«خشم ابوذر»؛ عنوان ویدئوی پربازدیدی در فضای مجازی است که صحنه‌های دلهره‌آوری از خروش مسیل ابوذر و زیر آب رفتن مسیرهای شهری منتهی به این رود را پس از بارش‌های بهاری سال ۱۳۹۸ نشان می‌دهد.

كوشك وثوق الدوله

همشهری آنلاین_پریسا نوری: به همین دلیل در آستانه فصل بارش‌ها «جلال بهرامی»، معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار تهران، همراه تیمی از مدیران و کارشناسان این حوزه به منطقه ۱۴ آمد تا علاوه بر بررسی و پایش نقاط ضعف و مشکلات خدمات شهری، علل و عوامل خشم یکی از بزرگ‌ترین مسیل‌های پایتخت، رفع و مانع خروش دوباره ابوذر شود. در این بازدید که از صبح زود و با برگزاری جلسه در دفتر شهرداری ناحیه یک منطقه ۱۴ آغاز می‌شود، «محمدعلی مختاری»، رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز و «رضا صیادی»، رئیس سازمان زیباسازی شهرداری تهران، او را همراهی می‌کنند.  

  • نیکنام، متهم ردیف اول آبگرفتگی 

نخستین معبری که مورد بازدید بهرامی و دست‌اندرکاران حوزه خدمات شهری قرار می‌گیرد، تقاطع کندرو بزرگراه امام علی(ع) با خیابان نیکنام است؛ جایی که به گفته معاون خدمات شهری منطقه، متهم ردیف اول آبگرفتگی معابر منطقه ۱۴ است. فصیح توضیح می‌دهد که با وجود حفر ۳ چاه جذبی در این نقطه، بعد از بارش‌ها آب در معابر سرریز می‌شود و گاهی سر از خانه‌های مردم درمی‌آورد.

او تأکید می‌کند: «متأسفانه حفر چاه پاسخگو نبوده و شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی تهران در این محدوده نیازمند بازنگری است و در صورت ایجاد کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی در این محدوده مشکل آبگیری این نقطه رفع می‌شود.» طی بازدید از این قسمت، بهرامی با تأکید بر لزوم اصلاح و رفع نقص شبکه مویرگی محله‌های تهران با هدف رفع نقاط آبگیر به‌ویژه در محله‌های پایین تأکید می‌کند: ‌ «با همکاری حوزه فنی و عمران، کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی در حد فاصل خیابان پیروزی تا پاسدار گمنام برای رفع این نقطه آبگیر ایجاد شود.» 

  • خانه «بزرگ آقا» احیا می‌شود

احیای کوشک وثوق‌الدوله با پیوست فرهنگی 

دومین مقصد معاون خدمات شهری محیط‌زیست شهردار تهران، «کوشک وثوق‌الدوله» در خیابان نبرد است؛ عمارتی به جا مانده از قاجار که تا ۲ سال پیش در تملک بنیاد مستضعفان بود و امکان بهره‌مندی از آن برای شهروندان وجود نداشت. ولی بعد از پیگیری‌های مستمر از سوی شهرداری در فهرست مکان‌های گردشگری منطقه ۱۴ قرار گرفت. این عمارت تاریخی که لوکیشن سریال «شهرزاد» هم بود، برای مخاطبان یادآور این سریال است.

البته معاون خدمات شهری شهردار تهران می‌گوید جزو بیننده‌های این سریال نبوده است و پیشینه‌ای از آن در ذهن ندارد. درهای عمارت ۱۵۰ ساله که باز می‌شود همه تصورات ذهنی حاضرانی که مخاطب این سریال بوده‌اند فرو می‌ریزد... کفپوش‌ها کنده شده، بخشی از گچبری‌ها ریخته و دیوار یکی از اتاق‌ها به تیر چوبی تکیه داده تا سرپا بماند؛ در یک کلام از آن شکوه وجلال خانه «بزرگ آقا» خبری نیست. فصیحی با اشاره به تیر چوبی که تکیه‌گاه دیوار شده است می‌گوید: «متأسفانه این بنای تاریخی وقتی که لوکیشن سریال شد، آسیب دید و اکنون سازمان زیباسازی این عمارت تاریخی را رفع خطر کرده است تا خراب نشود.»

معاون خدمات شهری شهردار تهران بازسازی و احیای کوشک وثوق‌الدوله را به سازمان زیباسازی محول می‌کند. صیادی رئیس این سازمان می‌گوید: «طرح بازسازی و احیای این ظرفیت تاریخی ارزشمند را با در نظر گرفتن پیوست فرهنگی و کاربری مناسب به‌زودی اجرا می‌کنیم.» 

  • مسیل را ایمن و زیبا کنید

مسیل ابوذر در تقاطع بلوارهای محلاتی و ابوذر، سومین مقصدی است که بهرامی و همراهانش از آن بازدید می‌کنند. معاون خدمات شهری شهردار منطقه ۱۴ با بیان اینکه طی ۲۰ سال اخیر ۲ بار ظرفیت این مسیل، پر و آب سرریز شده است می‌گوید: «کم بودن ارتفاع پل روی کانال، فرسودگی و تخریب کف آن از جمله مواردی است که آبگرفتگی را تشدید کرده و موجب سرریز آب شده است.» حرف‌های او هنوز تمام نشده که یکی از اهالی از راه می‌رسد. این شهروند که از ساکنان بلوار ابوذر است، ضمن خوشامدگویی به بهرامی و هیأت همراه می‌گوید: ‌ «دیوارهای این مسیل بدمنظر و فرسوده است. از طرفی ایمنی هم ندارد. درخواست می‌کنیم که به ایمنی و زیبایی این مسیل رسیدگی کنید. طوری که ما ساکنان این بلوار به جای همسایگی با فاضلاب، کنار رودخانه زیبا زندگی ‌کنیم. او از بهرامی درخواست می‌کند که با ایجاد ایستگاه آتش‌نشانی، دسترسی اهالی این خیابان را به مراکز خدماتی و امدادی افزایش دهد.» 

  • ابلاغ ۱۵ مصوبه در حوزه خدمات شهری

احیای کوشک وثوق‌الدوله با پیوست فرهنگی 

با پایان بازدید میدانی از ناحیه یک منطقه ۱۴، بهرامی و هیأت همراه در دفتر معاون خدمات شهری شهردار منطقه ۱۴ برای جمع‌بندی و تعیین تکلیف و مشخص کردن راهکارهای اجرایی مصوبات، گرد هم می‌آیند. تأمین روشنایی و رنگ‌آمیزی جداره طبقه منفی یک بزرگراه امام علی(ع) (که در مسیر بازدید کوشک وثوق‌الدوله از آن گذر کردند)، افزایش اعتبارات برای ساخت تصفیه‌خانه ابوذر، تملک زمین در ناحیه یک (خیابان شهید قره یاضی) برای ساخت ایستگاه آتش‌نشانی، ایجاد کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی خیابان خاوران حد فاصل میدان خراسان تا مخبر، کف سازی، ایمن‌سازی و رفع خطر کانال ابوذر، مرمت، بهسازی ورفع نواقص مقبره شهدای گمنام، مرمت و بهسازی و کوشک تاریخی وثوق‌الدوله و... از جمله مصوبات این بازدید میدانی بود.  

  •  غافلگیری به سبک معاون شهردار

«سلام؛ بهرامی هستم. معاون خدمات شهری شهردار تهران. امروز به منطقه شما آمدیم. شما برای موضوع... با ۱۳۷ تماس گرفتید؟ آیا مشکل مطرح شده، حل شد؟» در پایان نشست جمع‌بندی، بهرامی برخی از اهالی منطقه ۱۴ که پیشتر با سامانه ۱۳۷ تماس گرفته بودند را غافلگیر می‌کند. او در تماس تلفنی با این افراد، کم و کیف رسیدگی به مشکل مطرح شده را جویا می‌شود و در صورت انجام نشدن، قول پیگیری مستمر تا رفع را می‌دهد.» 

  •  افزایش سرانه فضای سبز 

«محمدعلی مختاری»، رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری که در این بازدید معاون خدمات شهری شهردار تهران را همراهی می‌کند با بیان اینکه منطقه ۱۴ از نظر سرانه فضای سبز جزو مناطق کم برخوردار است می‌گوید: «تعیین اعتبار برای تملک باغ‌ها و فضاهای بی‌دفاع برای حفظ و توسعه فضای سبز، جزو برنامه‌های سازمان پارک‌ها و فضاهای سبز و قرار است حمام شیردم و باغ رئیسی در منطقه ۱۴ برای توسعه فضای سبز و ایجاد بوستان در اختیار شهرداری قرار بگیرد.» مختاری نوید دیگری هم برای ساکنان منطقه دارد: ‌ «در حال مذاکره با مراکز نظامی و انتظامی اطراف منطقه هستیم تا با تملک اراضی قصر فیروزه و شرق بزرگراه بسیج، جنگل‌کاری کنیم.» 


 دبیر شورایاری محله شکوفه /کمبود مخازن زباله 

احیای کوشک وثوق‌الدوله با پیوست فرهنگی 


«راضیه نوروزی»، دبیر شورایاری محله «شکوفه» از نظافت نشدن معابر و کمبود مخازن زباله به‌عنوان مهم‌ترین معضلات منطقه ۱۴ در حوزه خدمات شهری نام می‌برد. او که معتقد است نظارت کافی بر فعالیت پیمانکاران این حوزه وجود ندارد می‌افزاید: «اگر پیاده از معابر منطقه ۱۴ گذر کنید زباله‌های رها شده در جوی‌ها و جدول‌ها، باغچه‌ها و فضای سبز اطراف خیابان و کوچه را می‌بینید. این وضعیت، زیبنده منطقه و ساکنان آن نیست.» او می‌افزاید: «موارد متعددی از فرسودگی یا نبود مخزن زباله در منطقه مشاهده می‌شود. برای مثال هنگامی که ایستگاه مترو «چهل تن» دولاب افتتاح شد، مخزن زباله خیابان سرحدی که یک خیابان مسکونی و پرجمعیت است، برداشته شد. اما مخزن دیگری جانمایی نشد. علاوه بر این در پیاده‌راه پلازای «امیرکبیر» با وجود تردد زیاد شهروندان حتی یک مخزن زباله هم تعبیه نشده است.»

  •  دبیر شورایاری محله مینا /آبیاری نامناسب فضای سبز 

احیای کوشک وثوق‌الدوله با پیوست فرهنگی 


آبیاری نامناسب و خشک شدن فضای سبز برخی معابر منطقه ۱۴ موضوعی است که «محمد کاظمی»، دبیر شورایاری محله «مینا» به آن اشاره می‌کند. او می‌گوید: «در خیابان‌های مخبر، گیلکی، شکوفه و برخی معابر دیگر درختان ۵۰ ساله به دلیل آبیاری ناکافی خشک شده‌اند. بارها دیده شده است که کارگر خدمات شهری با سطل، آب را از جوی برمی‌دارد و درختان را آبیاری می‌کند. اما این مقدار آب برای درختان کافی نیست و این درختان در عمق زمین ریشه دارند و این شیوه و مقدار آبیاری برای درختان کافی نیست.» او می‌افزاید: «در برخی معابر مردم و کاسبان فضای سبز جلو خانه یا مغازه‌شان را آبیاری می‌کنند. اما در سایر نقاط کم توجهی و آبیاری نامناسب منجر به خشک شدن درختان شده است.» 
 

کد خبر 636952

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha