فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان بوشهر از شلیک شکارچیان غیرمجاز آهو در منطقه حفاظت‌شده مُند به سوی محیط‌بانان خبر داد و گفت: در این درگیری، یک محیط‌بان و مسئول این منطقه حفاظت‌شده مجروح شدند. 

مجروح شدن دو محیط‌بان بوشهری

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، سیداحسان موسوی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: در گشت و کنترل همیشگی محیط‌بانان در منطقه مُند و پایش وضعیت زیستی آهوهای منطقه، در ساعت‌های اولیه بامداد امروز پنج‌شنبه ۲۰ آبان، محیط‌بان محمد محمدی‌فر و محیط‌بان شفیع‌نیا متوجه نور چراغ یک دستگاه موتورسیکلت شده و به سمت آن حرکت می‌کنند.

او بیان کرد: آنان متوجه شدند فرد موردنظر از متخلفان شکار و صید غیرمجاز است که همواره به انجام فعالیت‌های غیرقانونی در منطقه می‌پردازد. با اعلام اخطار به وی و پس از سر باز زدن متخلف برای خروج از منطقه با تدبیر محیط‌بانان شرایطی فراهم می‌شود تا متخلف از منطقه خارج شود و تعقیب و گریزی تا میدان خالوحسین در شهر بردخون از توابع شهرستان دیر شکل می‌گیرد. 

موسوی ادامه داد: سپس فرد متخلف در حضور مردم با شلیک تفنگ ساچمه‌زن از فاصله یک متری به سمت هر ۲ محیط‌بان شلیک و اقدام به گریز از صحنه درگیری کرد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان بوشهر با بیان اینکه زخم یکی از محیط‌بانان سطحی بوده است، افزود: پس از مجروح شدن هر ۲ محیط‌بان توسط ساچمه‌های شلیک شده، با پلیس ۱۱۰ تماس برقرار می‌شود و پس از صورت‌جلسه، محیط‌بان به مرکز بهداشت بردخون و پس از آن برای پیگیری روند درمان به بیمارستان کنگان منتقل شده‌اند.

او گفت: هم‌اکنون حال عمومی هر ۲ محیط‌بان خوب و پایدار است.

موسوی بیان کرد: در همان نخستین ساعت این اتفاق تلخ، کارهای اداری و قضایی و هماهنگی لازم از سوی دادستان شهرستان دیر و قاضی کشیک انجام گرفت و دستور لازم برای دستگیری فرد متخلف به عوامل انتظامی و امنیتی داده شد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان بوشهر افزود: این شکارچی متخلف از شکارچیان شرور و باسابقه است که اقدام به شکار چندین فقره آهو تاکنون کرده و به تازگی نیز به دلیل تخلف در زمینه شکارآهو ضرر و زیان آن را پرداخت کرده است. 

او توضیح داد: محیط‌بانان به عنوان ضابطان خاص دادگستری وظیفه حفاظت و حراست از مناطق حفاظت شده و گونه‌های جانوری و گیاهان را برعهده دارند.

گفتنی است، منطقه حفاظت‌شده مُند در بخش بردخون از شهرستان دیّر در استان بوشهر در ۱۳۰ کیلومتری جنوب بندر بوشهر واقع شده است.

پارک ملی دریایی دیر- نخیلو با ۲۰هزار هکتار مساحت، در بهمن ۸۶ در شورای عالی حفاظت محیط زیست از نیمه جنوبی منطقه حفاظت‌شده مند مستقل شد به ثبت رسید که به بهشت پرندگان معروف است.

در منطقه حفاظت‌شده مُند، پستاندارانی مانند آهو، گراز، گرگ، روباه معمولی، کفتار راه‌ راه، تشی، سیاه‌گوش، گربه جنگلی، خرگوش و ۵۸ گونه پرنده شامل درنا، هوبره و  فلامینگو دیده می‌شود.
 

کد خبر 637055

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha