جو بایدنِ روز سه‌شنبه اعلام کرد در هماهنگی با سایر کشورهای عمده مصرف‌کننده انرژی دستور آزاد کردن ۵۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک آمریکا را صادر کرده است.

Oil

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس این اقدام دولت بایدن در هماهنگی کشورهایی مانند هند، انگلیس و چین، به قصد تاثیرگذاری بر بازارهای جهانی انرژی انجام می‌شود، اما در عین حال به آمریکاییانی که با تورم بالاتر و افزایش قیمت‌ها در آستانه تعطیلات زمستانی روبرو هستند، هم کمک خواهد کرد. قیمت بنزین در آمریکا در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد نسبت به سال پیش افزایش یافته است.

دولت آمریکا آزاد کردن این ذخایر نفت را از میانه ماه دسامبر تا پایان آن (آذر ماه) آغاز خواهد کرد.

قیمت‌های جهانی نفت در روزهای پیش از  اعلام این اقدام کاهش یافته بود که نشانه‌ای از انتظار سرمایه‌گذاران برای وارد شدن مجموع ۷۰ تا ۸۰ میلیون بشکه نفت به بازارهای جهانی بود. اما قیمت‌های نفت سه‌شنبه صبح به جای افت کردن، حدود ۲ درصد افزایش یافت.

تحلیل‌گران بازار می‌گویند مشکل این است که همه می‌دانند این اقدام آمریکا موقتی است و هنگامی که به پایان برسد، در صورت تداوم بالاتر بودن تقاضای نفت نسبت به عرضه آن، قیمت‌ها دوباره افزایش خواهند یافت.

هند نیز مدت کوتاهی پس از اعلام آمریکا اعلام کرد که ۵ میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیکش را آزاد خواهد کرد و انگلیس نیز از آزادی ۱.۵ میلیون بشکه نفت از ذخایرش خبر داد. ژاپن و کره جنوبی نیز به اقدامات مشابهی دست زده‌اند. مقامات آمریکا می‌گویند این بزرگترین اقدام هماهنگ‌ برای آزادی ذخایر استراتژیک نفت در جهان بوده است.

این اقدام آمریکا و کشورهای مصرف‌کننده انرژی ممکن است با اقدامات متقابل کشورهای صادرکننده نفت خلیج فارس به خصوص عربستان سعودی و نیز روسیه مواجه شود. عربستان سعودی و کشورهای دیگر صادرکننده نفت خلیج فارس تصریح کرده‌اند که قصد دارند با کنترل عرضه نفت قیمت‌های آن را در زمان کنونی بالا نگهدارند.

کد خبر 639262

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha