پسر «پهلوان حسین» را اغلب ساکنان قدیمی ری می‌شناسند؛ حتی قبل از رسیدنش به سمت شهرداری تهران و گرفتن سکان مدیریت پایتخت در دستش.

شهردار

شاید برای همین آشنایی و ارادت است که «علیرضازاکانی» نخستین بازدید منطقه‌ای خود در تهران را از ری آغاز می‌کند؛ قبله تهران. حالا که با جمعی از معاونان و مسئولان شهری راهی محله کودکی‌هایش شده است، خودش را جای مردمی می‌گذارد که از نبود اشتغال، کمبود سرانه‌های شهری و هزار و یک مشکل دیگر با او حرف می‌زنند. می‌داند کم کردن فاصله شمال و جنوب شهر تهران در عمل چه کار دشواری است. اما کمر بسته تا نخستین قدم‌ها را با راه‌اندازی و تکمیل پروژه‌های مهم، بردارد و پای درد دل «بچه‌محل‌های» قدیمی‌اش بنشیند.  

  • مقصد اول؛ حرم حضرت عبدالعظیم(ع)

پابه‌پای شهردار تهران؛ از حرم حضرت عبدالعظیم(ع)  تا دیدار با نخبگان ری | آغاز تحول از قـبله تهران 

بازدید شهردار تهران از منطقه ۲۰، با زیارت مرقد حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) شروع می‌شود و در ادامه به زیارت امامزاده حمزه بن موسی الکاظم(ع) و حضرت طاهربن زین‌العابدین(ع) می‌رسد. کیست که گذرش به این آستانه بیفتد و سراغی از مزار بزرگانی که اینجا آرمیده‌اند نگیرد؟ قرائت فاتحه بر سر قبور حاج میرزا عبدالکریم حق‌شناس، سید ابراهیم خسرو شاهی، شیخ حسین پهلوانی و تنی چند از بزرگان مدفون در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) سرآغاز بازدیدهای «علیرضا زاکانی» از جنوبی‌ترین منطقه تهران است. پیرمردی که تازه از زیارت برگشته خودش را به شهردار می‌رساند و در گوشش از مشکلاتی می‌گوید که کام مردم را تلخ کرده: «تو را به خدا! فکری برای کودکانی کنید که نان‌آور خانواده‌شان شده‌اند و به جای مدرسه در چهارراه‌ها و خیابان‌ها کار می‌کنند! ‌»

هنوز «به روی چشم! ‌» گفتن شهردار به پایان نرسیده که سر و کله زنی سالخورده از لابه‌لای جمعیت پیدا می‌شود. چادر رنگ و رو رفته‌اش را روی سر جابه‌جا می‌کند و می‌گوید: «همه فکر و خیال من جوان تحصیل‌کرده اما بیکاری است که در خانه دارم. اگر می‌خواهید برای مردم قدمی بردارید به فکر اشتغال جوانان باشید.» صداهای دیگری از گوشه و کنار جمعی که دور زاکانی حلقه زده‌اند به گوش می‌رسد که هرکدام از مشکلی می‌گویند و با جمله «انشاالله این مشکلات را برطرف می‌کنیم» آرام می‌شوند.  
پیگیری اخذ مجوز برای احداث بیمارستان «دارالشفا کوثر» توضیحاتی است که یکی از اعضای هیئت امنای آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به آن اشاره می‌کند. بیمارستانی که در صورت احداث، قرار است خدمات تخصصی‌ به بیماران مبتلا به سرطانی بدهد.  

  • مقصد دوم؛ جلسه با شهردار منطقه ۲۰

پابه‌پای شهردار تهران؛ از حرم حضرت عبدالعظیم(ع)  تا دیدار با نخبگان ری | آغاز تحول از قـبله تهران 

هنوز از محوطه آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) خارج نشده، زنی با لباس محلی خراسان جنوبی، در حالی که فرزند خردسالش را در آغوش دارد، جلو شهردار را می‌گیرد و از نبود زائرسرا در این منطقه گلایه می‌کند؛ موضوعی که با رسیدگی به آن می‌توان بخش مهمی از دغدغه‌های زائران این آستان مقدس را برطرف کرد.  

ناهارکاری در شهرداری منطقه ۲۰، فرصتی است برای گفت‌وگو با مسئولان منطقه‌ای و صحبت از مشکلات و نیازهایی که بر سر راه توسعه این منطقه وجود دارد. زاکانی می‌گوید: «توجه همزمان به روح و کالبد، دقت در تغییر و تحول، ایجاد زمینه رشد، تعالی و پیشرفت برای شهر تهران است. برنامه بازدیدهای شهرداری در این مناطق، ایجاد این تغییرات است و امیدوارم مردم این تلاش و تغییرات را در شهر ببینند.»
کم کردن فاصله جنوب و شمال شهر تهران شعاری است که «جعفربندی شربیانی» عضو هیئت‌رئیسه شورای‌شهر تهران در این جلسه از آن یاد می‌کند و امیدوار است با همراهی‌ شورای‌شهر و شهرداری این شعار محقق شود.  
 

  • مقصد سوم؛ به سوی ورزشگاه شهر سالم

پابه‌پای شهردار تهران؛ از حرم حضرت عبدالعظیم(ع)  تا دیدار با نخبگان ری | آغاز تحول از قـبله تهران 

مجموعه ورزشی شهر سالم، سومین مقصدی است که زاکانی و همراهانش سر از آن در می‌آورند. کارشناس این مجموعه ورزشی خبر از پیش‌بینی ۴ میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی این ورزشگاه می‌دهد. زمین چمن این مجموعه ورزشی یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که نیاز به بازسازی دارد و شهردار تهران در این بازدید دستور تأمین این اعتبار را صادر می‌کند.  
برای زاکانی که فرزند پدری باستانی‌کار است و از عشق و علاقه مردم این منطقه به ورزش خبر دارد، اهمیت سرپا شدن ورزشگاه شهر سالم و دسترسی اهالی محله ۱۳ آبان به همه امکانات این مجموعه ورزشی به روشنی روز است.  

  • مقصد چهارم؛ معدن و بام ری

پابه‌پای شهردار تهران؛ از حرم حضرت عبدالعظیم(ع)  تا دیدار با نخبگان ری | آغاز تحول از قـبله تهران 

در حاشیه بزرگراه امام علی(ع)، درست نزدیکی بام ری، از تل خاکی عبور و به بیل‌های مکانیکی می‌رسند که سنگ‌های معدن ری را از دل این تپه‌ها و کوه‌ها جدا می‌کنند. قرار گرفتن در حاشیه بزرگراه امام علی(ع) گرچه دسترسی این محدوده از شهر را به دیگر نقاط میسر کرده، اما اهالی را با دردسرهای زیادی روبه‌رو کرده است. حالا در این بازدید به پیشنهاد شهردار منطقه و درخواست مردم، موضوع تبدیل این زمین‌های خاکی به فضای سبز به میان می‌آید که می‌تواند این زمین‌ها را به محله بازگرداند و بخش مهمی از نیاز محله به بوستان و فضای سبز را برطرف کند.  

خانه شهید «علی معطری» منزلگاه گرم و آرامش‌بخشی است که شهردار تهران و همراهانش ساعتی مهمان آن می‌شوند تا احوالی از خانواده این شهید بگیرند.  
پذیرایی با چای قندپهلو و صفای این خانه ساده، با دم پدر شهید معطری، خستگی از جان مهمانان پاک می‌کند؛ وقتی پیرمرد با صدای رسا و دلنشینش می‌خواند: «یقین دارم که حق با این همه گمراهی‌ام بخشد/ فروغ معرفت از عشق ثاراللهی‌ام بخشد...» خانه، به همین سادگی محفل روضه حسین(ع) می‌شود.  

  • مقصد پنجم؛ کارخانه خاموش سیمان

پابه‌پای شهردار تهران؛ از حرم حضرت عبدالعظیم(ع)  تا دیدار با نخبگان ری | آغاز تحول از قـبله تهران 

کارخانه سیمان ری، ۴۰ سال است که خسته و بی‌رمق از حرکت ایستاده و ساختمان تاریخی آن سال‌های زوال را پشت سر می‌گذارد.
 معاون اداره زیباسازی منطقه ۲۰ توضیح می‌دهد که سیمان تولیدی در این کارخانه، سر از بناهای مهم و تاریخی کشور در آورده است و از حافظیه گرفته تا دیگر اماکن تاریخی یا واجد اهمیت، با سیمان این کارخانه ساخته و یا مرمت شده‌اند. گرچه در سال ۹۸ طرح تبدیل این کارخانه به موزه صنعت سیمان تصویب شد، اما دلایل مختلفی مانع از این اتفاق بود. به گفته این مسئول بسیاری از تجهیزات و دستگاه‌های مهم از جمله کوره کارخانه، از این ساختمان خارج شده‌اند.  

زاکانی با اشاره به تحویل ساختمان کارخانه سیمان به شهرداری تهران، گفت: «این سازه که تاریخ ساخت آن به ۱۳۰۹ می‌رسد بیش از سه هکتار وسعت دارد که شهرداری تهران از میان ۵۰ طرح ارائه شده برای تغییر و تحول آن پنج طرح برتر را انتخاب کرده است. ساختمان کارخانه سیمان تهران با سرمایه‌گذاری شهرداری تهران به یک کارخانه نوآوری تبدیل خواهد شد که به‌عنوان قطب کشوری و جهان اسلام باشد.»
با تأکید شهردار تهران، مراکز فرهنگی و مذهبی محله‌های قدیمی مانند نفرآباد و هاشم‌آباد ری و مراکز ورزشی مانند خانه کشتی و فوتبال شهرری به‌زودی توسط مدیریت شهری و ایده‌پردازی‌های نخبگان آماده تحول باشند.  

  • مقصد آخر؛ دیدار با نخبگان

پابه‌پای شهردار تهران؛ از حرم حضرت عبدالعظیم(ع)  تا دیدار با نخبگان ری | آغاز تحول از قـبله تهران 

آخرین برنامه شهردار تهران در بازدید از ری، دیدار با نخبگان شهرری‌ است.  
در این دیدار نخبگان ری به بیان برخی از مشکلات شهرری از جمله نداشتن شورای‌شهر مستقل، مشکلات فرهنگی، تحمیل مشکلات کلانشهر تهران به ری مانند قرارگیری مرکز دفن پسماند، آرامستان، تیمارستان، زندان‌ها، اصناف مزاحم و غیره در شهرستان ری، آلودگی هوا،  
نبود امکانات خوب ورزشی، نبود مراکز فرهنگی و سایر مشکلات پرداختند.  

زاکانی در این دیدار از ساماندهی نخبگان مناطق و محله‌های تهران برای ایده‌پردازی، تصمیم‌سازی و نظارت تخصصی بر عملکرد مدیران شهری خبر داد و گفت: «مناطق ۲۲‌گانه شهر تهران مانند پل‌های یک بوستان هرکدام دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد هستند.  
این ویژگی‌ها باید توسط شهرداری و همکاری نخبگان شناسایی و به کار گرفته شوند. نقطه تغییر و تحول کلانشهر تهران در دوره مدیریت شهری از جنوب آن آغاز می‌شود و تحولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بسیاری را مردم شاهد خواهند بود.»
پایان این بازدید، شروع راهی است که مدیریت شهری در دوره جدید، و از جنوبی‌ترین منطقه شهر تهران در پیش گرفته است تا به قولی که به هم‌محلی‌هایش داده عمل کند؛ توسعه عادلانه شهر تهران و کم کردن فاصله شمال تا جنوب این شهر.  

  • شهردار تهران در جمع اهالی ری و نمازگزاران مسجد ارشاد از مهم‌ترین مأموریت‌های مدیریت شهری سخن گفت /باید کم‌توجهی به روح شهر را جبران کنیم

پابه‌پای شهردار تهران؛ از حرم حضرت عبدالعظیم(ع)  تا دیدار با نخبگان ری | آغاز تحول از قـبله تهران 

مسجد ارشاد شهرری در اطراف میدان نماز قرارگرفته و یکی از اماکن مذهبی مهم و شناخته شده است که از دوران قبل از انقلاب تاکنون محفل و پایگاه انقلابی رجال سیاسی و مذهبی بوده و در دل خود چندین نسل انقلابی را پرورش داده است. وقتی شهروندان ساکن در نقاط مختلف شهرری فهمیدند که «علیرضا زاکانی» شهردار تهران نماز مغرب و عشاء را در کنار نمازگزاران مسجد ارشاد اقامه می‌کند و پس از انجام این فریضه در دیدار چهره به چهره با مردم سخن می‌گوید و حرف دل‌شان را می‌شنود، این فرصت را غنیمت شمردند و از راه‌های دور و نزدیک خودشان را به این برنامه رساندند.

شهردار تهران در جمع صمیمانه نمازگزاران از مهم‌ترین برنامه‌ها برای به سامان رساندن شهر تهران و خدمتگزاری شایسته به شهروندان سخن گفت. زاکانی برای نخستین بار از راه‌حل مشکلاتی صحبت کرد که تاکنون به دلایلی فراموش شده بودند و انگار شهرداری در دور جدید خدمت خود عزم و اراده جدی برای حل و فصل آن پیدا کرده است. مسجد خانه خداست و به دلیل فضای روحانی و معنوی‌اش در بین مردم از جایگاه بالایی برخوردار است. این ویژگی باعث شده تا برنامه‌هایی که در این مکان مقدس اجرا می‌شود رنگ و بوی خاصی پیدا کند، به‌ویژه زمانی که مسئولان در خانه خدا حاضر شوند و از حل و فصل مشکلات مردم و بهبود وضعیت شهر و محله‌شان حرف بزنند، مردم برای تحقق این وعده‌ها امید زیادی پیدا می‌کنند.  

  • باید الگویی از توسعه و پیشرفت ری را ببینیم

شهردار تهران پس از اقامه نمازجماعت و سخنرانی هیئت امنای مسجد ارشاد و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به دعوت مجری برنامه روی صندلی ساده‌ای می‌نشیند و برای نمازگزاران صحبت می‌کند. علیرضا زاکانی در ابتدای کلامش به اهمیت شهرری می‌پردازد و می‌گوید: «وقتی ما صحبت از تهران و ۲۲ منطقه آن می‌کنیم در نقطه مقابل با شهری مثل شهرری مواجه هستیم که خودش فی‌نفسه قطبی است برای خودش.

برای همین حضرت آقا در این زمینه فرموده‌اند که «ری قبله تهران است». در واقع وقتی از قبله تهران حرف می‌زنیم می‌خواهیم قاعده و الگویی از پیشرفت و توسعه ری را ببینیم تا توجه سایر مناطق به این الگو جلب شود.» او بابیان اینکه وقتی اوصاف ری، گستره، تمدن و پیشینه تاریخی آن را بیان می‌کنند متعجب می‌شویم، می‌افزاید: «باید سؤال کرد که چرا شهری با این تمدن و پیشینه امروز گرفتار مشکلاتی شده که نمی‌توان بیان کرد. برای همین است که احساس می‌شود تهران نیازمند تحول است و برای همین شروع حضور در مناطق مختلف تهران را از ری شروع کردیم.»

  • شهر متعلق به شهروندان است

زاکانی در ادامه از اقداماتی که تاکنون با هدف توجه به کالبد شهر و رونق توسعه شهر صورت گرفته به‌عنوان کارهای خوب یاد می‌کند، اما عقیده دارد که اشکالاتی هم وجود داشته که مهم‌ترین آن بی‌توجهی به روح شهر است. شهردار تهران به مسائل پیش روی مدیریت شهری اشاره می‌کند و می‌گوید: «امروز در تهران ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار وجود دارد که از این میزان حدود ۴ هزار و ۵۶۰ هکتار از آن بافت فرسوده است.

بنابراین از نظر کالبد شهری نیز نیازمند کارهای بزرگی در تهران هستیم که ری جزء آن است، اما اولویت ما توجه به روح شهر در کنار انجام کارهای کالبدی در شهر است. نباید فراموش کنیم که ما شهر را برای آدم‌هایش، برای شهروندانش می‌خواهیم نه برای در و دیوارهایش. اگر شهروندان نباشند شهر معنای خودش را از دست خواهد داد. عقیده داریم که این در و دیوار هم باید در خدمت علم، فرهنگ و تمدن قرار بگیرد و به شهر هویت بدهد.»

کد خبر 635722

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha