پنجشنبه بیستم آبان ماه، محله‌های منطقه ۱۶ میزبان شهردار تهران و معاونانش بود تا همراه با کارشناسان و مدیران ناحیه و محله، گرهی از مشکلات شهروندان باز شود.

تندگویان

همشهری آنلاین _ راحله عبدالحسینی:«عباس شعبانی» معاون فنی و عمران شهردار تهران مهمان ویژه مسئولان شهری و شهروندان ناحیه ۵ بود تا ضمن بازدید از پروژه‌های در حال اجرا، معضلات محله‌های ناحیه ۵ و مشکلات اهالی را بررسی کند.

عقربه‌های ساعت، ۶ صبح را نشان می‌دهد که شهردار ناحیه ۵ همراه با مدیران و کارشناسان حوزه فنی و عمران منطقه و نواحی ۶ گانه به استقبال معاون فنی و عمران شهردار تهران می‌روند. قبل از بازدید از ناحیه، «میثم صمدی» شهردار ناحیه ۵ و «رضا خرمی شریف» معاون فنی و عمران شهردار منطقه ۱۶ درباره فعالیت حوزه عمران در منطقه و روند پروژه‌های محله‌محور توضیحاتی ارائه می‌دهند.

  • ساخت ۲ توقفگاه اضطراری در بزرگراه آزادگان

ناحیه ۵ منطقه ۱۶ از ضلع شمالی به خیابان ابریشم و از ضلع شرقی به خیابان فداییان اسلام می‌رسد. در غرب، خیابان شهید رجایی و در جنوب، بزرگراه آزادگان را دربرمی‌گیرد. ناحیه‌ای با وسعت ۶۳/۲ کیلومترمربع و با جمعت ۴۸ هزار و ۸۶۲ نفر که ۲ محله تختی و علی‌آباد جنوبی در آن واقع شده‌است. ۲۱۲ کوچه و ۱۹ ایستگاه اتوبوس و پایانه مترو علی‌آباد هم از داشته‌های این ناحیه به شمار می‌رود. صمدی از پروژه‌های شاخص ناحیه این‌طور می‌گوید: «قراردادهایی که واحد عمرانی در سال ۱۴۰۰ پیگیری می‌کند، قرارداد لکه‌گیری آسفالت است که به‌طور مستقیم از طریق ناحیه دنبال می‌شود. پروژه‌های شاخصی که اکنون اجرا شده ساخت ۲ توقفگاه اضطراری در بزرگراه آزادگان است.» شعبانی، معاون فنی و عمران شهردار تهران علت کم بودن پیشرفت فیزیکی این پروژه را جویا می‌شود که شهردار ناحیه ۵ منطقه ۱۶ در پاسخ می‌گوید: «قراردادها در زمان خود بسته نشد و به تعویق افتاد. علت دیگر هم بحث مناقصات بود.»

تکمیل تقاطع غیرهمسطح شهید تندگویان؛ بزودی

  • تغییر چهره ناحیه با ساخت پاتوق‌محله‌ها

اقدامات عمرانی انجام شده در محله بخشی از صحبت‌های خرمی شریف است. او می‌گوید: «عملیات بهسازی و مرمت جدول‌ها، نهرها و پیاده‌روها و پروژه توسعه محله‌های علی‌آباد شمالی، شهرک بعثت، تختی و علی‌آباد جنوبی، لکه‌گیری و مرمت آسفالت معابر، عملیات ساخت و مناسب‌سازی پیاده‌رو در محله‌های علی‌آباد جنوبی، تختی و یاخچی‌آباد، مرمت و بازسازی زمین ورزشی شهید گودرزی در حال انجام است. یکی از پروژه‌های شاخص اجرا شده در ناحیه ۵ را باید رفع نقاط آبگرفتگی در خیابان شهید باستانی‌پور، خیابان شهید ملا ولینی، اجرای لوله رانی به روش پایپ جکینگ زیر بزرگراه آزادگان دانست. ساخت سرویس بهداشتی مخصوص معلولان در بوستان‌های‌های موعود و ابریشم، مسیر دوچرخه به متراژ هزار و ۶۰۰‌متر طول و پاتوق محله در فضاهای بی‌دفاع شهری که محل تجمع معتادان و کارتن‌خواب‌ها بوده از دیگر پروژه‌های مهم ناحیه است.» صمدی در ادامه به بازسازی سرای محله علی‌آباد جنوبی که یکی ازسراهای محله پر رونق محله ۱۶ است اشاره می‌کند و می‌گوید: «اعتبار مناسبی برای این پروژه در اختیار ناحیه قرار گرفت. مناسب‌سازی معابر و سرای محله تختی در محله تختی هم از دیگر پروژه‌های ناحیه است. این سرا برای معلولان مناسب سازی شده است.»

  • رفع نقاط آبگیر

پس از معرفی پروژه‌های شاخص از سوی معاون فنی و عمران شهردار منطقه ۱۶ به نقاط آبگیر می‌رسیم. خرمی شریف می‌گوید: «حدفاصل خیابان باستانی‌پور تا ورودی آزادگان به علت اختلاف سطح به یکی از نقاط آبگیر تبدیل شده بود که با ۴۰۰‌متر لوله‌گذاری رفع شد. برای رفع کامل مشکل این نقطه آبگیر باید ۱۰۰‌متر دیگر لوله‌گذاری انجام شود. البته اعتبار آن در چارچوب منطقه نیست و به اعتبار فرامنطقه‌ای نیاز دارد.» خرمی شریف در پاسخ به پرسش شعبانی درباره اینکه اعتبار لازم برای تکمیل پروژه با ادامه ۱۰۰‌متر لوله‌گذاری چقدر است، می‌گوید: «حدود ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار لازم است تا اینجا، لوله‌گذاری به قطر ۸۰۰ متر انجام شود.»

تکمیل تقاطع غیرهمسطح شهید تندگویان؛ بزودی

  • باز شدن گره ترافیکی بزرگراه شهیدتندگویان

معاون فنی و عمران شهردار منطقه ۱۶ در ادامه پیشنهادهای اصلی این حوزه را با معاون فنی و عمران شهردار تهران مطرح می‌کند: «نگاه ویژه به ساماندهی کانال‌های درجه‌های یک و ۲ یکی از مهم‌ترین درخواست‌های ما است. تکمیل پروژه تقاطع غیرهمسطح بزرگراه‌های شهید تندگویان و شهید نواب صفوی، بار ترافیک سنگین در ساعات اوج ترافیک را کاهش می‌دهد. این ترافیک سنگین در بزرگراه شهید تندگویان از مبدأ بزرگراه آزادگان به میدان بهمن کشیده می‌شود. تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید تندگویان از سال‌ها پیش طراحی شده و کارهای آن از سال گذشته با ۱۶ و نیم میلیارد تومان اعتبار شروع شده است. این طرح زیرگذر و پل تقاطع غیرهمسطح دارد. طول زیرگذر هزار و ۲۰۰‌متر است و از میدان بهمن، شمال به جنوب به بزرگراه آزادگان وصل می‌شود. همچنین بزرگراه نواب، شمال به جنوب به‌صورت تقاطع غیرهمسطح به میدان بهمن وصل می‌شود.» شعبانی با اشاره به برگزاری جلسات با پیمانکار این پروژه می‌گوید: «این پروژه در اولویت است و کار جدی برای انجام این پروژه و در نهایت رفع معضلات ترافیک به‌زودی انجام می‌شود.»

تکمیل تقاطع غیرهمسطح شهید تندگویان؛ بزودی

  • راه‌اندازی مجموعه شهربانو تا سال آینده

معاون شهردار تهران در ادامه محله‌گردی از خطوط بی. آر. تی، پایانه ترمینال جنوب، تره‌بار مرکز پخش مرغ، بوستان بهمن، فرهنگسرای بهمن، تقاطع غیرهمسطح آزادگان و مجموعه شهربانو بازدید می‌کند. خرمی شریف در بازدید از مجموعه شهربانو در پاسخ به پرسش شعبانی درباره اتمام پروژه می‌گوید: «مجموعه شهربانو پایان سال آینده به اتمام می‌رسد. البته به شرطی که قبل از عید امسال قرارداد فاز بعدی بسته شود. ۱۰ میلیارد تومان اعتبار داشته و پیش‌بینی می‌شود ۳۰ میلیارد تومان لازم است. اسکلت و سفت‌کاری آن تمام شده و وارد فاز نازک‌کاری شده است. قصد داریم مجموعه شهربانو هم مثل بوستان مادران تا ساعت ۱۹ مختص بانوان و بعد از آن و روزهای تعطیل برای خانواده‌ها باشد.»

تکمیل تقاطع غیرهمسطح شهید تندگویان؛ بزودی

  •  ترافیک میدان بهمن کلافه‌کننده است

«رحیم معراجی» از شهروندان منطقه ۱۶ از ترافیک سرسام‌آور میدان بهمن گلایه دارد: «ترافیک میدان بهمن با تاریک شدن هوا بیشتر می‌شود. شاید بگویید تهران است و ترافیکش. ولی ترافیک هم حدی دارد و وقتی بیشتر می‌شود واقعاً تحمل‌ناپذیر است. به نظر می‌رسد که با برنامه‌ریزی و اصلاح هندسی خیابان‌ها بشود برای گره کور ترافیک‌کاری کرد.» وقتی خبر ساخت پروژه تقاطع غیرهمسطح بزرگراه تندگویان را می‌شنود لبخندی می‌زند و می‌گوید: «خوب است که برای باز شدن گره ترافیک چنین طرح‌هایی پیاده شود. البته امیدوارم این طرح زودتر اجرا شود. یک روز هم از عمرمان را کمتر در ترافیک بمانیم بهتر است.»

تکمیل تقاطع غیرهمسطح شهید تندگویان؛ بزودی

  • دردسرهای آبگرفتگی کوچه‌ها

«محسن کلهر» یکی دیگر از شهروندان منطقه ۱۶ است که پنجشنبه آخر هفته را برای خرید به بازار تره‌بار آمده است. وقتی درباره مشکلات و نارضایتی‌های اهالی می‌پرسیم می‌گوید: «فصل پاییز است و بارش رحمت الهی از آسمان نازل می‌شود. اما در برخی از کوچه‌ها بارندگی به یک معضل تبدیل می‌شود. چون بعد از نیم ساعت که از بارش باران می‌گذرد با آبگرفتگی روبه‌رو هستیم. طوری که رفت‌وآمد عابران پیاده با مشکل مواجه می‌شود. برای خودروها هم‌ تردد سخت می‌شود. ترافیک که دیگر جای خود دارد. به نظر من با اصلاح شیب کوچه‌ها، این معضل حل می‌شود.»

کد خبر 638250

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha