عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک گفت: در پی کوچک شدن بازار پوشاک اروپا به دلیل شیوع ویروس کرونا، کشور بنگلادش به بازار پوشاک ایران ورود کرده است. قیمت تمام شده یک تولیدکننده داخلی اکنون چهار تا پنج برابر محصول بنگلادشی است و تولیدکنندگان توان رقابت با این محصولات را ندارند.

پوشاک

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، مجید افتخاری اظهار کرد: سونامی کالاهای بنگلادشی به طرز عجیب و غریبی در حال ورود به کشور است و هیچ تولیدکننده داخلی نمی‌تواند با آنها رقابت کند. چرا که کالاهای استوکی که اروپا به دلیل شرایط کرونا سفارش آنها را کنسل کرده، به صورت تناژی و با قیمت بسیار نازل به کشور وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه این وضعیت در کالاهای زمستانی بیشتر دیده می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر پوشاک قاچاق در سطح انبوه به کشور وارد می‌شود، به طوری که ارزش ریالی و حجمی آن ارتباط مستقیم ندارد. حتی ممکن است کالای برند برای وارد کننده ۲۰ هزار تومان تمام شود، چراکه به صورت توناژی فروخته می‌شود و بنگلادش فقط می‌خواهد انبارهای خود را خالی کند.

به گفته این عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک بنگلادش حدود ۲۰ میلیون نفر شاغل در حوزه پوشاک دارد. این کشور بستری آماده کرد که تمام کشورهای اروپایی در آن سرمایه گذاری کردند. این ۲۰ میلیون اشتغال برای بنگلادش مهم است. اما با توجه به لاک داون در اروپا خیلی از برندها کوچک شدند یا بازار خود را از دست دادند و سفارش‌های خود را در مبدا کنسل کردند. مجموعه‌های تولیدی در بنگلادش هم با حجم انبوهی از کالاها که خارج از فصل شده، یعنی استوک مواجه هستند که مجبورند آنها را به صورت تناژی بفروشند و بهترین بازاری که هیچ نظارتی بر آن نیست ایران است.

قیمت تمام شده تولید داخل ۵ برابر پوشاک بنگلادشی

افتخاری با بیان اینکه هجمه فعلی از سوی بنگلادش به بازار پوشاک ایران بی سابقه است، اظهار کرد: بازار پوشاک ایران تاکنون تحت تاثیر چین، اروپا، امارات و ترکیه قرار گرفته، اما بنگلادش تاکنون وارد بازار ایران نشده بود. این در حالی است که اکنون بنگلادش به بازار ایران حمله کرده، به طوری که قیمت تمام شده یک تولیدکننده داخلی اکنون چهار تا پنج برابر محصول بنگلادشی است. تا شرایط کرونا از بین نرود و بنگلادش دوباره به بازار اروپا وارد نشود این وضعیت ادامه خواهد داشت و بنگلادش بازار ایران را له خواهد کرد.

وی همچنین با اشاره به کاهش ارزش پول ملی ترکیه، گفت: در حال حاضر ترکیه هم نسبت به سال گذشته بستر مناسب تری برای واردات پوشاک است. بنابراین حالا قیمت پوشاک در ترکیه هم برای قاچاق توجیه پیدا می‌کند.

ریسک پایین قاچاق پوشاک

افتخاری با بیان اینکه کالاهای بنگلادشی ابتدا به ابوظبی و بعد از راه آبی به کشور وارد می‌شود، گفت: مسیر قاچاق کالا مشخص است و حتی فروشندگان پوشاک در استان‌های دیگر به راحتی می‌توانند در مناطق آزاد به مقدار مورد نیاز کالای قاچاق بخرند. ریسک ۵۰۰ میلیون تومان کالای قاچاق به اندازه ۵ میلیون تومان هم نیست.

بنابراین به گفته وی راه حل در حال حاضر نظارت از مبدا تا مقصد برای کنترل قاچاق است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک با بیان اینکه فعالان حوزه پوشاک معتقدند در حال حاضر رقم قاچاق پوشاک حداقل چهار برابر رقم اعلام شده از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است، تصریح کرد: تکلیف ایران با حوزه پوشاک مشخص نیست که آیا به دنبال ایجاد اشتغال، تامین بازار داخل، صادرات یا غیره است؟

قاچاق به پارچه هم رسید

از طرف دیگر به گفته این مقام صنفی، در حالی که در گذشته پارچه اصلا قاچاق نمی‌شد، حالا به خاطر سوء مدیریت‌ها با این معضل هم مواجه هستیم. از جمله سوء مدیریت‌ها می‌توان به ممنوعیت واردات برخی کالاها و رسوب مواد اولیه در گمرکات اشاره کرد. همچنین در موارد زیادی رویکرد نهادهای حاکمیتی به این صنعت در مقابل یکدیگر است.

کد خبر 634304

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha