آلودگی هوا و صدای کلانشهرها تنها برای انسان‌ها آزاردهنده و مریض‌کننده نیست بلکه حیوانات زیبایی همچون گنجشک‌های خانگی را نیز به دردسر انداخته؛ آمارها نشان می‌دهد روز به روز از جمعیت این همسایگان خوش الحان ما کم می‌شود و حتی پرندگان مهاجر نیز در مسیر خود تلفات بالایی به جا می‌گذارند.

آسمان‌خراش - skyscrapers

به گزارش همشهری آنلاین، کاهش تنوع زیستی یک مشکل واقعی در سراسر جهان است. شاید این جمله تصاویری از ارکیده‌ها یا خزندگان نادری که در جنگل‌های بارانی جهان زندگی می‌کنند را تداعی کند اما نابودی تنوع زیستی درست در همسایگی خانه‌های ما در حال اتفاق افتادن است.

طبق تحقیقات علمی منتشر شده، جمعیت گنجشک‌های خانگی در اتحادیه اروپا و بین سال‌های ۱۹۸۲ تا ۲۰۱۷ تقریبا به نصف کاهش یافته؛ این در حالیست که گنجشک‌ها در میان بیش از ۳۰۰ گونه پرنده‌ای که مورد بررسی قرار گرفتند، بزرگترین جمعیت را داشتند و در مقابل با چشمگیرترین کاهش تعداد نیز روبرو شدند.

شهرهای مدرن، قلتگاه جدید | چه آلودگی‌هایی همسایگان ما را به کشتن می‌دهد؟
جمعیت گنجشک‌های اتحادیه اروپا بین سال‌های ۱۹۸۲ تا ۲۰۱۷ تقریبا به نصف کاهش یافته است.

آلودگی‌های صوتی و نورپردازی‌های مصنوعی و شبانه تأثیراتی جدی بر زندگی پرندگان شهری دارد: این حیوانات دچار اختلال در ریتم زندگی شبانه‌روزی، ارتباطات و تولید مثل می‌شوند. آلودگی‌های صنعتی و نیز استفاده از مواد شیمیایی با هدف کاهش جمعیت حشرات نیز متعاقبا پرندگان را به کشتن می‌دهد و کلانشهرها را به محیطی خصمانه‌تر برای زندگی پرندگان تبدیل کرده است.

آسمان‌خراش‌ها و ساختمان‌هایی که هر روز ارتفاع بیشتری از آسمان شهر را از آن خود می‌کنند نیز قاتلان جدید پرنده‌ها هستند؛ صدها پرنده آوازخوان هم زمان با فصل مهاجرت سالانه و با عبور از شهرهای بزرگی چون نیویورک در برخود با برج‌های شیشه‌ای جان خود را از دست می‌دهند.

در شهرهایی مانند واشنگتن، پرندگان مهاجر توسط نورهای مصنوعی گمراه می‌شوند و با سطوح صاف و شفاف ساختمان‌های شیشه‌ای و بلند برخورد می‌کنند. همین اتفاق باعث شده مسیر مهاجرت این پرنده‌ها با گذشت زمان تغییر کند، البته اگر تا آن روز پرنده مهاجری زنده بماند زیرا آسمان‌خراش‌های آمریکا به تنهایی سالانه ۶۰۰ میلیون پرنده را به کام مرگ می‌فرستند.

شهرهای مدرن، قلتگاه جدید | چه آلودگی‌هایی همسایگان ما را به کشتن می‌دهد؟
شیکاگو خطرناکترین شهر آمریکا برای پرندگان مهاجر است.

گونه‌هایی که برای شکار به شنیدن صدای طعمه خود متکی هستند، مانند جغدها، با افت کارایی ناشی از سر و صدای ترافیک شهری روبرو هستند؛ این را مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۶ آغاز شد نشان داد و ثابت کرد که با افزایش سطح صدای ترافیک، به دلیل پوشش صوتی و یا حواس‌پرتی و حس بیزاری پرندگان، تغذیه آنها دچار مشکل شده است.

پرندگانی که در معرض آلودگی هوای طولانی مدت قرار دارند به مشکلات تولیدمثل، نارسایی و التهاب ریه، کاهش اندازه بدن و کاهش وزن دچار شده‌اند. آلودگی هوا حتی به گیاهانی که پرندگان برای تغذیه، لانه سازی و سرپناه به آنها متکی هستند نیز آسیب می‌رساند.

آلودگی هوا برای پرندگان کوچکی مانند گنجشک، چرخ ریسک و فنچ بسیار مضر است. در حالی که تلفات پرندگان یک نگرانی جدی ایجاد کرده، به نظر می‌رسد روزی خواهد رسید که فرزندان ما هیچ تصوری از گنجشگ‌ها و دیگر پرندگان شهری نداشته باشند و گوش آنها با شنیدن آوازهای صبح‌گاهی و شامگاهی پرندگان نوازش نیابد.

کد خبر 643238
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha