پاییز را فصل خزان گیاهان می‌دانند چون طبیعت در این فصل شروع به تغییر و از منظر بعضی‌ها دچار پژمردگی می‌شود اما با به کارگیری کمی مهارت و البته برنامه‌ریزی و طراحی، می‌توان یکی از رنگین‌ترین زمان‌ها را با وجود گیاهان و گلدان‌های جذاب تجربه کرد.

نشاءهای پاییزی

همشهری آنلاین _ پروانه بهرام‌نژاد: مهارت‌ها و اقداماتی که «شکوفه پورناصح» کارشناس مرکز تحقیقات، آموزش و مشاوره اداره فضای سبز شهرداری منطقه۱۳ آن را در ادامه توضیح داده‌ و به کارگیری آن این روزها خالی از لطف نیست.

پاییز دارد نیمه اول را پشت سر می‌گذارد و گل و گیاهان کم‌کم در حال تغییر وضعیت هستند. از این‌رو برای محافظت و مراقبت از آنها ضرورت دارد چند کار ساده انجام دهید تا شاهد رشد دوباره گیاهان خود باشید. کارشناس مرکز تحقیقات، آموزش و مشاوره اداره فضای سبز شهرداری منطقه۱۳ در این‌باره می‌گوید: «زیرو رو کردن و هوادهی خاک، کاشت نشاءهای پاییزه، کوددهی، محافظت از گیاهان در برابر سرما، آبیاری مناسب، هرس گیاهان، کنترل علف‌های هرز و آفات و بیماری‌ها و کاشت گل‌های پیازی از جمله کارهایی است که می‌توان برای درختان و گیاهان‌مان در این فصل زیبا انجام دهیم.» 

«شکوفه پورناصح» ادامه می‌دهد: «هریک از این موارد هم نیازمند رعایت نکاتی است مثلاً زیر و رو کردن و هوادهی خاک در خاک‌های سنگین برای اصلاح زه‌کشی خاک صورت می‌گیرد. در نشاء‌کاری‌ها به اندازه ۱/۵ برابر طول بیل، از عمق خاک را زیر و رو کنید تا به هنگام کاشت، کار با بیلچه راحت باشد.»

نشاء‌های پاییزی بکارید

  • کاشت پاییزی فراموش نشود

بنفشه، مینا چمنی، میمون، همیشه بهار، شب بو، فراموشم مکن، قرنفل، سیلن، ... بهترین نشاء‌های پاییزی هستند که از اواخر اسفند (پس از پایان فصل سرما) تا اواسط خرداد ماه گل‌دهی دارند. پورناصح می‌گوید: «روش کاشت به این صورت است که بذر آنها را در خزانه هوای آزاد می‌کارند، یک ماه بعد که گیاه چند برگه شد (۶‌ـ ۴ برگ) آن را مهرماه می‌کارند و در نهایت اوایل اسفند ماه بوته‌ها را با نشاهای موسم بهار جایگزین می‌کنند. اگر از نظر زمین مشکلی نباشد می‌توان به جای نشاء کردن گیاه در خزانه دوم، آنها را در زمین اصلی نشاء‌کرد.»

  • هرس اصولی

هرس کردن چه در فضای سبز شهری و چه در فضای خانه و باغ، کار کاملاً تخصصی و فنی است. مهندس پورناصح می‌گوید: «توجه به زمان گل‌دهی درختچه و گیاهان برای هرس بسیار مهم و هرس گیاهان با هرس درختان میوه کاملاً متفاوت است. با هرس شدید و غیراصولی زیان‌های جبران‌ناپذیری از جمله خشکیدگی درخت، برهم زدن تعادل هورمون‌های درونی درخت نیز خواهد شد و چنانچه به هر دلیل قصد هرس شدید دارید، باید زیر نظر افراد متخصص و حداقل ظرف ۳ تا ۴ سال و به‌صورت تدریجی انجام شود.»

نشاء‌های پاییزی بکارید
شکوفه پورناصح/ کارشناس فضای سبز شهرداری منطقه13
  • کوددهی و آبیاری مناسب

یکی دیگر از کارهایی که این روزها بهتر است برای گیاهان و درختان انجام شود، کوددهی است. کارشناس مرکز تحقیقات، آموزش و مشاوره اداره فضای سبز شهرداری منطقه۱۳ دراین‌باره بیشتر توضیح می‌دهد: «کوددهی با شروع فصل پاییز، کندوکوب همراه با کوددهی را در معابر و پارک‌ها آغاز می‌شود و در گیاهان داخل منازل هم بهترین زمان از اوایل آبان ماه تا اوایل فروردین ماه است. کوددهی باعث اصلاح بافت خاک و تغذیه گیاهان می‌شود و از یخ‌زدگی آنها جلوگیری می‌کند.

برای این کار می‌توان انواع و اقسام کودهای شیمیایی کامل و حیوانی استفاده کرد.» او می‌افزاید: «همچنین با توجه به شرایط آب و هوایی و نیاز گیاهان، آبیاری در فصل پاییز در زمان‌هایی که نزولات آسمانی به میزان کافی نیست، از عملیات ضروری برای گیاهان فضای سبز و گیاهان منازل به شمار می‌آید. این موارد و مواردی دیگر مثل کنترل آفات و بیماری‌ها، محافظت گیاهان در برابر سرما و انتقال آنها به محلی دیگر در صورت امکان و حتی تهیه قلمه چوب سخت از رز و درختچه‌های دیگر، تغذیه و حذف علف‌های هرز از دیگر کارهای مناسب این فصل زیبا است.»

کد خبر 632759

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha