دیروز (شنبه) علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد هیأت ایرانی وارد وین شد تا عملا شمارش معکوس برای آغاز دوباره مذاکرات موسوم به احیای برجام در وین آغاز شود؛ مذاکراتی که پیش از آنها ایران در دیدارهای دوجانبه با طرف‌های مذاکره مواضع خود را تبیین و بر لغو همه تحریم‌ها و نیز امکان راستی‌آزمایی برای ماندن در برجام تأکید کرده بود.

مذاكرات وين

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه همشهری، ترکیب هیأت ایرانی خود به نوعی نشان از رویکرد ایران در مذاکرات و بهره‌مندی اقتصادی از آن دارد؛ چراکه در تیم هسته‌ای ایران علاوه بر نفرات قبلی و به جز علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه که به‌عنوان مذاکره‌کننده ارشد جایگزین عباس عراقچی شده است، غلامرضا پناهی، معاون ارزی بانک مرکزی، مهدی صفری، معاون اقتصادی وزارت خارجه، محمدهادی سبحانیان، معاون بین‌الملل وزارت اقتصاد و رضا نجفی، معاون حقوقی وزارت خارجه هم حضور دارند.

آنچه هست این که ایران در حالی به‌دنبال منافع اقتصادی برجام است که آمریکا با روی کارآمدن دونالد ترامپ و خروج از برجام، سیاست فشار حداکثری را در پیش گرفت؛ ایده‌ای که اساس آن بر فشار اقتصادی بر ایران بود.

درحقیقت آمریکا با در پیش گرفتن این سیاست به‌دنبال افزایش نارضایتی‌ها در ایران و تحت فشار قرار گرفتن نظام از سوی مردم بود؛ موضوعی که صاحب‌نظران هم بارها بر آن تأکید کرده‌اند.

از این سو در ایران تجمعاتی از حدود ۲۰ روز پیش در اصفهان و چندی بعد در شهرکرد آغاز شد که در آن مردم به‌دلیل مشکلات ناشی از کم‌آبی، مطالباتی را از دولت مطرح کردند؛ موضوعی که روز پنجشنبه و پس از به تفاهم رسیدن تجمع‌کنندگان که عمدتا کشاورزان اصفهانی بودند با مقامات دولتی به پایان رسید. اما در ادامه باز هم برخی تجمعات پراکنده ادامه یافت و حواشی ناگواری را در پی داشت. آتش زدن چادرهای کشاورزان، تخریب موتورسیکلت پلیس و آمبولانس و... موجب دخالت پلیس در موضوع شد؛ موضوعی که می‌تواند مورد سوءاستفاده طرف‌های غربی مذاکره‌کننده قرار بگیرد؛ چنان‌که پیش از این و در مذاکرات قبلی هم چنین امری سابقه داشته و ناآرامی‌های داخلی می‌تواند مذاکره‌کننده‌های ایرانی را در موضع ضعف قرار دهد؛ بدین معنا که طرف‌های غربی تصور کنند سیاست فشار حداکثری نتیجه‌بخش است و با چنین دیدگاهی هم دست بالا را در مذاکرات بگیرند و هم آنکه دیگر در پی به نتیجه رسیدن مذاکرات نباشند.

چنان‌که رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران هم در گفت‌وگویی منظورش از این که درصورت بی‌نتیجه ماندن مذاکرات احیای برجام «به سمت دیگر روش‌های دیپلماتیک یا... خواهیم رفت» اشاره به روش‌های دیپلماتیک و... را «روش‌های اقتصادی و...» عنوان کرد که همین پاسخ بیانگر اهداف آنها از فشارهای اقتصادی و اعتراضات مدنی و امکان سوءاستفاده از آنهاست.

البته این سیاستمدار آمریکایی نکات دیگری را هم در این گفت‌وگو مطرح کرده است. رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در گفت‌وگو با رادیو ان.پی.آر در مورد مذاکرات احیای برجام باز هم تلاش کرده توپ را به زمین ایران بیندازد. او گفت: اما اگر ایران نخواهد که به توافق بازگردد و به توسعه برنامه هسته‌ای‌اش ادامه دهد؛ یعنی چیزی که اکنون در حال روی دادن است، در آن صورت باید متناسب با آن پاسخ دهیم. البته ما در گذشته این مسیر را رفته‌ایم و از این رو گزینه‌های در دسترس آمریکا برای همه آشناست.

نماینده آمریکا در امور ایران درباره تفاوت رویکرد دولت پیشین ایران با رئیس‌جمهور کنونی کشورمان و اینکه این مسئله تغییری در موضع آمریکا ایجاد کرده است، گفت: این، موجب تغییر موضع ما نشده است. از نظر من هنوز باید دید که تغییر دولت در ایران چه تغییری در موضع آن ایجاد کرده است. ۵‌ ماه از آخرین دور مذاکرات (وین) گذشته است و اگرچه ایران در طول این مدت رویکرد بسیار سختگیرانه‌ای در طرح خواسته‌هایش اتخاذ کرده، اما نمی‌توان مذاکرات را پیش‌بینی کرد؛ بنابراین اجازه دهید ببینیم آنها بر سر میز مذاکره چه می‌گویند. همانطور که می‌دانید دوشنبه به وین بازمی‌گردیم. با این حال، نشانه‌هایی که آنها از خود بروز داده‌اند و ما نیز تنها کسانی نیستیم که این نشانه‌ها را دیده‌ایم، ترغیب‌کننده و امیدبخش نیست.

وی ادامه داد: روسیه، چین، آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان همه در توافق هستیم. اکنون بیایید به توافق هسته‌ای بازگردیم و این کار را از طریق حل‌وفصل مسائل باقیمانده از ماه ژوئن انجام دهیم. اما باید عجله کنیم؛ چراکه زمان به‌نفع ما نیست؛ به‌ویژه باتوجه به‌سرعت توسعه برنامه هسته‌ای ایران ما زمان زیادی نداریم که بخواهیم نتیجه‌گیری کنیم ایران مسیر دیگری را در پیش گرفته است.

این مقام ارشد آمریکایی درباره چگونگی انجام دور جدید مذاکرات وین نیز گفت: ما در یک هتل اقامت خواهیم داشت و باید صبر کنیم ببینیم که دیگران که با ایران بر سر میز (مذاکره) صحبت می‌کنند چه چیزی (به ما) گزارش می‌دهند؛ البته نباید اینگونه باشد؛ زیرا ما بارها به ایران گفته‌ایم که اگر خواهان حصول نتیجه و رسیدن هرچه سریع‌تر به نتیجه هستید، بهتر است که رودرروی ما بنشینید.

بر این اساس می‌توان گفت که مذاکرات این دوره بیش از آنچه تصور می‌شد حساس است و هر رخدادی می‌تواند بر روند آن اثرگذار باشد؛ از اعتراضات مدنی و غیرمدنی در ایران تا تجمع احتمالی ضدانقلاب مقابل هتل محل مذاکرات.


۱۹مصدوم ناآرامی‌های جمعه؛ بستری در مراکز درمانی اصفهان

ناآرامی‌های جمعه در شهر اصفهان هیچ کشته‌ای نداشت و تنها ۱۹ نفر که دچار آسیب‌های چشمی شده بودند در مراکز درمانی اصفهان بستری هستند.
 

تکذیب شایعه کشته شدن یک نفر در ناآرامی‌های اصفهان

سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان براساس آخرین گزارش‌ها از ناآرامی‌های این شهر اظهار کرد که همه مجروحان ازجمله نیروهای انتظامی، امنیتی و اغتشاشگران با آسیب‌های سطحی ترخیص شده‌اند و تنها ۱۹ نفر در بخش‌های چشم‌پزشکی مراکز درمانی بستری هستند. به‌گزارش صداوسیما، نورالدین سلطانیان افزود: در حوادث اصفهان ۲ آمبولانس‌ اورژانس آسیب جزئی دیدند و هیچ‌یک از عوامل اورژانس آسیب ندیده است. فرمانده یگان‌ ویژه ناجا هم با بیان اینکه تعداد اغتشاشگران در ناآرامی‌های ‌اصفهان حدود ۲ تا ۳ هزار نفر بود که با سنگ، چاقو و آتش‎زدن چادر کشاورزان، مردم را سپر خود کردند، گفت: نیروهای اطلاعاتی ما تا این لحظه ۶۷ تن از عوامل اصلی ناآرامی را دستگیر کرده‌اند. همچنین روز گذشته مقامات امنیتی از کشف یک نیسان حامل کوکتل‌مولوتف در اصفهان خبر دادند.

کد خبر 639876

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اسماعیل IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    0 0
    واقعا خداییش شما ماله کدوم ستاره یا سیاره‌ای هستید تحریم ها چه داخلی چه خارجی نتیجه بخش نبوده با یکم سیاست میشد آمریکا و عربها رو دوشید واز این گاو های شیرده نهایت استفاده را کرد