پروژه‌های عمرانی مهم و متعددی در منطقه ۳ در دست اجراست. پروژه‌هایی که در صورت تکمیل و افتتاح آنها بسیاری از مشکلات به‌ویژه معضلات ترافیکی، رفع یا دسترسی به محله‌های اطراف آسان می‌شود.با وجود تلاش مسئولان برای اتمام این پروژه‌ها هنوز هم برخی از آنها همچنان ناتمام مانده‌اند.

خانه شاعران

همشهری آنلاین _ ثریا روزبهانی:  اغلب این پروژه‌ها به دلیل تأمین اعتبار متوقف شده‌اند یا مراحل ساخت آنها به کندی پیش می‌رود. برای زودتر به نتیجه رسیدن این طرح، «عباس شعبانی» معاون فنی و عمران شهردار تهران و هیأت همراهش در بازدید میدانی ۴ ساعته در محدوده‌های مختلف منطقه پروژه‌ها را از نزدیک بررسی و ارزیابی کردند.

ساعت نزدیک ۷ صبح است. قبل از محله‌گردی و بازدید از پروژه‌های شاخص حوزه فنی و عمران نشستی با حضور «عباس شعبانی» معاون فنی و عمرانی شهردار تهران، «مهدی وارسته» معاون فنی و عمران شهردار منطقه ۳، «محمدجواد حاجی حسینی» شهردار ناحیه ۳ و کارشناسان نواحی در ناحیه ۳ منطقه برگزار می‌شود. معاون فنی و عمرانی شهردار تهران از نواحی شهرداری به‌عنوان کوچک‌ترین واحد شهرداری نام می‌برد و در این‌باره می‌گوید: «نواحی بیشترین ارتباط را با شهروندان دارند و عملکردشان خیلی زود دیده می‌شود. به همین دلیل بازدید از نواحی و رصد مشکلات از نزدیک اهمیت بسیاری دارد تا بتوانیم به بهترین شکل برای پروژه‌های آینده شهری برنامه‌ریزی کنیم.» در ادامه این نشست شهردار ناحیه ۳ درباره برخی از مشکلات این ناحیه مانند آبگرفتگی معابر در زمان بارندگی به علت قدیمی بودن تأسیسات و نهرها و ترافیک‌های طولانی مدت در معابر و شریان‌های بزرگراهی توضیح می‌دهد و خواستار حمایت بیشتر مسئولان شهری برای رفع این مطالبات مردمی می‌شود.

دستور ویژه برای تکمیل خانه شاعران

  • ناحیه ۳، قلب تپنده منطقه

بازدید معاون فنی و عمران شهرداری تهران از محله اختیاریه ناحیه ۳ آغاز می‌شود؛ محله‌ای که به نوعی قلب تپنده منطقه ۳ است و همچنان برخی از هویت‌ها و شاخصه‌های قدیمی‌اش دست نخورده باقی مانده است. در این بازدید شهردار ناحیه ۳ یکی از نیازها و مطالبات ضروری این محدوده را ساخت پارکینگ طبقاتی و توسعه فضایی میدانگاهی این بخش عنوان می‌کند. موضوع دومی که حاجی‌حسینی اشاره می‌کند به بازار میوه و تره‌بار میدان اختیاریه ارتباط دارد.

این مرکز تنها بازار روز محله است. به همین علت برای اهالی و ساکنان مرکزیت دارد. اما باریک بودن معابر و نداشتن پارکینگ عمومی برای توقف خودروها در این محدوده از جمله معضلاتی است که شهروندان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. هرچند که در کنار این بازار میوه و تره‌بار، ساختمان چندمنظوره اداری و تجاری نیز در حال ساخت و تعدادی از طبقات آن برای پارکینگ در نظر گرفته شده است، اما با توجه به تعداد مراجعه شهروندان این مکان جوابگو نیست و باید پارکینگ طبقاتی دیگری در اطراف بازار میوه و تره‌بار ساخته شود. مدیران شهری در این بازدید موقعیت و مکان پیشنهادی شهرداری منطقه را به معاون فنی و عمران شهردار تهران نشان می‌دهند. شعبانی می‌گوید: «امروزه موضوع جای پارک در تهران به یک معضل اساسی تبدیل شده و مشکلات ترافیکی زیادی را برای شهروندان ایجاد کرده است. در این زمینه باید سریع‌تر طرح‌های مصوب شده وارد مرحله اجرا شود.»

  • باغ شاعران تهران

باغی دلگشا در خیابان شهید کلاهدوز، نبش کوچه شهید نعمتی مقصد بعدی این بازدید است؛ باغی که اهالی و هنردوستان از آن به نام «خانه شاعران» یاد می‌کنند. این عمارت آجری ساده ۲ طبقه که در وسط باغی قرار گرفته، دری قهوه‌ای رنگ نرده‌ای شکل رو به باغ دارد. روی کاشی‌های آبی سمت راست در نوشته شده: «انجمن شاعران ایران» و بر روی کاشی‌های سمت چپ عبارت «دفتر شعر جوان» دیده می‌شود. یک در این باغ در خیابان دولت باز می‌شود و در دیگر آن در خیابان نعمتی قرار دارد. خانه‌ای قدیمی که ۲۵ مهر سال ۱۳۸۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این باغ ۴ هزار و ۷۲۵‌مترمربع وسعت دارد و فضاسازی آن بیشتر شبیه بوستان است در این باغ تندیس‌های شاعران معاصر از جمله سید حسن حسینی، قیصر امین پور، سهراب سپهری، منوچهر آتشی، طاهره صفارزاده، مهرداد اوستا، حسین منزوی، نیما یوشیج و شهریار نگاه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند. ۹۰ درصد پروژه اجرایی شده، اما اکنون به دلیل کمبود اعتبار و بودجه متوقف شده است. معاون فنی و عمران شهردار تهران با بیان اینکه اکنون بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم تا مشاهیر و بزرگان حوزه‌های مختلف را به جامعه و به‌ویژه نسل جوان معرفی کنیم می‌گوید: «پروژه‌ ساخت خانه شاعران معاصر ایران سریع‌تر باید به اتمام برسد تا در اختیار شهروندان و علاقه‌مندان به این هنر قرار بگیرد.» معاون فنی و عمران شهردار تهران از معابر و پروژه‌های ناحیه ۳منطقه ۳ پروژه‌های ورزشگاه سعیدی، سوله بحران و مخزن بتنی آب هم بازدید می‌کند.

دستور ویژه برای تکمیل خانه شاعران

  • تونل آرش اسفندیاری

توقفگاه بعدی برای بازدید میدانی تونل آرش اسفندیاری است. این تونل به طول ۲ هزار و ۶۰۰‌متر یکی از پروژه‌های عمرانی مهم در محدوده منطقه ۳ به شمار می‌رود که با توجه به کمبود محورهای شرقی ‌ـ غربی در محدوده این منطقه و برای ایجاد مسیر شریانی برای تخلیه بار ترافیک در حال ساخت است. پروژه تونل آرش اسفندیار اکنون در مراحل پایانی اجرا قرار دارد و پس از نصب تجهیزات فنی و الکتریکی تا پایان سال آماده بهره‌برداری می‌شود. به گفته معاون فنی و عمران شهردار تهران منطقه ۳، بسیار پرترافیک است و امکان افزایش خیابان، بزرگراه، پل و زیرگذر نیز در منطقه وجود ندارد. برای همین باید با اجرای برخی اصلاحات و طرح‌ها به روان‌سازی ترافیک کمک کرد.

  • پارکینگ نیایش

حسن ختام و ایستگاه آخر بازدید میدانی ۴ ساعته از مشکلات و پروژه‌های منطقه ۳ به پارکینگ طبقاتی نیایش می‌رسد. این پارکینگ ۵ هزار و ۶۰۰‌مترمربع وسعت دارد و قرار است با ۹طبقه زیرزمین با ظرفیت هزار و ۲۷۸ خودرو ساخته شود. همچنین ۲ طبقه تجاری هم در تراز مثبت یک دارد. عملیات ساخت این پارکینگ از سال ۱۳۹۳ آغاز شده و با تکمیل و بهره‌برداری این پارکینگ، مشکل پارک خودرو شهروندان در محوطه بوستان ملت، بیمارستان شهید رجایی و پردیس سینمایی ملت به حداقل خواهد رسید.
در این بازدید شعبانی درباره ظرفیت‌های پارکینگ نیایش می‌گوید: «این مجموعه علاوه بر پارکینگ قابلیت این را دارد که اگر زمانی در تونل نیایش مشکلاتی مثل تصادف خودروها رخ دهد از ظرفیت این مجموعه برای تخلیه بار ترافیک استفاده کنیم.»

دستور ویژه برای تکمیل خانه شاعران

  • ساخت لاک‌پشتی پارکینگ طبقاتی

خودرو پشت خودرو در کنار بازار روز اختیاریه گره ترافیکی کوری را به وجود آورده است. رانندگان در این ترافیک منتظر هستند تا خودرویی از پارک بیرون بیاید و آنها به سرعت جای آن را بگیرند. «کبری نادری» از ساکنان محله درباره مشکلات ترافیکی و کمبود پارکینگ می‌گوید: «همین ساختمان نیمه‌کاره را ببینید. اینجا قرار بود پارکینگ بسازند و پارکینگ ۶ طبقه میدان اختیاریه سال‌هاست نیمه‌کاره مانده است. بازار میوه وتره‌بار اختیاریه هر روز ۱۰ صبح تا زمان تعطیلی، ترافیک زیادی در این محله ایجاد می‌کند. اغلب این ترافیک از خیابان لطیفی آغاز می‌شود و به میدان اختیاریه می‌رسد و بعد هم با شلوغ‌تر شدن میدان، خیابان اختیاریه را هم درگیر می‌کند. درحالی که بهره‌برداری از آن می‌تواند مشکل بزرگ جای پارک را در این خیابان رفع کند.»

دستور ویژه برای تکمیل خانه شاعران

  • عقب‌نشینی به شرط موافقت آموزش و پرورش

به اعتقاد مسئولان و اهالی با عقب‌نشینی ۲ مدرسه در ضلع شمالی غربی میدان اختیاریه، گره ترافیکی این محدوده باز می‌شود. «سعید امین سرشت» دبیر شورایاری اختیاریه می‌گوید: «ساختمان‌هایی که در خیابان لطیفی نوسازی می‌کنند نیاز به عقب‌نشینی دارند. اغلب این ساختمان‌ها عقب‌نشینی کرده‌اند اما ۲ مدرسه در این خیابان، درست روبه‌روی تره‌بار قرار دارند که دیوارهای آن باید عقب‌نشینی کند. اما با وجود پیگیری‌های ما از اداره اوقاف عقب‌نشینی تاکنون انجام نشده است. عقب‌نشینی ۲ متری این مدارس در شلوغ‌ترین نقطه محله اختیاریه به عبور و مرور راحت‌تر در این خیابان کمک زیادی می‌کند. چند سال است که با اوقاف درباره این مدارس در حال نامه‌نگاری هستیم اما به نتیجه نمی‌رسیم. اگر این اتفاق بیفتد خیابان لطیفی عریض‌تر می‌شود و ترافیک این محدوده به شکل چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.»

کد خبر 639427

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha