سیزدهم آبان ماه سال ۱۴۰۰، برای چهاردهمین تکه از پایتخت روز خاصی بود.

مسيل ابوذر

همشهری آنلاین _ مژگان مهرابی‌:  روزی که محله‌های مختلفش میزبان شهردار تهران، معاونان و مسئولان شهرداری تهران بود تا به همراه مسئولان محلی، گرهی از مشکلاتش باز کنند. «عباس شعبانی» معاون فنی و عمران شهردار تهران در این روز مهمان ویژه مسئولان و شهروندان ناحیه ۴ شد تا ضمن بازدید از پروژه‌های در حال اجرای منطقه ۱۴، گشتی در محله‌های دولاب، گذر پایین دولاب و عارف بزند و از نزدیک نیازهای اهالی را بررسی کند.  

ساعت ۵ صبح، ساختمان شهرداری ناحیه ۴. همه چیز برای استقبال از یک مهمان ویژه مهیا است. مدیران و کارشناسان حوزه فنی و عمران منطقه و نواحی ۶‌گانه در سالن کنفرانس حضور دارند و منتظرند تا معاون فنی و عمران شهردار تهران از راه برسد. ساعت از ۶ گذشته که او می‌آید. برخوردش خودمانی و صمیمی است. با تک تک مدیران و کارشناسان حوزه عمران خوش‌وبش می‌کند. قرار است ساعت ۸ بازدید آغاز شود. اما پیش از آن، «لطیف پنداریان» معاون فنی و عمران شهردار منطقه ۱۴ اطلاعات جامعی را درباره فعالیت حوزه عمران در منطقه بیان می‌کند و شرح مفصلی از پروژه‌های توسعه محلی ارائه می‌دهد.

  • ۴ مشکل عمده منطقه

بعد از ارائه توضیحات درباره اقدامات صورت گرفته نوبت به بیان مشکلات عمرانی منطقه می‌رسد. پل نیمه‌کاره خیابان ده حقی به خاوران، وضعیت نامطلوب مسیل ابوذر، اتصال بزرگراه شهید محلاتی به بزرگراه شهید شوشتری و پارکینگ طبقاتی امیرکبیر عمده‌ترین مواردی است که پنداریان از آنها نام می‌برد. او به خواسته معاون فنی و عمران شهردار تهران توضیح بیشتری درباره اتصال بزرگراه شهید محلاتی به بزرگراه شوشتری می‌دهد: «بزرگراه شهید محلاتی از انتهای بزرگراه رسالت، شروع و به شهید یاسینی وصل می‌شود و از حریم مناطق ۴، ۱۳، ۱۴ و ۱۵ می‌گذرد. از ۵/۱۳ کیلومتر طول آن، ۸ کیلومتر تونل است که از جنگل سرخه‌حصار و مناطق نظامی عبور می‌کند. بزرگراه محلاتی از غرب به شرق در بزرگراه بسیج مسدود می‌شود. چه خوب که با اجرای طرح بزرگراه شوشتری، این مسیر ادامه پیدا کند و بزرگراه محلاتی به بزرگراه شهید شوشتری متصل شود. این مهم در رفت‌وآمد شهروندان و کاهش ترافیک نقش بسزایی دارد. اما موضوع قابل توجه اینکه این مسیر حدود ۵ هکتار ملک معارض دارد که متعلق به سپاه و ارتش است.» شعبانی با دقت گوش می‌دهد و دست آخر پاسخ قانع‌کننده‌ای می‌دهد: «درباره این پروژه اولویت این است که مشکل بزرگراه بسیج ابتدا برطرف شود. تنها دوربرگردان شهید محلاتی تا بزرگراه بسیج در شهید ده‌حقی است. یعنی اگر کسی از بزرگراه شهید محلاتی قصد رفتن به مسیر جنوب به شمال بزرگراه بسیج را دارد باید ۲ هزار و ۲۰۰‌متر راه طی کند که مسیر زیادی است و باید اصلاح شود.»

  •  ضرورت بهسازی مسیل ابوذر

مشکل دیگری که پنداریان بر رفع آن تأکید می‌کند بهسازی مسیل ابوذر است. او روی تصویر شرایط این مسیل را نشان می‌دهد و می‌گوید: «در کانال ابوذر آب‌های بالادست از شمال به جنوب شهر روانه می‌شوند. کانال سیلاب بر است که به مرور زمان از کیفیت آن کاسته شده. کف آن کنده شده و دیواره‌ها وضعیت خوبی ندارند. ۴ کیلومتر از این مسیل از منطقه ۱۴ عبور می‌کند که فقط یک کیلومتر بهسازی شده است. اگر فکری برای بهسازی آن نشود، دیوارها ترک می‌خورد و برای سکنه حوالی مسیل خطرساز می‌شود.» پنداریان تکمیل پارکینگ طبقاتی، مسجد آدینه و تقسیم عادلانه آسفالت برای محله‌های جنوبی شهر را درخواست می‌کند.

مشکلات عمرانی ناحیه ۴ زیر ذره‌بین معاون فنی و عمران شهردار تهران | دستور ویژه؛ رفع خطر از مسیل ابوذر

  •  ایستگاه اول، پل نیمه‌کاره

بعد از صحبت‌های پنداریان نوبت به گشت‌زنی در منطقه می‌رسد. نخستین جایی که بازدید می‌شود، پل روگذر بزرگراه ده حقی به خاوران است؛ پلی عریض که با هدف کاهش ترافیک در نظر گرفته شده اما نیمه‌کاره مانده است. شعبانی با هیأت همراه پیاده‌راهی پل می‌شود. هنوز ۲۰۰‌متر راه نرفته که با صحنه‌ای عجیب مواجه می‌شود. پل در وضعیت بدی به حال خود رها شده است و مانند پرتگاه می‌ماند. به‌خصوص اینکه نه حاشیه پل و نه جایی که قطع شده هیچ حصاری وجود ندارد. «مهدی قنادزاده» شهردار ناحیه ۴ می‌گوید: «یکی از معضلات محله‌های ناحیه ۴ حضور معتادان است. حصارها و پایه‌های روشنایی را آنها به سرقت برده‌اند. از سوی دیگر نبود حفاظ در جایی که پل قطع شده عاملی برای سقوط شهروندان است.» شعبانی علت توقف طرح را جویا می‌شود که گویا چند ملک معارض مانع از اجرای پروژه شده است. قنادزاده از مالکانی که در اجرای این طرح همراهی نکرده و باعث طولانی شدن روند اجرای آن شده‌اند گله می‌کند. شعبانی می‌گوید: «این، وضعیت خوبی نیست و خطرساز است. املاک معارض را تملک کنید و اگر همکاری نکردند از ماده ۹ استفاده کنید.»

  •  نبود بازار میوه و تره‌بار

مسئولان سپس روبه‌روی یک زمین خاکی در ابتدای خیابان گیلکی توقف می‌کنند؛ زمین وسیعی است. شهردار ناحیه ۴ منطقه ۱۴ می‌گوید: «ناحیه ما از نظر داشتن سرانه‌ها در مضیقه است. اهالی این ناحیه قشر کم درآمد جامعه هستند و باید شرایط خوبی را برای آنها فراهم کرد. نبود بازار میوه و تره‌بار باعث جولان وانتی‌ها و سدمعبری‌ها می‌شود. همین عامل به ترافیک خیابان خاوران دامن می‌زند. قدم به قدم خیابان‌های این ناحیه وانتی‌های دستفروش پارک کرده‌اند. با وجود بازار میوه و تره‌بار می‌توان این مشکل را برطرف کرد.» به گفته قنادزاده مساحت زمین خاکی هزار و ۳۰۰‌مترمربع است که در تملک شهرداری منطقه قرار دارد. اما نکته مهم وجود ۷ ملک معارض جلو زمین است که مانع از فعالیت شهرداری می‌شوند. معاون فنی و عمران شهردار تهران می‌گوید: «اینجا یک موقعیت مناسب برای ایجاد بازار میوه و تره‌بار است. درباره آن با سازمان میادین و تره‌بار هماهنگ کنید.»

  • میدانگاه امیرکبیر، پاتوق معتادان

مقصد بعدی شهرداری منطقه است. اما قبل از آن به درخواست مسئولان منطقه ۴ معاون فنی و عمران شهردار تهران از میدانگاه امیرکبیر هم بازدید می‌کند. پنداریان می‌گوید: «اغلب اهالی محله شکوفه از ساخت این میدانگاه راضی نیستند. شب‌ها اراذل و اوباش به اینجا می‌آیند و برای مردم دردسر ایجاد می‌کنند.» تعدادی غرفه در ابتدای میدانگاه دیده می‌شود که مسئولان شهری منطقه خواسته‌اند یکی از غرفه‌ها به جایگاه استقرار نیروی انتظامی تبدیل شود اما این امر محقق نشده. غرفه‌ها خالی و گویا قرار است به اغذیه‌فروشی و کافی‌شاپ تبدیل شوند. شعبانی می‌گوید: «این منطقه بافت مذهبی دارد و چه خوب که اینجا بازار محصولات فرهنگی و مذهبی ایجاد شود؛ فضایی مثل میدانگاه امام حسین(ع). بی‌شک مردم استقبال خواهند کرد و باب سلیقه‌شان خواهد بود.» پنداریان از این پیشنهاد استقبال می‌کند و می‌گوید: «میدانگاه زیر نظر سازمان نوسازی است.» به گفته پنداریان در زیر میدانگاه، پارکینگ ۳ طبقه با ظرفیت ۵۵۰ خودرو ساخته خواهد شد که تاکنون ۷۵‌درصد کار پیشرفت کرده است. با اتمام آن تا حد زیادی از مشکل جای پارک این محدوده برطرف خواهد شد.

مشکلات عمرانی ناحیه ۴ زیر ذره‌بین معاون فنی و عمران شهردار تهران | دستور ویژه؛ رفع خطر از مسیل ابوذر

  • رد پای تاریخ در ناحیه ۴

ناحیه ۴ شهرداری منطقه ۱۴ با وسعت ۷/۱ کیلومترمربع از شمال و جنوب به بزرگراه شهید محلاتی و خیابان خاوران منتهی می‌شود و در شرق و غرب آن خیابان‌های ۱۷ شهریور و بزرگراه امام علی(ع) قرار دارد. به گفته «مهدی قنادزاده» شهردار ناحیه ۴، ۳۸‌درصد از وسعت آن را بافت فرسوده فرا گرفته و از نظر تراکم رتبه نخست در منطقه و رتبه سوم را در تهران دارد. او می‌گوید: «این ناحیه به دلیل داشتن محله‌های قدیمی مانند دولاب، گذر پایین دولاب و عارف از بناهای تاریخی زیادی برخوردار است. بقعه چهل تن، مسجد ۸۰۰ ساله بقیه الله(عج) دولاب، تکیه چال و تکیه عسگریه از جمله مکان‌هایی است که در این محدوده واقع شده‌اند.» او می‌افزاید: «فقر سرانه‌های فرهنگی، ورزشی و فضای سبز از دیگر دغدغه‌های اهالی این محله‌هاست.» قنادزاده درباره مهم‌ترین اقدامات انجام شده در ناحیه ۴ توضیح می‌دهد: «رفع معضل آبگرفتگی در محور خاوران اقدام مهمی بود که با هر بارندگی میزان زیادی آب در این مسیر جمع می‌شد. در هر بارندگی ۴۰ پیام به سامانه ۱۳۷ مخابره می‌شد که حالا این تعداد به ۴ پیام کاهش پیدا کرده است. همچنین ۲ چشمه سرویس بهداشتی در میدان شهید آیت‌الله ‌سعیدی ساختیم. در بحث بافت فرسوده هم قرار است ۷۲ پلاک در محله دولاب، تجمیع و به یک مجتمع زیبا تبدیل شود.»

کد خبر 636958

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha