دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳
۰ نفر

شهر باستانی ری گنجینه‌های ارزشمندی در دل خود جای داده است. اگر به هر گوشه آن سر بزنید با میراثی از ادوار مختلف تاریخ این مرز و بوم روبه‌رو می‌شوید که در ایران مشابهی ندارند، اما برخی کم توجهی‌ها و کم لطفی‌ها، نفس این آثار بی‌نظیر را به شماره انداخته است.  ارگ سلجوقی

بنا هاي شهر ري


 

  •  آتشکده ری(تپه میل)

تاریخ ری در قاب تصویر

آتشکده ری، عبادتگاه مشهور «بهرام گور» بود؛ همان پادشاه قدرتمند ایران که به پاسداشت آیین‌های زرتشتی و برگزاری جشن‌های متعدد مشهور شد. بنای آتشکده ری، در دوازده کیلومتری سمت جنوب‌شرقی شهرری فعلی واقع است.  

  •  برج نقاره‌خانه

تاریخ ری در قاب تصویر

برج نقاره‌خانه، برج آجری ۳ متری ساخته شده از لاشه سنگ و گچ است که به شکل قوس‌های جناغی تزیین شده است و بر بالای کوهی خودنمایی می‌کند. این برج در ناحیه امین‌آباد شهرری قرار گرفته است و قدمت آن به دوران آل‌بویه برمی‌گردد.  

  •  بقعه جوانمرد قصاب‌

تاریخ ری در قاب تصویر

بقعه جوانمرد قصاب‌ در جنوب‌ تهران در شهر ری، بزرگراه شهید رجایی، سه‌راه علی‌آباد قرار دارد. بنای بقعه به‌صورت چهار ضلعی بوده و طول و عرض آن از هر طرف حدود ۱۰‌متر است و در داخل قبری وجود دارد به ارتفاع یک‌متر که روی آن سنگی سیاه رنگ حجاری شده که این سنگ مفقود شده‌ است.  

  •  برج طغرل

تاریخ ری در قاب تصویر

یکی از دیدنی‌ها و جاذبه‌های تاریخی استان تهران، برج طغرل نام دارد که در شرق آرامگاه تاریخی ابن‌بابویه یا شیخ صدوق در خیابان ابن‌بابویه شهرری واقع شده‌ است. قدمت این برج آجری و زیبا به دوران سلجوقیان برمی‌گردد و دارای ویژگی‌هایی منحصربه‌فرد است.  

  •  برج خاموشان

تاریخ ری در قاب تصویر

استودان گبرها یا استخوان دان گبرها یا برج خاموشان در دامنه شمالی کوه‌های شهرری واقع شده است. استودان گبرها مکانی برای قرار دادن اجساد مردگان پیروان دین زردتشتیان بوده است. زردتشتیان اعتقاد داشتند که اجساد مردگان ناپاک و آلوده است بنابراین نباید در خاک یا آب قرار داده شود. همچنین سوزاندن اجساد مردگان در آتش نیز حرام است. زردتشتیان اعتقاد دارند که عناصر چهارگانه (آب، باد، آتش و خاک) مقدس است وآلوده کردن آنها ناروا و حرام است.  

۲۱/۸۴ کیلومترمربع وسعت منطقه ۲۰ تهران است.  

۲۰ محله در نقشه منطقه ۲۰ وجود دارد.  

۷ ناحیه تعداد نواحی منطقه ۲۰ است.  

۴۵۳۷۴۰ نفر جمعیت منطقه ۲۰ است.  

۱۶۴/۰۳ کیلومترمربع مساحت حریم منطقه ۲۰ است.  

کد خبر 635699

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha