شاید جنگ ده ساله سوریه به پایان رسیده باشد اما آثار سوء آن بر زندگی مردم و اقتصاد این کشور ادامه دارد؛ گروهی از مردم زندگی در کمپ خرابه‌ها را به آوارگی پشت مرزهای اروپا ترجیح داده‌اند ودولت سوریه در تلاش برای بهبود اوضاع وخیم اقتصاد و زندگی شهروندان خود است. این روایتی مستند از روزمرگی این مردم رنج دیده است:

آوارگان سوري

به گزارش همشهری آنلاین، محمد از جمله افرادی است که در محوطه باستانی سرجبله در سوریه باقی مانده است. به گزارش تی‌آرتی، این سایت باستانی متعلق به قرن پنجم است که محمد در طول بازدیدهای مدرسه‌اش به آن سر زده بود اما هرگز تصور نمی‌کرد در نتیجه جنگ یک دهه‌ای سوریه به پناهگاه او و خانواده‌اش تبدیل شود.

محمد گفت: «وقتی آخرین بمباران و حمله شروع شد، ما از شهر خارج شدیم و به اینجا آمدیم. ما جایی برای پناه گرفتن نداشتیم، بنابراین اینجا در میان خرابه‌ها زندگی می‌کنیم.» خانواده او در میان ۸۰ خانواده‌ای هستند که زندگی را به «کمپ خرابه‌ها» بازگردانده‌اند؛ منطقه‌ای که آوارگان را به خود جذب می‌کند، زیرا هیچ کس مجبور نیست برای اقامت در آنجا اجاره بها بپردازد.

او که پدر چهار فرزند است می‌گوید که برای تامین ما یحتاج اولیه به کار فصلی وابسته است و اگر کاری پیدا نکند، زندگی در میان خرابه‌ها دشوارتر از قبل می‌شود. او توضیح داد که فرزندانش در این شرایط سخت نمی‌توانند به مدرسه بروند؛ «در تابستان با عقرب، مار و گرد و غبار و در زمستان با سرما دست و پنجه نرم می‌کنیم.»

محمد می‌گوید: «سرنوشت ما آواره شدن بود. وضعیت اینجا بسیار سخت است و حتی خدمات بهداشتی وجود ندارد.» بر اساس گزارش سازمان ملل، ۲.۸ میلیون آواره در شمال غرب سوریه وجود دارد؛ حدود ۷ میلیون نفر سوری در داخل کشور خود آواره‌اند و برخی دیگر، راهی کشورهای اروپایی شده‌اند.

تصاویر|  چند میلیون سوریه‌ای در وطن خود آواره شدند؟ |  روایتی مستند از وضعیت آوارگان سوری
آوارگان سوری در داخل این کشور

بشرا در میان مهاجران جدید سوری در تلاش برای رسیدن به اروپا بود؛ مردم این کشور ویران شده در گریز از بدبختی عواقب جنگ به سمت کشورهای ثروتمند فرار کرده‌اند اما آنها نیز پذیرای آوارگان نیستند؛ بشرا بیش از ۶۰ ساعت در جنگل‌های مرطوب و تاریک لهستان راه رفته بود و تلاش می‌کرد تا راهی برای رسیدن به آلمان، دومین مقصد مهاجران جهان، پیدا کند.

تلاش او و بسیاری دیگر اما ناکام ماند؛ همراه و دوست صمیمی او در مسیر و هنگامی که مورد تعقیب مرزبانان لهستانی قرار گرفتند به دلیل حمله عصبی بیهوش شد و آنها مجبور شدند خود را تسلیم کنند؛ نگهبانان بشرا و دوستش را از مرز به بلاروس بازگرداندند.

بر اساس آمار، در سال جاری بیش از ۷۸ هزار سوری در اتحادیه اروپا درخواست پناهندگی داده‌اند که نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد افزایش داشته است. پس از افغان‌ها، سوری‌ها بزرگترین ملتی هستند که در میان نزدیک به ۵۰۰هزار متقاضی پناهندگی به کشورهای اروپایی درخواست داده‌اند و رتبه پنجم مهاجرت در جهان را در اختیار دارند.

فقر زندگی ۹ نفر از هر ۱۰ نفر سوری را دربر گرفته؛ حدود ۱۳ میلیون سوری به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند که ۲۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته؛ به گزارش الجزیره، همه‌گیری ویروس کرونا نیز بحران اقتصادی را تشدید کرده و ارزش پول سوریه در حال سقوط است و همین باعث شده سوری‌های مستأصل برای خروج از کشور خود رقابت کنند.

تصاویر|  چند میلیون سوریه‌ای در وطن خود آواره شدند؟ |  روایتی مستند از وضعیت آوارگان سوری
آوارگان سوری در مرز لهستان

با این حال و به گزارش پرس تی‌وی، فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه از استقبال دولت نسبت به بازگشت آوارگان سوری خبر داد و گفت: «ما از هموطن‌های خود می‌خواهیم بار دیگر به خانه‌های خود بازگردند و در بازسازی آنچه که توسط ستیزه جویان مورد حمایت خارجی از سال ۲۰۱۱ ویران شده، مشارکت کنند.»

مقداد تاکید کرد که تعدادی از کشورهای غربی نمی خواهند آوارگان سوری به کشورشان بازگردند و به هر طریقی مانع این روند می‌شوند. وی تاکید کرد که آمریکا و دستیارانش در حال غارت نفت و گندم سوریه هستند با این حال دولت در تلاش است تا مناطقی را که اخیرا از چنگ تروریست‌ها آزاد شده بازسازی کند.

دمشق به تامین نیازهای بهداشتی، آموزشی و تغذیه‌ای لازم برای آوارگان ادامه می‌دهد. با این حال آنچه به محرومیت‌ها و تحقیرهای اشغالگران و مزدوران خاتمه می‌دهد همبستگی و تلاش مردم این کشور است.

کد خبر 645462
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha