مجموع نظرات: ۱
سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۲
۰ نفر

شیوع مشکلات خلقی مانند افسردگی در فصول سرد سال یا بالاتر بودن آمار افسردگی در مناطق سردسیر دنیا به وضعیت ویتامین دی بدن مرتبط است.

ويتامين دي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبر آنلاین، دکتر فریبا کوهدانی با تاکید بر اینکه شیوع مشکلات خلقی مانند افسردگی در فصول سرد سال یا بالاتر بودن آمار افسردگی در مناطق سردسیر دنیا، به وضعیت ویتامین دی بدن مرتبط است، اظهار کرد: یکی از منابع اصلی دریافت ویتامین دی، نور خورشید است؛ این نور نه تنها باعث تامین ویتامین دی می‌شود بلکه رفتارهای افراد را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد، به همین دلیل در افرادی که کمبود ویتامین دی دارند مشکلات خلقی مانند افسردگی شایع‌تر است.

وی افزود: در فصول گرم سال به دلیل شدت نور خورشید و افزایش فعالیت‌های بیرون از خانه افسردگی کاهش می‌یابد؛ در واقع میزان فعالیت‌ها، تفریحات و ورزش‌های خارج از خانه مسائلی هستند که بر روی خلق و خوی ما تاثیرگذار است، در نتیجه در فصول سردتر مسائلی مانند افسردگی افزایش پیدا می‌کند.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی یکی دیگر از موارد تشدید کننده اختلالات خلق و خوی در فصول سرد سال را وضعیت اسیدهای چرب امگا۳ عنوان و بیان کرد: کمبود اسیدهای چرب امگا۳ در بدن باعث ایجاد اختلالاتی روانی مانند افسردگی می‌شود، به همین دلیل در الگوی غذایی پیشنهادی ما به افراد، استفاده از منابع غذایی اسیدهای چرب است.

به گفته کوهدانی، غذاهای دریایی مهمترین منابع غذایی تامین کننده این گونه از اسیدهای چرب هستند به همین دلیل معمولا مصرف ماهی، آن هم دو بار در هفته توسط متخصصان تغذیه توصیه می‌شود. یکسری منابع گیاهی مانند گردو و تخم کتان هم در افرادی که ممکن است دریافت منابع غذایی دریایی آنها کم باشد، تامین کننده اسیدهای چرب امگا۳ هستند.

زنان بیش از مردان دچار اختلالات خلقی می‌شوند

وی با تاکید بر اینکه بخشی از اختلالات افسردگی به ویژه در میان زنان، مربوط به تغییرات هورمونی است، تصریح کرد: کمبود ویتامین دی و اسیدهای چرب امگا ۳ چه در مردان و چه در زنان باعث اختلالات خلقی خواهد شد اما در میان خانم‌ها به دو دلیل این اختلالات ممکن است بیشتر مشاهده شود.

کوهدانی توضیح داد: سندرم قاعدگی یکی از عوامل بیشتر بودن اختلالات روحی روانی زنان نسبت به مردان است که در دوره‌های قبل و بعد از سیکل ماهیانه به وجود می‌آید. این اختلالات ممکن است با علائم متفاوتی مانند علائم جسمی یا روحی و روانی همراه باشد که می‌تواند منجر به ناراحتی‌های عمومی، اضطراب، افسردگی، خستگی، حالت گرفتگی عضلانی، درد در ناحیه شکم یا سینه شود که تمامی به دلیل تغییرات هورمونی است.

این متخصص تغذیه تغییرات هورمونی را که در سیکل ماهیانه رخ می‌دهد، عامل به هم خوردن تعادل هورمونی دانست. این عامل می‌تواند در ساخت یکسری تنش‌های عصبی نقش داشته باشد که مصرف بعضی از مواد غذایی ممکن است باعث کاهش این قضیه شوند.

کوهدانی درباره این مواد غذایی اظهار کرد: در این مورد مواد غذایی حاوی ویتامین ب ۶ یا کلسیم از اهمیت بیشتری برخوردارند.

مصرف این ویتامین از افسردگی پاییزی جلوگیری می‌کند

مصرف برنج و نان‌های سفید نقش برجسته‌ای در تشدید اختلالات خلق‌وخوی دارند

این رژیم درمانگر یادآور شد: در کسانی که رژیم غذایی پرنمک دارند یا به مقدار زیاد از کربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند نان‌های سفید یا شیرینی‌ها یا برنج سفید استفاده می‌کنند، این اختلالات بالاتر است؛ بخش مهمی از این اختلالات عصبی، افسردگی و اضطراب است.

وی تاکید کرد: به همین دلیل اگر رژیم غذایی بر پایه منابع گیاهی مانند غلات کامل، میوه‌ها و سبزی‌ها باشد کمتر شاهد اوج‌گیری اختلالات روحی روانی در افراد خواهیم بود.

کوهدانی درباره منابع کلسیم هم خاطرنشان کرد: بهتر است منابع پروتئینی کم‌چرب یا بدون چربی مورد استفاده قرار گیرد. لبنیات کم‌چرب به‌شدت توصیه می‌شود و نوشیدنی‌هایی که پایه آنها سویا باشد تا به دلیل داشتن مواد پیتواستروژنی، بتواند اختلالات را کاهش دهد.

وی با یادآوری اینکه در مقطع یائسگی هم اختلالات رفتاری در خانم‌ها افزایش پیدا می‌کند، تشریح کرد: اختلالات هورمونی در زنان یائسه باعث افسردگی می‌شود اما بروز و نمود و تشخیص آن به دلیل اینکه با علائم جسمی همراه است سخت و مشکل است زیرا بیماری‌های جسمی مانند بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت و سرطان هم ممکن است همراه با اختلالات روحی باشند. این بیماری‌ها به دلیل اینکه استرس و خطرات افسردگی را افزایش می‌دهند با افسردگی‌هایی که دلیل آنها صرفا مسائل هورمونی دوره یائسگی است اشتباه گرفته می‌شوند.

افسردگی به هر دلیلی باید به سرعت درمان شود

این متخصص تغذیه یادآور شد: افسردگی به هر دلیلی ایجاد شود نیاز مبرم به درمان دارد و عدم درمان ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند تا آنجا که دریافت غذاها و لذت خوردن را مختل کند. در حقیقت زنجیره‌ای درست می‌شود که باعث کاهش اشتها یا کاهش وزن شدید می شود و مشکلات خستگی به همراه می‌آورد به همین دلیل مراقبت‌های تغذیه‌ای در این شرایط حائز اهمیت است.

وی تاکید کرد: این اختلالات اگر درمان نشود ماندگار و درمان نشده باقی می‌ماند و اختلالات جدی‌تری به همراه می‌آورد و کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

کوهدانی به همه مردان و زنان توصیه کرد: از میوه‌ها و سبزیجات در برنامه غذایی به صورت متنوع استفاده کنند زیرا در میوه‌ها غیر از مواد مغذی تامین کننده سلامت روح و روان و تعادل، یکسری مواد آنتی اکسیدانی وجود دارد که می‌توانند تاثیرات بسزایی بر خلق و خوی بگذارند، به همین دلیل توصیه بر این است که در فصل پاییز و زمستان مرکبات، انار، خرمالو و سایر میوه‌های رنگی استفاده شود.

کد خبر 636456

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha