لندن و پاریس دو شهر پرجمعیت، صنعتی و البته پاک جهان هستند که نام‌های تکراری فهرست آلوده‌ترین شهرهای جهان را خنثی می‌کنند؛ راز این پاکی هوا در چیست؟

شهر

به گزارش همشهری آنلاین، شاید برای شما هم جالب باشد اگر یک‌بار به جای فهرست آلوده‌ترین شهرهای جهان (دهلی، لاهور، کابل، تهران و بمبئی) نگاهی به فهرست پاک‌ترین شهرها بیاندازید؛ البته شهرهای بزرگ می‌توانند استرس‌زا باشند و آلودگی، سر و صدا، و مردمی که در فضاهای تنگ جمع شده‌اند، ناراحت کننده به نظر می‌رسد، اما دو شهر لندن (انگلستان) و پاریس (فرانسه) با وجود جمعیت بالا و صنعتی بود در میان صدرنشینان فهرست شهرهای پاک و با کیفیت جهان برای زندگی هستند؛ 

دو شهر پرجمعیت، صنعتی و تمیز! | راز پاکی هوای این شهرها چیست؟

تمیزی هوا ساکنان شهرها را سالم و شاد نگه می‌دارد و در این زمینه، لندن نمونه‌ای برای سایر شهرهای بزرگ است. مسئولان این شهر معتقدند که محیط تمیزتر، کیفیت زندگی بهتری را برای شهروندان فراهم می‌کند و میزان جرم و جنایت را نیز کاهش می‌دهد. آب این شهر به جای تامین از مخازن یا دریاچه‌ها، از رودخانه‌ها و آب باران فراهم می‌شود؛ به گفته کارشناسان، آب مخازن و دریاچه‌ها به دلیل فضولات حیوانات، نشت فاضلاب، رواناب‌های کشاورزی و غیره، سطح باکتری‌ بالایی دارند.

پروژه تونل تایدوی در رودخانه تیمز نیز با منحرف کردن فاضلاب ناشی از باران‌های شدید، به مدیریت فاضلاب این شهر ۹ میلیون نفری کمک می‌کند. خطوط دوچرخه سواری بیشتری در وایت‌هال و دیگر خیابان‌های مرکزی این شهر ایجاد شده و هزاران درخت در خیابان‌های اصلی و کنار پیاده‌روها کاشته شده تا به تلاش‌هایی که در سال‌های اخیر برای پایداری و کاهش آلودگی هوا انجام شده سرعت بخشد.

دو شهر پرجمعیت، صنعتی و تمیز! | راز پاکی هوای این شهرها چیست؟

پاریس، فرانسه نیز که حدود ۱۲ میلیون نفر جمعیت دارد تقریبا شهری بدون ماشین است، به این معنی که می‌توانید بین بیشتر جاذبه‌های گردشگری و مراکز اصلی شهر پیاده‌روی کنید. حتی اگر قصد رفت‌وآمد به محله‌های دورتر را دارید نیز متروی این شهر با ۱۶ خط، سریع‌ترین انتخاب است؛ فضاهای سبز زیادی در دسترس ساکنان این شهر است و در کنار این ویژگی‌های فوق‌العاده، این شهر در میان فهرست پایین‌ترین میزان جرم و جنایت در اروپا قرار دارد.

بر اساس سنجش‌های بین‌المللی، در میان آلاینده‌های گوناگونی که از منابع مختلفی مانند صنعت، حمل و نقل، کشاورزی، مدیریت پسماند و منابع خانگی وارد اتمسفر می‌شوند، منابع طبیعی مانند آتش‌فشان‌ها نیز نقش دارند اما احتراق سوخت ناشی از حمل و نقل جاده‌ای، مصارف خانگی، صنایع و ساختمان‌های عمومی حدود نیمی از ذرات ریزآلاینده و مونوکسید کربن را تولید می‌کنند که پاریس با توجه به تامین ۷۱ درصدی برق از انرژی اتمی در فرانسه، در این زمینه وضعیت بسیار خوبی دارد.

دو شهر پرجمعیت، صنعتی و تمیز! | راز پاکی هوای این شهرها چیست؟

از ۳۲ کشور دارای راکتورهای هسته‌ای در جهان، بیش از نیمی (۱۸ کشور) در اروپا هستند و کشورهای این منطقه از نظر آلودگی هوا وضعیت بسیار خوبی دارند.

کد خبر 640575
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرهاد IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    3 0
    ما هم از اول پاییز میشینیم میگیم باید این کار رو کرد. باید اون کار رو کرد.اخر اسفند هم پرونده مختومه تا سال بعد.
    • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      1 0
      فرهاد درست میگه