شنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۵ - ۱۹:۵۰
۰ نفر

سعید مروتی: با به نمایش درآمدن فیلم‌های «تقاطع»، «م. مثل مادر» و «چه کسی امیر را کشت؟» رونق تازه‌ای به فیلم‌های روی پرده داده خواهد شد.

در شرایطی که استقبال قابل توجه مردم از فیلم‌های روی پرده در سال 85 ، در یکی دو ماه اخیر کاهش قابل توجهی یافته است، انتظار می‌رود عوض شدن جدول اکران با آشتی مخاطب همراه باشد.

«سرود تولد»، «گرگ و میش» و «عروسک فرنگی» با فروش‌هایی متوسط و ضعیف جای خود را به فیلم‌های تازه‌ای می‌دهند؛ فیلم‌هایی که تنوع قابل توجهی هم دارند.

«تقاطع» یک درام مدرن است. «م.مثل مادر» ملودرامی جنگی است و «چه کسی امیر را کشت» درامی روان‌کاوانه با حال و هوایی معمایی.

چهارراه حوادث

«تقاطع» که از صبح چهارشنبه به جای «سرود تولد» روی پرده سینماها آمده است، فیلمی پربازیگر و البته پرهزینه است که پیش‌بینی می‌شود مخاطب از آن استقبال به عمل آورد.

این فیلم که توسط ابوالحسن داودی و براساس فیلمنامه‌ای از فرید مصطفوی کارگردانی شده به ماجرای تصادفی می‌پردازد که باعث پیوند خوردن زندگی چند نفر می‌شود.

«تقاطع» هم به لحاظ ساختار روایی بداعت‌هایی در سینمای ایران رقم زده و هم به لحاظ تکنیکی گامی به جلو محسوب می‌شود.

روایت تو در توی زندگی آدم‌های طبقه متوسط جامعه هر چند مشابه خارجی دارد، اما در سینمای ایران تا کنون به این شکل تجربه نشده است. جالب توجه‌ترین سکانس فیلم فصل تصادف است که در استانداردهایی فراتر از سینمای ایران ساخته شده.

فیلم از بازیگرانی چون بهرام رادان، فاطمه معتمدآریا، بیژن امکانیان، باران کوثری و مجید مظفری در نقش‌های متفاوتی استفاده کرده.

در میانشان رادان و امکانیان غیرمتعارف‌ترین نقش‌هایشان را به نمایش گذاشته‌اند. این ملودرام مدرن و اخلاق‌گرا تصویری کم و بیش تلخ ارائه می‌دهد، اگر تلخی «تقاطع» تماشاگر را پس نزند باتوجه به حضور بازیگران شناخته شده و ساخت محکم و حرفه‌ای فیلم، می‌تواند یکی از فیلم‌های پرمخاطب امسال باشد.

«تقاطع» که در جشنواره فجر جز در رشته‌های فنی مورد توجه قرار نگرفته بود، در جشن خانه سینما جوایز اصلی را دریافت کرد.

فیلم پر ستاره

«چه کسی امیر را کشت؟» هم  از چهارشنبه هفته جاری، جایگزین «عروسک فرنگی» خواهد شد.

دومین ساخته مهدی کرم‌پور را می‌توان پرستاره‌ترین فیلم امسال نیز دانست. در «چه کسی...» نیکی کریمی، آتیلا پسیانی، خسرو شکیبایی، امین حیایی، محمدرضا شریفی‌نیا، مهناز افشار، الناز شاکردوست و علی مصفا نقش‌آفرینی کرده‌اند.

فیلم به واکاوی قتل فردی به نام امیر می‌پردازد و به گونه‌ای می‌توان آن را  اثری معمایی هم دانست.

با این فیلم مهرداد فخیمی فیلمبردار قدیمی و برجسته سینمای ایران پس از سالها، مجدداً به پشت دوربین بازگشته است.

کنجکاوی برانگیزترین نکته «چه کسی...» تعدد بازیگران مطرحی است که در آن حضور یافته‌اند. این حضور پرتعداد بازیگران شاخص  و داستانی که متفاوت به نظر می‌رسد، این امیدواری را به وجود می‌آورد که «چه کسی امیر را کشت؟» گیشه سینماها را گرم کند.

ملودرام جنگی

دیگر فیلمی که همزمان با «چه کسی...» به نمایش درخواهد آمد، «م.مثل مادر» است.

آخرین ساخته رسول ملاقلی‌پور به جای «گرگ و میش» روی پرده خواهد آمد. «م. مثل مادر» اثری ملودرام با پس‌زمینه جنگ است. فیلم ماجرای دختری است که در زمان جنگ، شیمیایی می‌شود.

سالها بعد او صاحب فرزندی می‌شود که به دلیل شیمیایی بودن مادر دچار مشکلاتی است. در «م. مثل مادر» گل‌شیفته فراهانی نقش محوری را بازی می‌کند.

در واقع او کلیدی‌ترین بازیگر فیلم است و چهره‌هایی چون جمشید هاشم‌پور و حسین یاری بازیگران مکمل فیلم محسوب می‌شوند.

فیلم‌های اخیر ملاقلی‌پور چون «قارچ سمی» و «مزرعه پدری» با تمام ارزش‌هایشان در گیشه شکست خوردند و او این بار کوشیده تا فیلمی پرمخاطب بسازد. ملودرام هم همواره یکی از ژانرهای محبوب و موفق به شمار آمده است.

باید دید این ملودرام غم‌انگیز که تماشاگر را در طول تماشای فیلم بارها احساساتی می‌کند، می‌تواند بار دیگر فیلمی پرفروش در کارنامه ملاقلی‌پور ثبت کند یا نه؟

کد خبر 6340

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز