مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۹
۰ نفر

فصل کوهنوردی بخشی از کوه‌های ایران پاییز شروع می‌شود؛ وقتی که خنکای هوا تازه از راه رسیده و هنوز ابرهای باران‌زا آسمان را اشغال نکرده‌اند.

با عقاب‌ها بپرید

به گزارش همشهری آنلاین، فصل کوهنوردی بخشی از کوه‌های ایران پاییز شروع می‌شود؛ وقتی که خنکای هوا تازه از راه رسیده و هنوز ابرهای باران‌زا آسمان را اشغال نکرده‌اند. مثل کوه‌های سبز شمال که قله‌های سبز، سرشان را از میان آن بیرون آورده‌اند. مهم‌ترین ویژگی این کوه‌ها، ارتفاع نسبتا کم آنهاست. یکی از این قله‌ها که چشم‌انداز زیبا و مسیر سرسبز و جنگلی دارد، «درفک» است با ارتفاع ۲۷۳۳ متر در البرز غربی. قله درفک آتشفشان خاموشی است در میان دو شهرستان رودبار و سیاهکل بر فراز منطقه دیلمان، عمارلو و خرگام. از غرب به جاده قزوین- رشت و دره سفیدرود، از جنوب به منطقه دیلمان  و از شرق و جنوب شرقی هم به کوه‌های پیشکوه و رشته‌کوه‌ تخت‌سلیمان می‌رسد. دامنه‌های شمالی آن را هم که ادامه بدهید در نهایت به دریای خزر می‌​رسید. در گویش گیلکی به آن «دالفک» می‌گویند، دال پرنده‌ای از خانواده عقاب است و فک آشیانه معنا می‌دهد، پس اگر قصد صعود به درفک دارید، به آشیانه عقاب خوش آمدید.

این نکته را لازم است که یادآوری کنیم: در هر فصلی فراموش نکنید که پیش از عزیمت و رهسپار طبیعت شدن آب و هوای منطقه را چک کنید و از امن بودن شرایط مطمئن شوید.

شکوه یک ​آشیان

ابهت قله درفک را کسانی بهتر احساس می‌کنند که روی این صخره‌ها ایستاده‌ و از آن ارتفاع، مناظر جنگل و آبادی‌های پایین‌دست را تماشا کرده‌ باشند. از بالای قله می‌توان سیاهه شهرهای دور را هم دید. به هر طرف که بایستید یک شهر در امتداد نگاه​تان قرار دارد.

«اینجا محل عبور فرشتگان است، لطفا زمین را آلوده نکنید.» این عبارت را روی یکی از تابلوهای مسیر درفک خواهید دید. اما حتی اگر تابلو و علامت هشداردهنده‌ای هم ندیدید، بدانید که نباید طبیعت را آلوده کرد.

چطور برسیم؟ | خوش‌آمدگویی زیتون‌ها

نقطه آغاز صعود به قله درفک در این سفر، روستای شیرکوه رودبار است. برای رسیدن به قله درفک، ‌سه مسیر اصلی وجود دارد که برای صعود از هرکدام، باید یکی از روستاهای «شاه‌شهیدان»، «راجعون» یا «شیرکوه» را انتخاب کنید. با آنکه مسیر روستای شیرکوه طولانی‌تر است و بعضی کوهنوردان آن را ترجیح می‌دهند اما شیب مسیر شیرکوه ملایم‌تر است و چشم‌اندازهایش هم زیباتر؛ بنابراین مسیر شیرکوه را به شما پیشنهاد می‌کنیم که از شهرستان رودبار باید به آن رسید. فاصله رودبار از رشت ۶۵ کیلومتر است و اگر از تهران به سمت رودبار بروید، ۲۶۷ کیلومتر را باید طی کنید. اما اگر از غرب یا مرکز کشور قصد صعود دارید، باید از جاده قزوین ـ رشت شروع کنید. فاصله رودبار تا شیرکوه که در منطقه رحمت‌آباد قرار دارد، ۲۰ دقیقه بیشتر راه نیست. اگر وسیله شخصی دارید باید از آزادراه به شهر تنکابن بروید و از آنجا هم در جاده فرعی شیرکوه بیفتید. اگر هم با اتوبوس آمده‌اید می‌توانید با یک تاکسی تلفنی به مقصد برسید.

چطور برویم؟ | صعود در سه مرحله

پس از رسیدن به روستای شیرکوه، مسیر کوهپیمایی به قله درفک را می​‌توانید به سه​ بخش تقسیم کنید. برنامه صعود به قله به سه مرحله تقسیم می‌​شود؛ از روستای شیرکوه تا منطقه لارنه،‌ از لارنه به منطقه جیرونی و از جیرونی به قله. بهتر است طوری برنامه​‌ریزی کنید که صبح زود شیرکوه را به سمت لارنه ترک کرده، ناهار را در زمین‌های مسطح منطقه لارنه خورده و پیش از تاریک شدن هوا کمپتان را برای سپری کردن یک شب خوب در منطقه جیرونی برپا کنید، صبح روز بعد هم به سمت قله راه بیفتید.

شیرکوه به لارنه: در مرحله اول از روستای شیرکوه که ۴۵۰ متر ارتفاع دارد، باید به سمت لارنه به ارتفاع ۱۲۰۰ متر بروید. مسیر کوهپیمایی از روستا به لارنه جنگلی است و تقریبا تمام طول راه،‌ مسیر پاکوب و مشخص است. در این مسیر حدود پنج ساعت در یک منطقه جنگلی پیاده‌روی خواهید کرد.

لارنه به جیرونی: در مسیر لارنه تا منطقه جیرونی که ارتفاع ۱۹۰۰ متری دارد هم حدود پنج ساعت زمان لازم خواهید داشت. پوشش گیاهی منطقه جیرونی کم‌پشت و مرتع‌گونه‌ است و گوسفندسراهای زیادی هم دارد؛ به همین‌ خاطر محل مناسبی برای گذراندن یک شب است.

جیرونی تا قله: مرحله آخر سفر هم که صعود از جیرونی به قله درفک است، حدود سه تا چهار ساعت زمان می‌برد. صبح روز دوم به سمت قله حرکت کنید و بعد از یک کوهنوردی نسبتا سخت روی قله ۲۷۳۳متری درفک بایستید و قله‌هایی مثل سماموس، شاه معلم و رستم‌چال را تماشا کنید. حواس​تان باشد که قسمت بالای قله درفک، به خاطر ساخت آهکی و سنگی‌اش کمتر سفره آب یا چشمه‌ای دارد؛ به‌ همین دلیل شما هم می‌توانید مثل افراد محلی و گروه‌های کوهنوردی از برف‌چال‌ها و یخچال‌های زیر قله یا چشمه‌های فصلی بین مسیر استفاده کنید.
 

منبع: سرزمین من، ماهنامه ایران‌شناسی، راهنمای سفر؛ سال ۹۰

کد خبر 634386

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha