یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۲:۲۷
۰ نفر

فرانک عطیف: زمان زیادی تا آغاز مدرسه، در ایران، باقی نمانده است. نوجوان‌های دیگر نقاط جهان هم یا مدتی از شروع مدرسه‌شان می‌گذرد یا تقریباً هم‌زمان با ما یا شاید کمی بعد از دانش‌آموزان ما به مدرسه می‌روند.

   هر سال رویدادهای ناگواری روی مدرسه‌ رفتن کودکان و نوجوانان تاثیر می‌گذارد؛ اغلب جنگ و درگیری.

   امسال هم متاسفانه ماجراهایی، کم یا بیش دوستانمان را در گوشه‌هایی از دنیا بدون مدرسه گذاشته یا باعث شده با تاخیر به مدرسه بروند و ...

   * در فلسطین بیش از  6/1 میلیون دانش‌آموز باید خود را برای رفتن به مدرسه آماده می‌کردند که درگیری‌های نوار غزه و کرانه باختری آغاز ترم تحصیلی جدید را برایشان با مشکل روبرو کرده است.

   شرایط آنها را فقر، پرداخت نشدن دستمزد معلم‌ها به مدت 6 ماه و امکان اعتصاب آنها و.... بدتر و بدتر می‌کند.

فریاد دانش آموزان فلسطینی؛ می‌خواهیم با امنیت سرکلاس بنشینیم

   وزارت آموزش فلسطین و یونیسف و چند سازمان دیگر فعالیت‌هایی را به نام «بازگشت به مدرسه» آغاز کرده‌اند تا به آسیب‌پذیرترین دانش‌آموزان برای برگشت به مدرسه کمک کنند.
زندگی در محیط غیرعادی و پر از ترس و خشونت و ناامنی باعث شده که مدرسه تنها جایی باشد که شاید لحظه‌ای بچه‌ها را از این شرایط خشن دور کند، اما امید چندانی به پررنگ‌شدن و پرنورشدن این کورسو هم وجود ندارد.

   در این بین البته خود نوجوان‌ها هم بیکار ننشسته‌اند و در کنار معلمان و پدر و مادرهایشان، آنها هم گروه‌هایی را تشکیل داده‌اند تا شاید شرایط بازگشت به مدرسه را فراهم کنند.

   * در هندوستان سیل بحران ایجاد کرده و ایالت بهار در شمال این کشور یکی از منطقه‌های سیل‌زده است که دانش‌آموزان را با مشکل محل زندگی و غذا و هم نرفتن به مدرسه روبرو کرده است.

نگاه دانش آموز سیل زده هائیتی؛ کی در کلاس می نشینم؟

   * بیش از 300 هزار کودک و نوجوان در ماجرای سیل هائیتی آسیب دیده‌اند. بارش شدید باران  و چندین طوفان باعث سرازیر شدن سیل و از بین رفتن خانه‌ها، زمین‌ها و ...  در شاخ آفریقا شده است.

   مردم این کشور با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند. از آن 300هزار کودک و نوجوان، بسیاری دانش‌آموزند که به‌خاطر بلاهای طبیعی از نشستن سر کلاس درس محروم شده‌اند.

   * از نایروبی در آفریقا گزارش می‌رسد که خشکسالی، بحران و درگیری، کمبود غذا، آب آشامیدنی و.... بسیاری از بچه‌ها را در کنار خانواده‌هایشان در معرض خطر مرگ قرار داده است و نبودن در کلاس درس شاید مشکلی ابتدایی و کوچک برای مردم رنج‌دیده این نقطه از جهان باشد!

کد خبر 63446

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز