گروه اقتصادی - علی ابراهیمی: مراسم روز ملی صادرات شنبه 29 مهر با حضور رئیس جمهوری، وزرای بازرگانی و صنایع و معادن و صادرکنندگان و تشکل‌های صادراتی برپا شد.

در این مراسم از 47 صادر کننده و 3 تشکل صادراتی نمونه با اهدای لوح و تندیس قدردانی شد. رئیس جمهوری که به دلیل تداخل برنامه‌های خود با همایش روز ملی صادرات با تأخیر در این مراسم حضور یافت با اشاره به روند رو به رشد صادرات غیر نفتی، صادرکنندگانی را که طی دو تا 3 سال اخیر با خطر کردن در بازار پر آشوب صادرات، جهش صادراتی را ایجاد کرده‌اند قابل ستایش و تقدیر دانست.
محمود احمدی نژاد با اشاره به روند رو‌به رشد توسعه صادرات غیر نفتی گفت: تا پایان سال جاری نیز هدف 15 میلیارد دلاری اعلام شده از سوی وزیر بازرگانی در سایه کار و تلاش بیشتر محقق خواهد شد؛ چرا که دستیابی به این هدف با توجه به ظرفیت‌های داخلی مقدور است. وی با اشاره به بازارهای مناسب صادرات غیر نفتی کشورمان در کشورهای آمریکای جنوبی، آفریقا و کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز گفت: در آمریکای جنوبی بازار چند ده میلیارد دلاری خوبی برای کالاهای ایرانی وجود دارد و من به پشتوانه شما صادرکنندگان در سفر به ونزوئلا قول همکاری داده‌ام. همچنین با توجه به قرابت‌های فرهنگی در آفریقا بازار بکری برای کالاهای ایران وجود دارد و در کشورهای CIS نیز با توجه به افزایش قیمت نفت و روند مصرفی این کشورها بازار بسیار مناسبی برای کالاهای ایرانی خصوصاً در زمینه محصولات تازه کشاورزی وجود دارد.
احمدی‌نژاد با بیان اینکه باید بخش سیاسی دولت پشتوانه و هماهنگ با بخش اقتصادی باشد، گفت: نگاه بخش سیاسی باید در جهت حمایت از صادرات باشد و بر همین اساس ما نیز معیارهای ارزیابی سفرا را تغییر داده و بر این مبنا ارزش‌گزاری کرده‌ایم. همچنین صادرکنندگان باید با برگزاری جلسات تخصصی با وزارت اقتصاد، گمرک و موسسه استاندارد بی‌پرده مشکلات خود را مطرح کنند؛  چرا که قصد داریم کارها را عملیاتی کنیم و در این جهت باید بدون تعارف پیش رفت.
رئیس شورای عالی صادرات با اشاره به مشکلات صادرکنندگان در استفاده از تسهیلات بانکی، گفت: باید وزرای بازرگانی و صنایع و معادن با برگزاری جلسه ویژه‌ای با حضور صادرکنندگان، مشکلات آنها را در زمینه استفاده از تسهیلات بانکی  رفع کنند؛ چرا که تأخیر در تخصیص این تسهیلات باعث از دست رفتن ترجیح اقتصادی کالاها می‌شود و اگر صادرکننده‌ای 3 ماه برای دریافت تسهیلات و مجوزها معطل بماند،  فرصت از دست می‌رود.
افزایش ضمانت ریسک کالاهای ایرانی در سال آینده
در این مراسم، همچنین وزیر بازرگانی با اشاره به اهداف برنامه‌های توسعه در زمینه توسعه صادرات غیرنفتی، گفت: طی برنامه اول 45 درصد، برنامه دوم 4/26 درصد و در برنامه سوم 93 درصد اهداف توسعه صادرات غیرنفتی محقق شده و برای تحقق اهداف برنامه چهارم در توسعه صادرات غیرنفتی باید حجم صادرات غیرنفتی در پایان برنامه به 8/52 میلیارد دلار برسد. وی با اشاره به تجارت 10 هزار میلیارد دلاری کالا در سطح جهان گفت: این میزان مبادلات کالا در سایه حمایت‌های دولت صورت می‌گیرد و باید سهم 3 درصدی کنونی ضمانت صادرات در کشور افزایش یابد. اکثر صادرات به کشورهای کم ریسک با پوشش 10 تا 15 درصدی صورت گرفته در حالی که صادرات ما به کشورهای پرریسک با سهم ضمانت 3 درصدی صورت می‌گیرد و این امر در بودجه سال 86 پیش‌بینی و به آن توجه جدی خواهد شد.
کد خبر 6328

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز