وقتی از جمع‌آوری ضایعات سودی نصیب‌شان نشود برای تأمین مایحتاج و البته خرید موادمخدر دست به‌سرقت المان‌های شهری می‌زنند.

کارخانه آرد

همشهری آنلاین _مژگان مهرابی: بیشتر در حوالی خیابان خاوران و جاده امام رضا(ع) پیدایشان می‌شود. با تاریک شدن هوا با هر ابزاری که دارند میله تابلوهای ترافیکی را می‌برند یا دریچه‌های فاضلاب را برمی‌دارند. کارشان علاوه بر لطمه زدن به ساختار شهری، حوادث زیادی را به وجود می‌آورد. اما اینکه المان‌های شهری را کجا می‌فروشند جای سؤال دارد. اغلب اهالی هاشم‌آباد معترض هستند که معتادان و کارتن‌خواب‌ها المان‌های سرقتی را در مغازه‌های ضایعاتی این محله می‌فروشند و در ازای آن موادمخدر می‌خرند. گزارشی از وضعیت خیابان هاشم‌آباد و ضایعاتی‌های پیش روی شماست.

 خیابان خوش‌نمایی نیست. با اینکه از معابر قدیمی شهر به شمار می‌آید اما انگار زمان در این محدوده از حرکت ایستاده و ردی از نوسازی یا آبادانی در آن دیده نمی‌شود. خیابان هاشم‌آباد بیشتر از آنکه محل زندگی باشد، راسته ضایعاتی‌هاست. با نگاهی اجمالی و یک حساب سرانگشتی می‌توان تعداد مغازه‌ها را تخمین زد. ۴۰، ۵۰ تایی می‌شوند. برخی کوچک و بعضی از مغازه‌ها بزرگند. گاراژهایی هم وجود دارند که به انبار ضایعات تبدیل شده‌اند. داخل مغازه‌ها همه جور آهن قراضه‌ای دیده می‌شود. از میلگرد و تیرآهن تا کابینت شکسته و وسایل آلومینیومی در آن وجود دارد. مغازه‌داران خیلی اهل گفت‌وگو نیستند و فقط زمانی حرف می‌زنند که قیمت آهن را بپرسید. «هوشنگ مروتی» یکی از آنهاست. از اینکه خانمی برای پرسیدن قیمت آهن به مغازه‌اش رفته است، تعجب می‌کند و البته خیلی خوشش هم نمی‌آید. گویا متوجه می‌شود حضور یک خانم خیلی عادی نیست. می‌گوید: «آهن قراضه کیلویی ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان، مس کیلویی ۱۵۰ هزار تومان و آلومینیوم ۸ تا ۳۰ هزار تومان.» در بین وسایل ردی از دریچه فاضلاب یا تابلوی ترافیکی نیست و همین سؤال‌برانگیز است.

  • مافیای فروش ضایعات فلزی

گشتزنی در خیابان هاشم‌آباد و جست‌وجوی نامحسوس در مغازه‌ها ساعتی طول می‌کشد. «غلام دربندی» از مغازه‌داران قدیمی اینجاست. در پاسخ به این پرسش که آیا جنس سرقتی هم اینجا آورده می‌شود، می‌گوید: «من نمی‌خرم، اما بعضی‌ها این کار را می‌کنند. من وانت دارم. شاگردم آهن قراضه‌ها را جمع‌آوری می‌کند و اینجا می‌آورد.» بیشتر از این چیزی نمی‌گوید. باید از اهالی محله جویا شد. «اسماعیل سلطانعلی» معتمد محله است که می‌گوید: «فروش ضایعات فلزی تبدیل به یک مافیا شده است. همه انباردارها با فروش ضایعات متمول شده‌اند. با تاریک شدن هوا سر و کله کارتن‌خواب‌ها پیدا می‌شود. اجناس سرقتی را به اینجا می‌آورند؛ از دریچه فاضلاب تا تابلوهای ترافیکی. به گاردریل هم رحم نمی‌کنند. فقط می‌خواهند مواد تهیه کنند. ضایعاتی‌ها هم در ازای پول به آنها موادمخدر می‌دهند. اغلب انبارداران متأسفانه به جای پول موادمخدر به آنها می‌دهند.» سلطانعلی بر این باور است که نمای محله هاشم‌آباد با وجود این صنف نازیبا شده است که البته حق هم دارد. او ادامه می‌دهد: «چند سال پیش شهرداری سوله‌ای را خارج از محدوده منطقه در اختیار آنها قرار داد که ضایعات را در آنجا جمع‌آوری کنند. اما این صنف سوله را با قیمتی بالا اجاره داده و همچنان سر جای خود باقی مانده‌اند.»
 ردی باقی نمی‌گذارند
«قاسم حسین‌زاده»، دبیر شورایاری منطقه ۱۵ هم دل پری دارد و معتقد است که مسئولان باید فکری به حال ضایعاتی‌ها کنند. او می‌گوید: «همه ضایعاتی‌ها مالخر نیستند. بعضی این کار ناپسند را انجام می‌دهند. معتادان هم می‌دانند کجا باید بروند. اغلب با تاریک شدن هوا با اره یا انبر المان‌های شهری را می‌برند و می‌کنند. نبود این المان‌ها بارها باعث تصادف شده است.» حسین‌زاده در پاسخ به اینکه چرا در مغازه‌ها ردی از المان‌ها نیست می‌گوید: «اگر المان‌ها باشد که شهرداری و نیروی انتظامی وارد ماجرا می‌شوند. معمولاً یک کامیونت در محل مستقر است. وقتی دریچه‌ها یا تابلوها را می‌آورند بار می‌کنند و سریع از محله می‌برند و ردی از خود به جا نمی‌گذارند.» 

«ورود ممنوع» می دهیم، موادمخدر می‌گیریم!
 محمدرضا اسفندیار/ معاون اجتماعی سرکلانتری ششم
  • انبارهای ضایعاتی به بیرون شهر منتقل شوند

سرقت المان‌های شهری روز به روز بیشتر می‌شود و آمار تا ۶۰‌درصد را هم نشان می‌دهد. اینکه نیروی انتظامی چرا ورود نمی‌کند را از «محمدرضا اسفندیار» معاون اجتماعی سرکلانتری ششم جویا می‌شویم. او می‌گوید: «اگر مأمور نیروی انتظامی فرد معتاد را حین سرقت یا حمل المان‌های ترافیک مشاهده کند می‌تواند او را دستگیر کند اما در غیراین صورت نیاز به مستندات است تا با حکم قضایی اقدام شود.» او ادامه می‌دهد: «بهترین راه، جمع‌آوری این انبارها و انتقال آنها به خارج از محدوده شهر است. البته انبارهای ضایعات هر کجا که باشند کارتن‌خواب‌ها هم هستند. چون از این راه کسب درآمد و موادمخدر خود را تأمین می‌کنند.»

«ورود ممنوع» می دهیم، موادمخدر می‌گیریم!
رضا باقری/ رئیس اداره ساماندهی شهرداری منطقه ۱۵

  • فک پلمب می‌کنند

«رضا باقری»، رئیس اداره ساماندهی شهرداری منطقه ۱۵، فروش ضایعات سرقتی در محله هاشم‌آباد را تکذیب نمی‌کند و می‌گوید: «اغلب انبارها به‌طور غیرمجاز فعالیت می‌کنند؛ به همین دلیل دست به هرکاری می‌زنند و اموال مسروقه هم خرید و فروش می‌کنند. البته انبارهای محدوده طیب و خیابان منصور جمع‌آوری شدند. برای پلمب انبارهای خیابان هاشم‌آباد هم نیاز به حمایت نیروی قضایی است. خیلی از این انبارها و مغازه‌ها پلمب شده‌اند اما متأسفانه فک پلمب کرده‌اند.» او پیشنهاد می‌دهد که براساس ماده ۱۶ مدیریت پسماند وبند ۲۰ ماده ۵ شهرداری اقدام شود.

کد خبر 639934

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha