عوامل مختلفی وجود دارند که در سحرخیزی افراد مؤثرند، اما ممکن است همه این موارد مطلوب نباشند. بد نیست چهار مورد از فواید زود بیدار شدن را بدانید تا سعی کنید خود را به سحرخیزی عادت دهید.

سحرخیزی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرآنلاین، عوامل مختلفی وجود دارند که در سحرخیزی افراد مؤثرند، اما ممکن است همه این موارد مطلوب نباشند. بطور مثال زود بیدارشدن دسته‌ای از افراد شاید به این دلیل باشد که خواب کافی ندارند؛ در چنین حالتی اختلال خواب رخ می‌دهد که ممکن است اختلالات مربوط به سلامت روان (افسردگی و اضطراب)، بیماری‌های مربوط به خواب، سالخوردگی و نوسانات هورمونی علل اصلی آن باشند. البته کم‌خوابی ممکن است دلایل ژنتیکی هم داشته باشد. یک مطالعه نشان داد از هر ۷۰۰هزار مورد، ۳۵۱مورد به علت ژنتیک دچار کم‌خوابی می‌شوند.

بد نیست چهار مورد از فواید زود بیدار شدن را بدانید:

ارتقای سلامت پوست

اختلال در ساعت خواب شبانه ممکن است خطوط ریز، چین و چروک، رنگ‌پریدگی و تورم در پوست و حتی افتادگی پلک را در بر داشته باشد. همچنین کم‌‎خوابی یکی از عمده‌ترین دلایل بروز آکنه است. خواب خوب سلامت پوست را افزایش می‌دهد. در هنگام خواب، پوست شما احیا شده و گردش خون و فرایند کلاژن‌سازی در آن افزایش پیدا می‌یابد و تغذیه می‌شود.

کاهش تیرگی زیر چشم

در صورتی می‌توانید با تیرگی زیر چشم و پف صبحگاهی مقابله کنید که خوب بخوابید و سحرخیز باشید. تجمع مایعات در زیر پوست پلک، در پی بی‌خوابی و کم‌خوابی اتفاق می‌افتد و تیرگی‌ و پف زیر چشم را با خود به همراه دارد.

داشتن زمان بیشتر برای انجام امور روزانه

اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که در طول روز زمان کم می‌آورید، کافی است ساعت بیداری خود را یک یا دو ساعت زودتر از همیشه تنظیم کنید تا فرصت بیشتری در طی روز داشته باشید. انجام این کار به جبران کمبود وقتی که در طول روز با آن مواجه هستید، کمک می‌کند.

بهبود کیفیت خواب

مطالعات نشان می‌دهند افرادی که صبح‌ها زود از خواب بیدار برمی‌خیزند، تمایل بیشتری دارند که شب‌ها زودتر بخوابند. اینگونه خواب باکیفیت و طولانی‌تری را نیز تجربه خواهند کرد.

خواب کافی فواید زیادی دارد از جمله: بهبود روحیه، افزایش تمرکز، کاهش احتمال چاقی و سایر بیماری‌های مزمن.

همچنین کمبود خواب یا داشتن خواب بی‌کیفیت می‌تواند سیستم ایمنی را تضعیف کند و احتمال ابتلا به بیماری را افزایش دهد. همچنین کم‌خوابی ریسک ابتلا به فشار خون بالا، دیابت و بیماری‌های قلبی را نیز بالا می‌برد.

کد خبر 636461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار