چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۹
۰ نفر

ابواسامه عبدالمعطی * قیام مردم ایران علیه رژیم شاه و پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) رویداد مهمی در تغییر نوع نگرش دولت و ملت ایران به مسئله فلسطین محسوب می‌شود.

امام خمینی(ره) چند هفته پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با اعلام آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به‌عنوان روز جهانی قدس در نظر داشتند تا تحول بزرگی در قبال راهبرد ایران در قبال مسئله فلسطین ایجاد کنند.

اعلام روز جهانی قدس، آن هم از سوی تهران به معنای این است که جمهوری اسلامی ایران از همپیمانی با رژیم صهیونیستی در زمان شاه، به متحد راهبردی ملت فلسطین و آرمان‌های آن تبدیل گردید.

اگر بخواهیم از منظر دیگری به این موضوع نگاه کنیم باید گفت که امام خمینی(ره) معتقد بودند مسیر حرکت فلسطین که در آن برهه در دست گروه‌های لائیک و چپ‌گرا بود، مسیر منحرفی است. لذا ایشان با اعلام روز جهانی قدس به‌نوعی درصدد تصحیح این مسائل برآمدند.

گروه‌های لائیک و چپ‌گرا در تمام تاریخ بحران اشغال فلسطین تلاش فراوانی کرده‌اند تا مسئله فلسطین را نوعی درگیری قومی نشان دهند. در حالی که قدس، به‌عنوان نماد وحدت مسلمانان، جوهره مناقشه با رژیم صهیونیستی است.

جنگ با اسرائیل یک درگیری تمدنی است و همه امت اسلام را در بر می‌گیرد. امام خمینی(ره) هم بر خلاف ادعای گروه‌های لائیک و چپ‌گرا معتقد بودند درگیری با رژیم صهیونیستی یک درگیری تمدنی است.

مسئله سومی که در این‌باره مطرح است اینکه در آن برهه امت اسلام از پراکندگی‌ها رنج می‌برد. امام خمینی(ره) هم بر این باور بودند که مسئله قدس می‌تواند موجب وحدت مسلمانان از سویی و آزادی قدس شریف از اشغال از سوی دیگر گردد.

تردیدی نیست که روز قدس امسال با سال‌های گذشته تفاوت‌های بسیاری دارد. این روز در حالی فردا برگزار می‌شود که گروه‌های فلسطینی شاهد دودستگی و اختلاف میان خود هستند.

برخی دولت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی با حمایت خود از جریان خیره سر جنبش فتح، دولت حماس را که در انتخاباتی دمکراتیک به قدرت رسیده را برنمی‌تابند.

در ساختار رژیم صهیونیستی هم شاهد سیر شتابان سقوط رهبران این رژیم به‌دلیل رسوایی‌های مالی و اخلاقی هستیم.

روز قدس امسال همچنین همراه شده است با رشد اقبال کشورهای اسلامی و به‌ویژه نسل جوان امت اسلام به آرمان‌های فلسطین و قدس شریف به‌عنوان نخستین قبله مسلمانان و سومین حرم شریف و مقصد اسرار و مبدا معراج نبی اکرم(ص).

مشکلات فرارو

جنبش حماس به‌عنوان دولت قانونی فلسطین در راه تحقق آرمان‌های خود و ملت فلسطین با مشکلاتی روبه‌رو است که مهم‌ترین آنها به شرح ذیل است:

1- رویارویی با اشغالگران: حماس براساس آرمان خود تلاش می‌کند از تمام امکانات مادی و انسانی خود برای رویارویی با اشغالگران بهره گیرد.

2- تحقق وحدت: دخالت‌های آمریکا، رژیم صهیونیستی و حمایت آنها از گروه محمود عباس و علیه دولت منتخب اسماعیل هنیه در نهایت سبب درهم شکستن وحدت گروه‌های فلسطینی شده است.

3- شکستن محاصره نوار غزه: تلاش دولت منتخب فلسطین این است که رفاه و رشد و شکوفایی را برای فلسطینیان به ارمغان آورد.

شکستن محاصره نوار غزه همواره از اولویت‌های دولت فلسطین بوده است. در این مرحله دولت همچنین در نظر دارد تا این منطقه را به پایگاهی برای مقاومت تبدیل سازد.

4- چالش سیاسی: حماس در این مرحله می‌کوشد تا کل جهان را به سمت به رسمیت شناختن مقاومت و حمایت از آن سوق دهد.

5- جنگ رسانه ای: حماس برای دستیابی به کلیه امکانات رسانه‌ای تلاش می‌کند تا از رهگذر آن بتواند پیام ملت فلسطین را به گوش جهانیان برساند.

6- مشکلات مالی: حماس تلاش می‌کند تا منابع مالی لازم برای تداوم فعالیت دولت مقاومت به ریاست آقای هنیه را فراهم آورد.

با وجود همه چالش‌هایی که اشاره شد، ما از آینده و پیروزی ملت فلسطین کاملا مطمئن هستیم.

وعده خدا به بندگان مجاهدش این است که اگر به حقوق خود پایبند باشند، در نهایت پیروزی از آن آنان خواهد بود. همین اطمینان به آینده است که به ما قدرت و توان مقاومت و پایداری داده است.

* نماینده جنبش حماس در تهران

کد خبر 64243

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز