گرچه شما نمی‌توانید ژن‌ها، سن یا جنس خود را تغییر دهید، اما عوامل خطرساز شایعی برای کمردرد وجود دارند که با تغییر سبک زندگی‌تان می‌توانید از تاثیر آنها بکاهید.

backache

از جمله این عوامل خطرساز برای کمردرد می‌توان به این موارد اشاره کرد:

شغل و فعالیت‌ها

برخی از شغل‌ها و فعالیت‌ها فشار بیشتری روی ستون فقرات شما می‌آورد. کارهایی که شامل سفرهای طولانی‌مدت با وسائل نقلیه موتوری است با توجه به اینکه شما را مجبور می‌کنند مدت‌های طولانی بنشینید و نیز در معرض تکان‌های مسیر راه قرار گیرید، از این لحاظ خطرساز هستند. نشستن طولانی‌مدت برای انجام کارهای دفتری از تایپ کردن گرفته تا برنامه‌نویسی کامپیوتر نیز بدون توجه به سن شما در نهایت به کمرتان آسیب می‌زند.

همچنین فعالیت‌های دیگر مربوط شغل که با بلند کردن، کشیدن یا فشردن اشیا، خم شدن یا انجام الگوهای تکراری حرکتی همراه هستند و نیز انجام فعالیت‌های جسمی سنگین نیز ممکن است به کمر آسیب بزنند.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن نیز شما را در معرض خطر بیشتر کمردرد قرار می‌دهد، چرا که باعث آسیب دیدن عروق خونی می‌شود که مواد مغدی را به ستون فقرات می‌رسانند. سیگاری‌ها همچنین با احتمال بیشتری نسبت به غیرسیگاری‌ها دچار کمردردهای مزمن و ناتوان‌کننده می‌شوند.

وزن

وزن شما به تنهایی تاثیر چندانی بر احتمال دچار شدن‌تان به کمردرد ندارد، اما اگر سابقه کمردرد داشته باشید و اضافه وزن پیدا کنید، احتمال شعله‌ور شدن کمردردتان بیشتر می‌شود. دلیل این موضوع روشن ینست. اما ممکن است به علت فشار بیشتر بر ستون فقرات یا بی‌تحرکی افراد دارای اضافه وزن باشد.

وضع قامت

با وجود نصیحت پدرومادرها به بچه‌هایشان درباره «راست نشستن»، کارشناسان اکنون توافق دارند که در اکثر موارد وضعیت قامت‌تان نه شما را در معرض خطر بیشتر کمردرد قرار می‌دهد نه از آن جلوگیری می‌کند. به نظر نمی‌رسد قوز کردن اثر چندانی بر سلامت پایه ستون فقرات شما داشته باشد. اما اگر از قبل دچار کمردرد باشید، وضعیت نادرست قرارگیری قامت‌تان می‌تواند درد موجود را بدتر کند. بهبود وضعیت قامت می‌توان به کاهش علائم موجود و جلوگیری از شعله‌ور شدن کمردرد قبلی کمک کند.

عوامل روانشناختی

استرس، اضطراب و عواطف منفی با احتمال بیشتر دچار شدن به کمردرد مربوط شده‌اند. دلایل وجود این رابطه هنوز کاملا شناخته نشده است.

یک دلیل احتمال ممکن این باشد که درد مزمن و افسردگی از خصوصیات بیوشیمیایی مشترکی دارند. برای مثال، عدم تعادل واسطه‌های عصبی سروتونین و نوراپی‌نفرین هم در اختلالات خلقی مانند افسردگی نقش دارند و هم در حس درد دخیل هستند. شاید به همین دلیل باشد که افراد دچار افسردگی نسبت به افراد دیگر دردهای شدیدتر و طولانی‌تری را تجربه می‌کنند.

اضطراب و افسردگی می‌تواند شما را نسبت به درد حساس‌تر کند و باعث شود احساس بدتری پیدا کنید. بی‌خوابی همراه با افسردگی و اضطراب هم ممکن است در این مورد نقش داشته باشید. خوشبختانه با درمان افسردگی از جمله با «رفتاردرمانی شناختی» می‌تواند تاثیر عوامل عاطفی بر کمردردتان را برطرف کنید.

درمانگران در «رفتاردرمانی شناختی» به شما کمک می‌کنند افکار، رفتارها و احساسات منفی‌تان را شناسایی کنید و به شیوه‌ای مثبت‌تر به آنها پاسخ دهید.

منبع: خبرنامه بهداشتی هاروارد

کد خبر 632804

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha