جمعه ۲۹ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: تزیپی لیونی، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی، با پیروزی در انتخابات داخلی حزب کادیما، خود را آماده می‌کند تا به‌عنوان نخست‌وزیر، جانشین ایهود اولمرت، که به‌دلیل رسوایی‌های مالی مجبور به کناره‌گیری شده، شود.

حزب کادیما در نوامبر سال2005 توسط آریل شارون نخست‌وزیر پیشین اسرائیل و پس از خروج وی از حزب لیکود تشکیل شد و از آن زمان حزب حاکم رژیم صهیونیستی است.

به گزارش پرس تی وی، لیونی با اختلاف کمی از رقیبش شائول موفاز، وزیر حمل‌ونقل رژیم صهیونیستی، در انتخابات رهبری حزب کادیما به پیروزی دست یافت.

بنا بر گزارش کمیسیون مرکزی انتخابات، لیونی در یک رقابت بسیار نزدیک با کسب ‌١/٤٣درصد آرا بر شائول موفاز، که ٤٢درصد آرا را کسب کرد‌، یعنی تنها با اختلاف ‌١/١درصد آرا، پیشی گرفت.

2 نامزد دیگر ریاست حزب کادیما که عبارتن بودند  از آوی دیختر وزیر امنیت داخلی و مائیر شتریت وزیر داخلی اسرائیل تنها موفق به کسب ‌٧درصد آرا شدند.

لیونی 50ساله، ژوئیه1958 در تل آویو به دنیا آمد و در 20سالگی به سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی(موساد) پیوست. وی دختر ایتان لیونی، صهیونیست راستگرای عضو سابق سازمان تروریستی ایرگون است و افکار نژادپرستانه افراطی پدر خود را دنبال می‌کند.

او برای نخستین بار در سال1999 از سوی حزب لیکود به مجلس اسرائیل راه یافت و برای اولین بار در زمان آریل شارون به‌عنوان وزیر دادگستری وارد کابینه اسرائیل شد.

پس از اعلام پیروزی لیونی، ایهود اولمرت، نخست‌وزیر این رژیم به وی قول داد که همکاری کاملی با وی داشته باشد.

لیونی هم اعلام کرد که به‌زودی و در اسرع وقت دولت جدید را تشکیل خواهد داد، اما چالش مهمی که وی با آن روبه‌رو ست، تشکیل کابینه ائتلافی جدید قبل از انتخابات زودهنگام مجلس است، زیرا احتمال داده می‌شود حزب راستگرای لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو در آن انتخابات پیروز شود. از موانع دیگر لیونی درخواست حزب شاس مبنی بر حمایت مالی بیشتر از محافل دینی اسرائیل است، که این حزب را در آستانه خروج از دولت ائتلافی قرار داده است.

لیونی تاکید کرده است که به‌زودی دیدار با نمایندگان دیگر احزاب پارلمان را برای تشکیل یک ائتلاف جدید آغاز می‌کند. وی ‌٤٢روز برای تشکیل دولت جهت جلوگیری از انتخابات زودهنگام فرصت دارد.

اولمرت قرار است روز یکشنبه از سمت خود استعفا دهد اما تا تایید دولت ائتلافی بعدی در پارلمان؛ وی به‌عنوان نخست‌وزیر موقت رژیم صهیونیستی فعالیت خواهد کرد.

با این حال بعید به‌نظر می‌رسد که اغتشاش‌های سیاسی رژیم صهیونیستی با این انتخابات به پایان برسد. هنوز تردیدهایی نسبت به اینکه آیا لیونی واقعا قادر به تشکیل دولتی که بتواند کارایی لازم را داشته باشد، وجود دارد.

البته در میان فلسطینیان انتخاب تزیپی لیونی هیچ‌چیز را تغییر نداده است. مردم فلسطین معتقدند تفاوتی میان اولمرت نخست وزیر این کشور و لیونی رئیس حزب کادیما وجود ندارد.

مهم سیاست مشترکی است که این افراد به کار می‌گیرند.

واکنش حماس

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین‌، حماس، روز پنجشنبه اعلام کرد به قدرت رسیدن لیونی در پی انتخابات حزب کادیما، به معنای ادامه سیاست تجاوز به سرزمین‌های فلسطینی است.

فوزی برهوم سخنگوی جنبش حماس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد به قدرت رسیدن تزیپی لیونی در اسرائیل به معنای آن است که همان سیاست‌های سرکوب و تجاوز که سران پیشین رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته بر ضد‌ملت فلسطین به اجرا گذاشتند، یکبار دیگر توسط لیونی بر ضد‌فلسطینیان به کار گرفته خواهد شد.

بر همین اساس ما باید به آرمان مقاومت به‌عنوان یک راهبرد مؤثر در دفاع از حقوق خود وفادار بمانیم.

کد خبر 63780

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز