سه‌شنبه ۲ مهر ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۲
۰ نفر

در حالی که کمتر از 48 ساعت دیگر تا روز جهانی قدس مانده است، خبرگزاری‌ها از تحرکات جدید رژیم صهیونیستی خبر می‌دهند

گروه بین‌الملل: مؤسسه‌ الاقصی که مرکزی پژوهشی درباره مسجدالاقصی محسوب می‌شود، دیروز از تصمیم رژیم صهیونیستی برای احداث یک کنیسه‌ بزرگ در نزدیکی مسجدالاقصی خبر داد.

به نوشته‌ روزنامه‌ القدس العربی مقامات رژیم صهیونیستی در راستای طرح یهودی‌سازی بیت‌المقدس این بار قصد دارند تا یک کنیسه‌ بزرگ را در نزدیکی مسجدالاقصی احداث کنند.

مؤسسه‌ الاقصی با اعلام این خبر تاکید کرد که کنیسه‌ مذکور تنها 50 متر با مسجدالاقصی فاصله دارد و در خیابان الواد در بخش قدیمی بیت‌المقدس اشغالی ایجاد می‌شود.

این امر در کنار حفاری‌های بی‌حد و حصر صهیونیست‌ها زیر مسجدالاقصی، نشان از تصمیمات اخیر محافل تندروی صهیونیستی برای تخریب مسجدالاقصی و کمرنگ کردن چهره اسلامی آن دارد.

جالب اینجاست که طی روزهای گذشته اعلامیه‌هایی در شهر بیت‌المقدس منتشر شد که طی آن از فلسطینیان خواسته شده بیت‌المقدس را ترک کنند.

مؤسسه الاقصی اعلام کرد که کنیسه‌ مذکور با گودال‌ها و حفره‌هایی که زیر مسجد الاقصی ایجاد شده ارتباط دارد و مقامات رژیم صهیونیستی سعی دارند تا برخی از درهای این کنیسه را به‌طور مستقیم در داخل اماکن مقدس متعلق به موقوفات اسلامی باز کنند.

مؤسسه‌ الاقصی همچنین اعلام کرده است که اقدامات نهایی برای ایجاد این کنیسه در طول شبانه روز ادامه دارد و پلیس اسرائیل به ساکنان این منطقه نسبت به هر گونه مداخله در امور احداث این کنیسه هشدار داده است.

این مؤسسه تاکید کرد که تصمیم ساخت کنیسه‌ یهودی به 2سال پیش و زمان تسلط سازمان شهرک‌نشینی موسوم به عطیرات کوهینم بر بخشی از زمین‌های متعلق به موقوفات اسلامی بازمی‌گردد.

تلاش صهیونیست‌ها برای تخریب مسجدالاقصی در سال‌های اخیر به‌شدت افزایش یافته است. اگر قدس را نماد فرهنگی و از سویی نماد مبارزاتی فلسطینی‌ها بدانیم، تلاش برای تخریب آن را هم باید تلاش برای نابودی و از میان بردن نمادهای مقاومت فلسطینی‌ها ارزیابی کرد.

رژیم اسرائیل در سال‌های اخیر سعی در یهودی کردن مناطق اطراف مسجدالاقصی کرده تا موضوع اسلامی بودن این نهاد مقدس خودبه‌خود تحت‌الشعاع قرار گیرد.

از سویی در چند ماه اخیر فعالیت‌های اجرایی آماده‌سازی ساخت بنای هیکل(معبد سلیمان) مطابق با عقاید صهیونیست آغاز شده‌است.

اخیرا رسانه‌های اسرائیل گفته‌اند گروهی به‌نام «حباد» با هدف پیاده کردن نقشه صهیونیست‌ها دوره‌های آماده‌سازی گروه‌های کاری در بیش از 200منطقه در فلسطین را دایر کرده است.

در این گروه‌های کاری، دوره‌هایی برای ارائه شرح حالی از درهای هیکل و روش ورود به آن و آیین‌های برابر اعتقادات یهودی و لباس‌های کاهنان و قربانگاه‌های داخل بنای هیکل (معبد سلیمان) ارائه می‌شود.

همچنین عملیات حفاری زیر پایه‌های بنای مسجدالاقصی روند سریع تری در ماه‌های اخیر گرفته و منجر به افتادن میوه‌های درختان تاریخی قدیمی سرو و صنوبر در طرف غربی مسجد و نزدیک باب السلسله یکی از درهای مسجدالاقصی شده‌است.

در ماه گذشته هم اعلام شد طرح ساخت 6هزار واحد مسکونی صهیونیست‌ها در منطقه سواحره شرقیه و آبودیس در جنوب شرق قدس در دست احداث است.

این طرح از جمله طرح‌های خطرناکی است که سعی دارد شهرک یهودی‌نشین به‌نام کیدار را به شهرک معالیه ادومیم متصل کند؛ این طرح شامل اسکان بیش از 30 هزار یهودی در مناطق مذکور است.

طرح دیگری هم برای ساخت یک شهرک یهودی‌نشین در جبل المکبرکه مشرف بر قدس است با نام بیت فدرالیه سفر دائم آغاز به کار کرده‌است که به گزارش خبرگزاری‌ها آگهی‌های این طرح در خیابان و معابر شهر به چشم می‌خورد.

رژیم صهیونیستی یک طرح خطرناک دیگر نیز در دست انجام دارد با این هدف که دیوار منطقه وادالنار معروف به الکونیتز را توسعه دهد تا یک دیوار حائل بزرگ بین شهرهای بیت لحم و انحلیل و شهرهای مرکزی و شمالی کرانه غربی بسازد که این امر باعث جدایی شهر قدس از بقیه شهرهای کرانه غربی خواهد شد.

کد خبر 64154

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز