چند کیلومتری آن طرف‌تر از محله امین‌آباد و پای کوه طبرک، بقایای بنای سنگی مخروبه وجود دارد که روزگاری دور هیبت و بروبیایی داشته است. این بنای مخروبه که هیچ نشانی از گذشته خود ندارد به نام «گنبد اینانج» شهرت دارد.

رابعه تیموری

همشهری آنلاین - رابعه تیموری: گنبد اینانج مقبره «حسام‌الدین سنقر اینانج» والی شهرری در دوره سلجوقیان بوده است. امیر اینانج از سرداران دلاور شهرری و امیری عادل بوده که در شمشیرزنی مهارتی شگفت‌انگیز داشته و با ۲ دست ۴ شمشیر می‌زده است. او در توطئه‌ای توسط غلامانش در شهر اصفهان به قتل می‌رسد و اهالی ری او را در این محل که آن زمان برجی نظامی بوده، دفن می‌کنند. در این برج محل دیده‌بانی و اتاقک‌هایی برای سربازان قرار داشت، اما پس از دفن امیر اینانج و تعدادی از سلاطین ری به آرامستان تبدیل و برجک دیده‌بانی و اتاقک سربازان بدون استفاده رها شده است.

برج خاموشان


پیش از اسلام به این گنبد که به‌عنوان آرامستان مورد استفاده قرار می‌گرفت «برج خاموشی» یا «خاموشان» می‌گفتند و اعتقاد داشتند مردگان پس از مدتی خاموشی دوباره زنده می‌شوند.

عکس و فیلم | آرامستانی تاریخی که دیگر وجود ندارد | برج خاموشان مقبره والی ری است؟

این میراث هزارساله که از قرن چهارم هجری قمری به یادگار مانده، سال ۱۳۷۳ بازسازی و مرمت شده، ولی قاچاقچیان و سوداگران عتیقه با حفاری‌ها و کاوش‌های غیرمجاز آن را تخریب کرده‌اند. در یکی از این کاوش‌ها پارچه‌هایی گرانبها به دست آمده که متعلق به دوران آل بویه است. از این بنا حفره‌ای مدور باقی مانده که قطر آن ۳۶‌متر است.

فقط دیواری سنگی باقی مانده


حفره‌های مستطیل شکل کوچک و بزرگی که در شرق این محیط مدور به وجود آمده به شکل و شمایل گور هستند. دیواره‌ای کوتاه از جنس سنگ و ساروج و قسمتی از برج دیده‌بانی تنها آثار و بقایایی هستند که از این بنای تاریخی باقی مانده است.

عکس و فیلم | آرامستانی تاریخی که دیگر وجود ندارد | برج خاموشان مقبره والی ری است؟

تعدادی از مورخان معتقدند گنبد اینانج به «فخرالدوله» حاکم آل بویه تعلق داشته و محل دفن فخرالدوله بوده است. به گفته «شهریار عدل» که از مورخان کشور است، نام شخصی به نام «عبدالجلیل بن‌فارس» روی کتیبه این بنا نوشته شده و احتمال دارد بنای موسوم به مقبره والی شهر ری، مدفن این شخص باشد.

 

کد خبر 670188

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    1 0
    مطلب الی بود، ولی حیف از آثار تاریخی ما که به این روز افتادند
  • دانیال IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    1 0
    من بچه شهر ری هستم، ولی هنوز بسیاری از آثارش را نمی شناسم. باید این آثار بیشتر معرفی شوند