همراه با «امین توکلی‌زاده» معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران که در این حوزه سوابق و تجربه دارد، به محدوده ناحیه یک منطقه ۲۰ رفتیم تا ببینیم در این نقطه از شهرچه برنامه‌ها و پروژه‌هایی در حال انجام است و مردم چه خواسته‌ها و مطالباتی از مدیران شهری دارند.  

ايوان ري

همشهری آنلاین_رضا نیکنام‌: موضوع و هدف اصلی برنامه محله‌گردی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران از محدوده ناحیه یک منطقه ۲۰، آگاهی از روند ساخت‌وساز پروژه‌ها، شناسایی فرصت‌ها و تهدیدها در حوزه اجتماعی و فرهنگی است.  

  •  محله شیخ صدوق با بناهای تاریخی  و بافت اجتماعی متراکم

برج تاریخی طغرل در خیابان شهید میرعابدینی قرارگرفته و در امتداد آن مجموعه‌ای بزرگ و بی‌نظیر دیده می‌شود که نمایی متفاوت و معماری ویژه‌ای دارد. توکلی‌زاده، در نخستین ایستگاه بازدید میدانی از محله شیخ صدوق به مجموعه فرهنگی و گردشگری ایوان ری در همسایگی برج طغرل سر می‌زند تا در جریان مراحل اجرای پروژه قرار گیرد.  

چند نفر از ساکنان بومی و محلی نزدیک می‌شوند و بی‌مقدمه سر صحبت را باز می‌کنند. معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران با حوصله به درددل ساکنان محله گوش می‌دهد و درخواست‌ها را یادداشت می‌کند و از مسئولان منطقه‌ای می‌خواهد که با جدیت حل و فصل این مشکلات را پیگیری کنند. در این زمان مدیر پروژه و همکارانش از علت تکمیل نشدن پروژه ایوان ری و بودجه مورد نیاز برای به سرانجام رسیدن آن و بهره‌مندی زودهنگام شهروندان از امکانات و فضاهای فرهنگی و اجتماعی ایوان ری سخن می‌گویند که در این زمینه معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران قول همکاری می‌دهد و تأکید می‌کند که برای حل مشکلات این مجموعه باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کرد.  

  •  خرابه‌های پشت دیوار برج طغرل  و توجه به ظرفیت‌های گردشگری

«خدمت» باید در بین مردم احساس شود

ایوان بزرگ ری که با معماری ایرانی و اسلامی در خیابان شهید میرعابدینی واقع شده قابلیت گردشگری بسیاری دارد و به تعبیر معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران، می‌توان آن را به قطب گردشگری تهران تبدیل کرد که یکی از شرایط مهم و اساسی تحقق آن تعامل و همکاری مطلوب بین مدیریت شهری و سازمان میراث فرهنگی کشور است.

درگشت وگذار از بخش‌های مختلف ایوان بزرگ ری به محلی می‌رسیم که بیشتر شبیه خرابه‌های شام است تا مکان فرهنگی و اجتماعی این‌طور که مجری اجرای پروژه ایوان ری برای مسئولان شهرداری تهران توضیح می‌دهد بخش شمالی پروژه که در جوار دیوار کاهگلی محوطه برج طغرل قرار گرفته به همان شکل باقی مانده، چراکه سازمان میراث فرهنگی اجازه کارهای عمرانی در این محدوده را به هیچ نهادی نمی‌دهد و علت آن را نیز «محدوده حفاظت شده» عنوان می‌کند.  

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران در این‌باره پیشنهاد می‌دهد که با مسئولان سازمان میراث فرهنگی جلسه‌ای برگزار و چاره‌ای برای آن اندیشیده شود. او اضافه می‌کند که به نظر می‌رسد که اگر دیوار بین برج تاریخی طغرل برداشته شود و مجموعه‌ای واحد به وجود آید فرصت گردشگری بی‌نظیری فراهم می‌شود که نفع آن برای مردم است و از طرف دیگر به حفظ بناهای ارزشمند تاریخی کمک می‌کند.  

  •  بوستان نغمه و بازبینی امکانات ورزشی 

یکی از چهره‌های ورزشی شناخته شده شهرری که در بازدید میدانی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران حضور داشت «بهنام ابوالقاسم‌پور» بازیکن سابق تیم استقلال بود. توکلی‌زاده با همراهی چهره ورزشی و «مبین معبودی» معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه و هیئت همراه در سومین بازدید محلی وارد بوستان نغمه شدند تا از امکانات ورزشی آن دیدن کنند و از کمبودها و وضعیت خدمات‌دهی آن باخبر شوند.

وقتی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران وارد یکی از زمین‌های چمن مصنوعی فوتبال شد بازیکنان ۲ تیم فوتبال که لباس‌های ورزشی رنگی به تن داشتند و در حال مسابقه بودند برای چند دقیقه از رقابت دست کشیدند و رودررو با مسئولان شهرداری تهران دیدار و از کمبودهایی که با آن مواجه‌اند سخن گفتند.  

«ابوالفضل مرادی» از جوانان ساکن محله شیخ صدوق به گرمی با معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران حرف می‌زند و می‌گوید: «قسمت‌هایی از این زمین فوتبال فرسوده و از بین رفته و گاهی کودکان و نوجوانانی که در اینجا فوتبال بازی می‌کنند در این چاله‌ها می‌افتند و آسیب می‌بینند.» معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران پس از شنیدن صحبت این نوجوان هم‌محله‌ای به مدیران شهرداری منطقه دستور می‌دهد تا هرچه زودتر مشکلات را برطرف کنند و گزارش این اقدامات را ارائه دهند.  

  •  مشکلات بافت مسکونی در کنار بناهای تاریخی

پس از بازدید از زورخانه جهان‌پهلوان تختی در محله شیخ صدوق، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران و همراهانش مسیری را پیاده‌روی کردند تا با فضای محله‌های واقع در ناحیه یک منطقه بیشتر آشنا شوند. یکی از ساکنان قدیمی محله شیخ صدوق خودش را به توکلی‌زاده می‌رساند و می‌گوید: «صدای ساکنان محله را به گوش شهردار تهران برسانید.

من و خانواده‌ام در یک خانه فرسوده و قدیمی زندگی می‌کنیم که هر لحظه امکان دارد سقف آن روی سر زن و بچه‌مان آوار شود. البته این مشکل تنها برای من نیست و همسایه‌ها و دیگر ساکنان خیابان شهید میرعابدینی نیز برای تخریب و نوسازی خانه‌های‌شان با دردسر مواجه‌اند، چراکه شهرداری مجوز ساخت آپارتمان نمی‌دهد و علتش را مخالفت سازمان میراث فرهنگی مطرح می‌کنند. خانه ما در محدوده بناهای تاریخی از جمله برج طغرل قرار گرفته است.» معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران با بیان اینکه مردم باید خدمت را به‌طور واقعی احساس کنند، در پاسخ به این شهروند می‌گوید: «این مشکل در حوزه معماری و شهرسازی قابل پیگیری است و برای همین این مسئله را در نخستین فرصت به اطلاع مسئولان مربوطه می‌رسانیم تا برای رفع آن و تحقق خواسته شهروندان چاره‌ای بیندیشند.» 

  • زورخانه جهان‌پهلوان تختی و یادی از «پهلوان حسین»

«خدمت» باید در بین مردم احساس شود


یکی دیگر از مکان‌هایی که معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران و هیأت همراه از آنجا دیدن کردند، زورخانه قدیمی جهان‌پهلوان تختی واقع در خیابان شهید میرعابدینی است. حاج «علی‌همدانی» مسئول زورخانه جهان‌پهلوان تختی که از پیشکسوتان رشته باستانی است به رسم ادب و احترام جلو در چوبی زورخانه می‌آید تا مهمانان را به داخل مجموعه ورزشی دعوت کند.

فضای داخلی زورخانه جهان‌پهلوان تختی بسیار جذاب و دیدنی است، به‌ویژه عکس‌های نصب شده روی دیوار زورخانه از پیشکسوتان رشته ورزش باستانی که در این زورخانه تمرین می‌کردند و در دوران حیات‌شان شناخته شده و مشهور بودند. در بین عکس‌هایی که با قاب فلزی در گوشه‌وکنار دیوار خودنمایی می‌کند، عکسی در پایین‌ترین قسمت و کنار ستون قرار گرفته. حاج علی همدانی درباره این عکس قدیمی می‌گوید: «این عکس پهلوان نامی شهرری مرحوم حاج «حسین زاکانی» معروف به «پهلوان حسین» است که در اخلاق و رفتار برای دیگران الگو بود و در زمان حیاتش با مردم با خضوع و خشوع رفتار می‌کرد.»

وی ادامه می‌دهد: «باید یادآوری کنم که مرحوم پهلوان حسین بسیار مردمدار و فقیرنواز بود و هرکاری از دستش بر می‌آمد برای افراد درمانده و نیازمند انجام می‌داد تا گره از کارشان باز شود.» توکلی‌زاده، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران در این دیدار اشاعه و ترویج‌منش پهلوانی و همچنین آشنایی نسل جدید با ورزش زورخانه‌ای را مورد تأکید قرار می‌دهد و می‌گوید: «باید تلاش کرد تا بچه‌هایی که در این دوره زندگی می‌کنند افتخارات محله‌شان را بشناسند. مثلاً پهلوانان و عیارانی همچون «پهلوان حسین»، «پهلوان علی افشارلو» معروف به «پهلوان علی خانعلی»، «پهلوان رضا اصلانی» و... که گرچه در بین ما نیستند، اما یاد و خاطره‌شان هنوز به بزرگی باقی مانده است.» 

کد خبر 635746

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha