پنجشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۸:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: زیپی لیونی، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی برنده انتخابات حزب کادیما شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، لیونی 50 ساله، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی با اختلافی کمتر از 1.1 درصد توانست بر شائول موفاز، وزیر راه، پیشی بگیرد.

وی پس از انتصاب به ریاست حزب حاکم چهل و دو روز فرصت دارد تا دولت جدید ائتلافی را تشکیل دهد و در صورت موفقیت لیونی نخستین نخست وزیر زن اسرائیل پس از برکناری گولدا مایر نخست وزیر اسرائیل در سال هزار و نهصد هفتاد و چهار خواهد بود. در صورت شکست لیونی، در اوایل سال دو هزار و نه یعنی حدود یکسال و نیم زودتر، انتخابات عمومی برگزار می‌شود.

مارک ریگیو سخنگوی اولمرت اعلام کرد نخست وزیر در تماسی تلفنی پیروزی وی را در انتخابات حزب کادیما تبریک گفت و اعلام کرد روز یکشنبه استعفای خود را به کابینه اعلام می‌کند لیکن به زمان دقیق استعفای اولمرت اشاره‌ای نکرد.

مطبوعات اسرائیل همچنین نوشتند شائول موفاز پیشنهاد مشاور حقوقی خود را در اعلام اعتراض به نتایج انتخابات حزبی رد کرد و در تماسی تلفنی با لیونی پیروزی وی را تبریک گفت.

گفتنی است ریاض مالک وزیر اطلاع رسانی دولت انتصابی فلسطین ضمن استقبال از نتایج انتخابات حزب کادیما ابراز امیدواری کرد مذاکرات صلح با تل اویو تحت هدایت دولت جدید اسرائیل به موفقیت برسد.

وی گفت امیدواریم نخست وزیر جدید آماده صلحی که به اشغالگری پایان دهد و مقدمات تشکیل کشور مستقل فلسطینی را پدید اورد، باشد.

وی برای تشکیل کابینه خود 42 روز فرصت خواهد داشت و در طول این مدت اولمرت نخست وزیر باقی می‌ماند.

کد خبر 63707

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز