دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳
۰ نفر

ورزشکار بلاروسی که به دلیل انتقاد از مربیان خود از بازیها کنار گذاشته شد در فرودگاه توکیو درخواست کمک کرد و ناپدید شد.

دونده بلاروسی در فرودگاه توکیو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز، دونده سرعت بلاروس، پس از مخالفت با ترک توکیو، در فرودگاه هانده، به پلیس پناه برد و بعد از آن دیگر دیده نشد.

کریستینا تسیمانوسکایا، ۲۴ ساله، اواخر روز گذشته در فرودگاه هانده از پلیس ژاپن درخواست محافظت کرد.

صبح امروز اما زمانیکه تایگا ایشیکاوا نماینده ژاپنی درخواست ملاقات با وی در اطراف فرودگاه را داد با پاسخ منفی پلیس روبرو شد.

ایشیکاوا، یکی از اعضای جریان مخالف مجلس نمایندگان، گفت که یک افسر پلیس از گفتن محل اقامت این ورزشکار خودداری کرده و پلیس نیز هیچ پاسخی به خبرنگاران نداد.

کمیته بین المللی المپیک گفت با همکاری IOC و توکیو ۲۰۲۰ تعیین مراحل بعدی وضعیت این ورزشکار در روزهای آینده انجام خواهد گرفت.

این حادثه بار دیگر توجه مجامع بین‌المللی را به اختلافات موجود در بلاروس، یکی از کشورهای مستقل شده از شوروی سابق، که تحت کنترل شدید الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور این کشور است، جلب کرد.

وی که از سال ۱۹۹۴ در قدرت است، سال گذشته با موجی از اعتراضاتی روبرو شد که برخی از ورزشکاران نیز به آن ملحق شدند.

تسیمانوسکایا گفت که مسئولین کمیته المپیک این کشور روز یکشنبه به اتاق او آمدند و در حالیکه قرار بود او در دو مسابقه دیگر شرکت کنند، خواستند تا وسایلش را جمع کند.

کمیته المپیک بلاروس در بیانیه‌ای اعلام کرد که مربیان تصمیم گرفتند تسیمانوسکایا را به توصیه پزشکان و با توجه به «وضعیت روحی و روانی» وی از بازیها کنار بگذارند.

اما تسیمانوسکایا گفت به دلیل این که «در مورد سهل‌انگاری مربیانمان صحبت کردم» از تیم حذف شدم. تیم ما برخی اعضای خود را به دلیل نداشتن آزمایش‌های کافی در زمینه دوپینگ از دست داد «و مربی بدون اطلاع من را به یکی از مسابقه امدادی اضافه کرد اما پس از گلایه من سرمربی به سراغ من آمد و گفت که از بالا دستور گرفته که من را از مسابقات کنار بگذارد.»

در واکنش به این اتفاق سیاست‌مداران بلاروسی واکنش‌های متفاوتی داشتند؛ اسویاتلانا سیخانوسکایا، رهبر تبعیدی مخالفان از مجامع بین‌المللی درخواست کرد که پرونده این ورزشکار را بررسی کنند.

در مقابل، ویتالی اوتکین، نماینده پارلمان بلاروس، از رفتار تیسمانوسکایا انتقاد کرد و آن را «خیانت به مردم بلاروس و ورزشکاران دیگر» دانست.

مخالفان با مقایسه این حادثه با فرود اجباری هواپیمای ریان‌ایر در مینسک که به دستگیری رومن پروتاسیویچ وبلاگ‌نویس مخالف منجر شده بود، چنین رفتارهایی را محکوم کردند.

به عقیده این افراد «هر بلاروسی که مرزهای این کشور را ترک کرده در امان نیست زیرا ممکن است ربوده شود، اتفاقی که در شوروی سابق بارها رخ داده بود.

برخی ورزشکاران و شخصیت‌های فرهنگی بلاروس پیش از این و در جریان تظاهارت سال گذشته با مشکلاتی از قبیل از دست دادن شغل و یا اخراج از تیم روبرو شده بودند.

پسر رئیس جمهور، ویکتور لوکاشنکو  رئیس کمیته المپیک بلاروس است.

کد خبر 618223
منبع: رویترز

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha