شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸
۰ نفر

در ادامه اختلافات میان بلاروس و اتحادیه اروپا، دولت بلاروس مرزهای خود را باز کرده تا پناهجویان که اکثرا از کشورهای خاورمیانه، افغانستان و پاکستان هستند، به سمت کشور همسایه یعنی لیتوانی که بخشی از قلمرو اتحادیه اروپا به شمار می‌رود، حرکت کنند.

مرز بلاروس و لیتوانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه همشهری، این اقدام دولت بلاروس به دستور الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور این کشور انجام شده که طی ماه‌های اخیر درگیر تنش با اتحادیه اروپا بوده است. فقط طی ۶‌ ماه گذشته بیش از ۳ هزار نفر آزادانه از مرز بلاروس عبور کرده و وارد قلمرو اتحادیه اروپا شده‌اند؛ موضوعی که در نهایت باعث درخواست کمک وزارت دفاع لیتوانی از کشورهای عضو ناتو و همچنین اتحادیه اروپا شده است. با باز شدن مرزهای بلاروس، انتظار می‌رود این کشور به مسیری جدید برای حرکت پناهجویان از منطقه خاورمیانه به کشورهای اروپایی تبدیل شود.

به‌ گزارش یورونیوز، وزیر کشور اتریش دیروز اعلام کرد که نیروهای یگان ویژه خود را برای کمک به نیروهای نظامی لیتوانی در طول مرز ۶۸۰ کیلومتری لیتوانی و بلاروس مستقر می‌کند. این نیروها از فردا در مرز مستقر خواهند شد. همزمان ارتش لیتوانی مأمور فنس‌کشی و تعبیه سیم‌خاردار در طول مرز شده است. بخشی از مرز ۲ کشور شامل مناطق جنگلی است که تاکنون هیچ مانعی در آنها نصب نشده است.

کمیسیون اروپا ۱۲ میلیون یورو برای ایمن‌سازی مرزهای خود با بلاروس اختصاص داده است. تصمیم لوکاشنکو به‌طور مشخص در واکنش به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه او و دیگر مقام‌های سیاسی بلاروس اتخاذ شده است. آمریکا و اتحادیه اروپا اخیرا تحریم‌های بی‌سابقه‌ای را علیه بلاروس وضع کرده‌اند.

دولت بلاروس در واکنش به تحریم‌های اروپا، سفیر خود را از این سازمان فرا خوانده و سفیر اتحادیه اروپا را اخراج کرده است. تحریم‌های اتحادیه اروپا پس از آن وضع شد که دولت بلاروس یک هواپیمای مسافربری متعلق به خطوط هوایی رایان‌ایر ایرلند را مجبور به فرود در فرودگاه مینسک کرد. مأموران نهادهای اطلاعاتی بلاروس هواپیمای مسافربری رایان ایر را که از آتن به مقصد لیتوانی در پرواز بود، به بهانه احتمال وجود بمب در فرودگاه مینسک وادار به فرود اجباری کردند. هدف از این اقدام دستگیری رامان پراتاسوویچ، منتقد دولت لوکاشنکو بود.

کد خبر 617726

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha