برج «میلاد» مقصد گردشگری بسیاری از پایتخت‌نشینان برای پایان هفته است

شطرنج

همشهری آنلاین _  راحله عبدالحسینی: گردشگرانی که برای گذران اوقات تفریحی راهی برج میلاد می‌شوند، این بار می‌توانند به مجموعه اسکواش سری بزنند و این ورزش هیجانی را تجربه کنند. چند هفته پیش مجموعه «اسکواش»، پدل و راکت بال در برج میلاد با حضور وزیر ورزش و جوانان، راه‌اندازی و به‌عنوان نخستین مجموعه اسکواش در غرب تهران شناخته شد. با این حساب شهروندان با دسترسی آسان به برج میلاد می‌توانند ورزش‌های راکتی را تمرین و برای آموزش ثبت‌نام کنند. در این گزارش با امکانات این مجموعه و زیر و بم ورزش‌ اسکواش آشنا می‌شویم.

صدای توپ اسکواش که پی در پی به دیوار سفید روبه‌روی بازیکن برخورد می‌کند، سالن را پر کرده است. برخی از بازیکنان مشغول تمرین هستند و بعضی دیگر الفبای اسکواش را می‌آموزند. «عبدالرضا حاج نصرالهی» مدیر مجموعه اسکواش، پدل و راکت بال برج میلاد و مربی تیم‌ملی اسکواش درباره این مجموعه تازه‌ کار می‌گوید: «به جرأت می‌توان گفت امکاناتی که در این مجموعه در نظر گرفته شده، نخستین باشگاه مجهز و مدرن غرب پایتخت است که تمام شرایط مسابقات بین‌المللی و کمپینگ بازیکنان را دارد.»

  •  تفاوت اسکواش با راکت بال و پدل

اسکواش شناخته شده‌تر از پدل و راکت بال است. مدیر مجموعه می‌گوید: «اسکواش حدود ۶ دهه از عمرش می‌گذرد. کارکنان شرکت نفت در خوزستان نخستین افرادی بودند که این ورزش را یاد گرفتند و بازی کردند. ورزش راکت بال هم به نوعی همگام با اسکواش است ولی به سنین بالاتر اختصاص دارد. راکت بال هم در همین زمین اسکواش بازی می‌شود و ۲ سبک انگلیسی و امریکایی دارد. سبک انگلیسی راکت بال در همین زمین اسکواش‌بازی می‌شود. راکت آن کوچک‌تر است. توپ، محدوده اوت و نحوه سرویس زدن راکت بال متفاوت است. از این نظر که نسبت به اسکواش آسان‌تر است برای افراد با سن بالا مناسب‌تر از اسکواش است. با این حال راکت بال ورزش نوپایی است که بسیار شبیه اسکواش و «تنیس» و خیلی هیجانی است. پدل هم راکت متفاوتی دارد. راکت آن زه ندارد. شبیه راکت تنیس روی میز و توپ آن شبیه توپ تنیس است. حاج نصرالهی می‌گوید: «پدل در مکزیک نوآوری شد و در دنیا خیلی طرفدار دارد. زیرا رقابتی و نشاط‌آور است.»

شطرنج با توپ!

  •  امکانات مجموعه اسکواش

مجموعه اسکواش، پدل و راکت بال برج میلاد ۶ کورت اسکواش با استانداردهای بین‌المللی دارد. امکان رقابت‌های بین‌المللی به‌صورت همزمان برای بانوان و آقایان در این مجموعه فراهم شده‌است. حاج نصراللهی می‌گوید: «امکانات رفاهی شامل رختکن، سرویس بهداشتی و دیگر امکانات برای بانوان و آقایان مجزا از هم تعبیه شده‌است.» ایستگاه آمادگی جسمانی در فضای سبز کنار مجموعه اسکواش و پارکینگ اختصاصی برای مخاطبان فراهم است. دسترسی آسان و راحت به برج میلاد، امکان استفاده از مجموعه اسکواش را نیز راحت کرده است. از امکانات دیگر این مجموعه که آن را منحصربه‌فرد می‌کند، رفع آسیب از ورزشکاران است. مدیر مجموعه می‌گوید: «افرادی که به‌صورت حرفه‌ای بازی می‌کنند، اگر در حین بازی دچار آسیب شوند، در همین مجموعه، بخشی برای فیزیوتراپی و حرکات اصلاحی در نظر گرفته شده‌ و می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

بازیکنانی که برای آموزش حرفه‌ای در این مجموعه حضوردارند یا بازیکنانی که برای رقابت‌های برون مرزی تمرین می‌کنند، می‌توانند از خدمات کمپینگ مجموعه اسکواش برج میلاد استفاده کنند.» مجموعه اسکواش، پدل و راکت بال برج میلاد کورت‌های روبه‌روی هم دارد که امکان مدیریت بهتر برای مربی را فراهم کرده‌است. حاج نصراللهی می‌گوید: «قبلاً همه کورت‌ها کنار هم و سیستم، سنتی بود. پشت کورت‌ها جایگاه تماشاچیان بود. اما در این مجموعه کورت‌ها روبه‌روی هم طراحی شده که هم برای مربیان و هم برای تماشاچیان بهتر است.» بخشی که برای مسابقات فینال بین‌المللی در نظر گرفته شده‌ به سکوی مجزا برای فیلمبرداران و عکسبرداران مجهز است و ۲ کروت دارد.

  •  ویژگی‌های ورزش اسکواش

شاید برای شما هم این پرسش پیش آمده باشد که ورزش اسکواش مناسب چه سنی است؟ «حاج نصراللهی» در پاسخ به این پرسش می‌گوید: «از هر ۱۰ نفری که داخل زمین اسکواش آمدند و برای نخستین بار راکت به دست گرفتند، ۸ نفر جذب بازی شدند. اسکواش ورزش کالری سوز است و محدودیت سنی ندارد. از ۵ ساله تا هر سنی که آمادگی بدنی اجازه بدهد می‌شود اسکواش‌بازی کرد.» اسکواش یک ورزش انفرادی محسوب می‌شود. ورزش‌های انفرادی بازیکنانی با روحیات خاص می‌طلبد. مدیر مجموعه می‌گوید: «اسکواش به ورزش تمرکز مشهور است.

وقتی ورزشکار راکت به دست می‌گیرد و روی ضربات تمرکز می‌کند آنقدر جذب بازی و تمام هوش و حواسش متمرکز می‌شود که دیگر به هیچ چیزی نمی‌اندیشد. اسکواش، ورزش عکس‌العملی است. در بازی‌های دیگر همیشه حریف روبه‌روی شماست. ولی در اسکواش حریف کنار شما یا پشت سر قرار می‌گیرد. بازیکن فقط و فقط توپ را دنبال می‌کند. سرعت توپ بسیار بالاست. به همین دلیل باید استراتژی و سرعت دریافت مناسبی داشت. اسکواش به شطرنج ورزش‌ها معروف است. چون اگر یک حرکت نادرست انجام دهی، ممکن است تا آخر بازی دائماَ در فشار قرار بگیری. برای تخلیه فشارهای روانی هم این ورزش توصیه می‌شود.»

  •   تمرین از ۷ سالگی

«با ۲ سال تمرین حرفه‌ای شدم.» حاج نصراللهی مربی تیم‌ملی اسکواش که ورزش‌های مختلفی از جمله «کیک‌بوکسینگ» را هم حرفه‌ای آموزش دیده است درباره مدت تمرین اسکواش این‌طور می‌گوید و ادامه می‌دهد: «از ۷ سالگی، تابستان‌ها در باشگاه انقلاب و شرکت نفت، اسکواش تمرین می‌کردم. مادر، دایی و برادرم هم به‌صورت حرفه‌ای اسکواش‌بازی می‌کردند. ولی بعد از ۲۰ سالگی و تمرین ورزش‌های مختلف از جمله کیک بوکسینگ، بعد از ۲ سال در اسکواش حرفه‌ای شدم.».

شطرنج با توپ!

  • نخستین مرکز استعدادیابی کشور

مجموعه اسکواش، پدل و راکت‌بال برج میلاد نخستین مرکز استعدادیابی کل کشور است. چرایی این نامگذاری را عبدالرضا حاج نصراللهی پاسخ می‌دهد: «مربیان و بازیکنان مجموعه اسکواش، پدل و راکت بال برج میلاد عضو تیم‌ملی اسکواش و همگی از افراد مجرب این رشته ورزشی هستند. تمرکز مربیان در این مجموعه این امکان را به ما می‌دهد که بتوانیم استعدادیابی درست و اصولی برای رشته‌ اسکواش داشته باشیم. در نخستین اقدام با یکی از مهدهای کودک محله گیشا قرارداد بسته شد که بچه‌های علاقه‌مند دوره‌های آموزشی ابتدایی را در این مجموعه می‌گذرانند. مربیان استعدادها را انتخاب می‌کنند تا آموزش‌های حرفه‌ای از همین سنین کودکی آغاز شود. هدف اول ما در این مجموعه نونهالان هستند که آینده اسکواش کشور می‌شوند. در ایران در رقابت‌های بین‌المللی، رتبه پنجم آسیایی را داشتیم. بازی‌های لیگ اگر با قوت و همت بیشتری انجام شود شرایط به سمتی می‌رود که از رده جوانان تا بزرگسالان بتوانیم با تیم‌های قدرتمند جهانی رقابت کنیم. این خلأ فقط با برنامه‌ریزی، بازی‌های باشگاهی و حضور بازیکنان توانمند در تیم رفع می‌شود.»

کد خبر 639946

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha