کودکان علاقه بسیاری برای یادگیری دارند و حس کنجکاوی نیز در آنها همیشه زنده است. آنها دائماً به دنیای اطراف خود علاقه نشان می‌دهند و ذات کاوشگرشان باعث می‌شود رشد کنند و ذهن‌شان همیشه فعال باشد. والدین می‌توانند با خرید اسباب بازی‌های آموزشی به رشد کودکان خود و همچنین فراهم کردن فضایی برای درک راحت‌تر محیط اطراف کودکان کمک کنند.

image-20211206150543-1.jpeg

اسباب‌بازی‌های آموزشی ابزاری برای افزایش ضریب هوشی، ارضای حس کنجکاوی کودکان و کمک به درک دنیای اطراف هستند و همچنین این خاصیت را دارند که تا ساعت‌ها کودکان را سرگرم کنند.

مدل‌های مختلف اسباب بازی آموزشی باعث ایجاد خلاقیت در کودکان می‌شوند. برخی از اسباب‌بازی‌های آموزشی دارای اشکال‌های مختلف هستند و این می‌تواند به کودک یاد دهد که چگونه چیزهای مختلف به وجود می‌آیند. اما نکته مهم در مورد اسباب بازی‌های آموزشی این است که والدین باید آنها را مناسب با سن فرزند خود انتخاب کنند. برای کودکان سن پایین، معمولا اسباب بازی‌های رنگارنگ می‌تواند جذاب باشد، در حالی که اسباب‌بازی‌های پیچیده مانند پازل‌های چوبی می‌توانند بهترین انتخاب برای خرید اسباب بازی های آموزشی برای کودکان بالای ۵ سال باشند.

اسباب بازی‌های آموزشی فواید بی شماری دارند و اصلی‌ترین آنها تقویت رشد کودکان است. این مقاله تمام مزایای اسباب بازی‌های آموزشی در رشد کودک و همچنین نقش اسباب بازی های آموزشی در تربیت فرزندان را مورد بحث قرار خواهد داد.

۱. به افزایش ضریب هوشی کودکان کمک می‌کنند

تاثیر اسباب‌بازی‌های آموزشی بر میزان یادگیری

اسباب‌بازی‌های آموزشی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که میزان یادگیری، هماهنگی دست و چشم، حفظ کردن، مهارت‌های حرکتی و مهارت‌های شناسایی کودکان را افزایش می‌دهند. کودکانی که این مهارت‌ها را در خود پرورش و رشد می‌دهند، این احتمال وجود دارد که دارای ضریب هوشی بالاتری نسبت به همسالان خود باشند. از آنجایی که اسباب‌بازی‌های آموزشی سرگرم‌کننده و جذاب هستند و زمان زیادی از روز کودکان را به خود اختصاص می‌دهند، به همین خاطر کودکان زمان کافی برای یادگیری دقیق و بهبود مهارت‌های عملی را دارند.

۲. باعث رشد حواس کودکان می‌شوند

انواع مختلف اسباب بازی‌های آموزشی با رشد برخی از حواس کودکان ارتباط دارند. رایج‌ترین حواس در کودکان که با کمک اسباب بازی‌های آموزشی به رشد می‌رسند شامل حس لامسه، بینایی و شنوایی می‌شوند. به عنوان مثال اسباب بازی‌هایی آموزشی که رنگ‌های روشن و جذاب دارند، حس بینایی کودکان را تقویت می‌کنند. از سوی دیگر، حس شنوایی را می‌توان با اسباب بازی‌هایی که صداهای مختلف تولید می‌کنند، تقویت کرد.

همان‌طور که بچه‌ها با استفاده از اسباب بازی‌های آموزشی رشد می‌کنند، در کنار آن نیز با صداها، مواد و رنگ‌هایی آشنا می‌شوند که تمام این موارد می‌توانند باعث تکامل حواس کودکان شوند. به این ترتیب، آنها می‌توانند احساس خود را در مورد تجربیات فردی بیان کنند و از این رو راحت‌تر با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند و شخصیتی پرورش یافته خواهند داشت.

۳. باعث بهبود مهارت حل مسئله در کودکان می‌شوند

یکی از مهم‌ترین فواید اسباب‌بازی‌های آموزشی، ظرفیت آن‌ها در به چالش کشیدن ذهن کودکان است. اسباب‌بازی‌هایی مانند پازل‌های چوبی، کودکان را تشویق می‌کنند که به دنبال یک راه گام به گام برای حل یک مشکل خاص باشند. پازل‌های مختلف از نظر پیچیدگی متفاوت هستند. هرچه یک پازل پیچیده‌تر باشد، برای حل آن کودک نیاز به انرژی، توجه و تفکر بیشتری دارد.

برخی از اسباب بازی‌های آموزشی مانند چرتکه‌های اعداد، باعث می‌شوند که کودک از همان کودکی ریاضی را یاد بگیرد. همان‌طور که آنها یاد می‌گیرند که چگونه پازل‌ها را حل کنند و با استفاده از این اسباب بازی‌ها راه‌حل‌های ریاضی ارائه دهند، می‌توانند در آینده مسائل واقعی زندگی را کارآمدتر مدیریت کنند. همان‌طور که آنها برای حل برخی از پازل‌ها به راه‌های مختلفی فکر می‌کنند، ذهن آنها رشد می‌کند و با گذشت زمان، مهارت آنها در حل مسئله نیز بهبود پیدا می‌کند.

۴. باعث افزایش خلاقیت در کودکان می‌شوند

تاثیر اسباب‌بازی‌های آموزشی بر میزان یادگیری

اکثر کودکان با یک حس کنجکاوی بسیار قوی‌ای به دنیا می‌آیند. آنها همیشه در تلاش هستند تا محیط اطراف خود را کنکاش و درک کنند و معمولا نیز این کار را از طریق اشیاء اطراف خود انجام می‌دهند. با خرید اسباب‌بازی‌های آموزشی و در عین حال سرگرم‌کننده برای کودکان، می‌توانید محیطی امن برای کاوش آنها فراهم کنید و این امکان را به آنها داد که بتوانند از تمام امکانات برای بهبود خلاقیت خود استفاده کنند.

۵. باعث رشد عاطفی و اجتماعی کودکان می‌شوند

اسباب‌بازی‌های آموزشی نه تنها باعث رشد مهارت‌ها در کودکان می‌شوند، بلکه در رشد مهارت‌های اجتماعی و عاطفی کودکان نیز بسیار مفید هستند. بیشتر اسباب‌بازی‌های آموزشی موجود برای بچه‌ها به بازی و تعامل با دیگر بچه‌ها یا بزرگسالان نیاز دارند. هنگام بازی با کودکان دیگر، کودکان با نشانه‌های اجتماعی شدن و علائم عاطفی مانند خشم، خنده و گریه مواجه می‌شوند. به این ترتیب، آنها می‌توانند موقعیت‌های عاطفی مختلف را درک کنند و خود را با آنها سازگار کنند. استفاده از اسباب‌بازی‌های آموزشی با محوریت رعایت نوبت، اشتراک‌گذاری وسایل و همکاری باعث رشد اجتماعی کودک می‌شوند.

۶. باعث بهبود تمرکز در کودکان می‌شوند

با اینکه کودکان ذهن کنجکاوی دارند، اما با این حال، کمترین تمرکز را در بسیاری از موضوعات و اطراف خود دارند. آنها به سرعت درگیر مسائل می‌شوند و همچنین خیلی زود علاقه خود به اشیاء و افراد را از دست می‌دهند. بدون در اختیار گذاشتن ابزار مناسب برای آنها، احتمالاً در فعالیت‌های علمی و دیگر فعالیت‌های خود در زندگی آینده ضرر زیادی می‌کنند. اینجاست که اسباب بازی‌های آموزشی وارد می‌شوند. آنها یادگیری را سرگرم کننده و قابل مدیریت می‌کنند و علاقه کودکان به یادگیری را افزایش می‌دهند. با این اسباب‌بازی‌ها، کودکان می‌توانند مهارت‌های جدیدی را در حالی که از بازی خود لذت می‌برند، کسب کنند.

تاثیر اسباب‌بازی‌های آموزشی بر میزان یادگیری

نتیجه گیری

آموزش در تمام سنین حیاتی است، به خصوص در کودکان که تازه ذهن آنها شروع به دریافت اطلاعات و دانش می‌کند. بازی وسیله‌ای برای کاوش است و کودکان با آنها، علت و معلول را درک می‌کنند و می‌توانند از طریق بازی، حل مسئله را تمرین کنند.

همان‌طور که کودک شما شروع به بازی با دیگران می‌کند، مهارت‌های اجتماعی خود را تقویت می‌کند و یاد می‌گیرد که با همسالان خود ارتباط برقرار کند. به عنوان والدین، این امکان برای شما فراهم است که با کمک اسباب بازی‌های آموزشی مواردی را به کودک خود یاد دهید که نقش بسیار مهمی در آینده آنها دارند و در نهایت می‌توانند باعث موفقیت آنها در مدرسه و زندگی شوند.

کد خبر 641528

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha