جنگ و ویرانی خاورمیانه دامن اروپا را گرفته و بحران پناهجویان در مرز بلاروس و لهستان مقام‌های اتحادیه اروپا را به گفت‌وگو با لوکانشکو رئیس جمهور بلاروس وادار کرده؛ اکنون بلاروس با تغییر رویکرد خود که برخی تحلیلگران آن را در نتیجه دیپلماسی بین‌المللی می‌دانند سعی در کاهش تنش‌ها دارد.

كمپ مهاجران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فایننشال تایمز، رسانه‌های دولتی بلاروس گزارش دادند که مهاجران و پناهجویان به یک انبار گرم در نزدیکی مرز منتقل شده‌اند. این مهاجران تا کنون در شرایطی دشوار و در کمپ‌های اصلی در مرز لهستان در انتظار گشایش به سر می‌بردند.

برخی تحلیلگران این تغییر رویکرد را در کاهش بحرانی که در هفته‌های اخیر به وجود آمده موثر می‌دانند. از تابستان امسال، هزاران پناهجو و مهاجر تلاش کرده‌اند از مسیر بلاروس خود را به اتحادیه اروپا برسانند.

کشورهای اروپایی بلاروس را متهم کرده‌اند که به طور عمد پروازهای این مهاجران را برای تحت فشار قرار دادن اتحادیه اروپا به مرزهای لهستان و لیتوانی هدایت کرده و مسبب ایجاد بحران شده؛ مینسک اما این اتهامات را رد کرده است.

این اقدام دولت بلاروس می‌تواند به کاهش بحرانی کمک کند که روابط بین اتحادیه اروپا و مینسک را به پایین‌ترین سطح تاریخی خود رسانده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی گارد مرزی لهستان گفت که کمپ‌های مرزی در غرب بلاروس کاملا تخلیه شده : «هیچ کمپ دیگری وجود ندارد... اما گروه‌هایی در جاهای دیگر سعی می‌کردند از مرز عبور کنند. خواهیم دید در ساعات آینده چه اتفاقی می‌افتد.»

این اقدام پس از موجی از فعالیت‌های دیپلماتیک صورت گرفت؛ آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان دو بار با الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس، تلفنی صحبت کرد. این اولین باری بود که از زمان اتفاقات داخلی سال گذشته در بلاروس، یک رهبر غربی مستقیما با او صحبت می‌کرد.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، متحد اصلی لوکاشنکو، درباره این بحران صحبت کرده و پوتین از او خواست تا گفت‌وگو با مخالفانش را آغاز کند. لوکاشنکو همچنین لفاظی‌های خود را تعدیل کرده و اعلام کرد تشدید بحران به نفع هیچ کس نیست. اتحادیه اروپا اما تحریم‌ها علیه بلاروس را به دلیل بحران مهاجرت گسترش داده است.

اولین پرواز بازگرداندن مهاجران بلاروس روز گذشته این کشور را ترک کرد و کشور عراق نیز با ارسال یک هواپیما قصد دارد حدود ۴۰۰ نفر از شهروندان خود را به کشور بازگرداند. حل این بحران با نزدیک شدن به زمستان سخت اروپای شرقی فوریت بیشتری پیدا کرده است. بر اساس گزارش الجزیره، حداقل یازده مهاجر از زمان آغاز بحران در لهستان جان خود را از دست داده‌اند. 

کد خبر 638373
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha