فصل پاییز از راه رسیده و هوا روز به روز در حال خنکی و سرد شدن ‌است.

گیاه

همشهری آنلاین _ پروانه بهرام‌نژاد: همان‌طور که ما خودمان را متناسب با شرایط ‌آب و هوا و فصل‌ها مراقبت می‌کنیم، گل و گیاهان خانه‌مان هم در این ایام به توجه ویژه نیازمند هستند. از این‌رو و اگر دلتان می‌خواهد حال و روز گل و گیاهان خانگی‌تان مثل حال اعضای خانواده خوب باشد، رعایت چند نکته و اصول ساده ضروری است. اصولی که «ندالازمی» کارشناس مرکز تحقیقات، آموزش و مشاوره اداره فضای سبز شهرداری منطقه۱۳ آن را در ادامه توضیح داده‌است.

  •  انتقال تدریجی به خانه

از قدیم درباره سالمندان گفته‌اند: «اگر فلانی از این زمستان جان سالم به در کند، یک سال دیگر زنده می‌ماند.» این موضوع در گیاهان هم صدق می‌کند و سرما برای سلامت آنها نیز مضر است. به‌طوری‌که که «ندا لازمی» می‌گوید: «زنده ماندن گیاه در برابر سرما به میزان محافظت گیاه، تحمل و حساسیت گل به سرما دارد. برای حفاظت گل در برابر سرما باید از روش‌های مختلف کمک بگیریم که انتقال تدریجی گیاه به درون خانه یکی از این روش‌هاست. اگر امکان جابه‌جایی گیاه و انتقال آن به محیط درون خانه وجود دارد، ساده‌ترین راه برای حمایت گیاه در برابر سرمای هوا، انتقال تدریجی گل به محیط درون ساختمان و جایی مانند پشت پنجره‌ها و پارکینگ‌های سربسته است. برای این منظور گیاهان مد نظر را با شروع سرما برای دو هفته در محیطی سایه قرار دهید تا گیاه به تدریج به نور کم عادت کند و سپس به‌طور کامل آنها را به درون خانه انتقال دهید.»

  •  استفاده از پوشش

استفاده از پوشش و درست کردن فضای حفاظت شده برای گیاهان یکی دیگر از روش‌های مؤثر مراقبت از آنها در این فصل است. کارشناس مرکز تحقیقات، آموزش و مشاوره اداره فضای سبز شهرداری منطقه۱۳دراین‌باره بیشتر توضیح می‌دهد: «برای حفاظت گیاهان در برابر سرمای محیط می‌توانید با پارچه ضخیم یا نایلون پوششی مانند گلخانه برای گیاهان درست کنید. توجه داشته باشید حتماً قسمتی را برای برقراری جریان هوا و تهویه گیاه در نظر بگیرید. برای نگهداری از گل‌ها در فصل‌های پاییز و زمستان می‌توانید از پوشش‌های خانگی استفاده کنید یا از انواعی که در فروشگاه‌های گل و گیاه به‌صورت آماده تهیه شده است، کمک بگیرید.» مهندس لازمی ادامه می‌دهد: «همچنین می‌توانید برای گلدان‌ها از پوشش عایق استفاده کنید. گلدان‌های سفالی را با استفاده از گونی یا پوشش‌های نایلونی حبابدار محافظت کنید. این کار به این دلیل صورت می‌گیرد که اندام‌های هوایی به خواب می‌روند، ولی ریشه‌ها فعال‌اند و ممکن است در اثر سرما و یخبندان صدمه ببینند.»

  •  نحوه آبیاری گیاهان در روزهای سرد

یکی دیگر از نکات مهم برای نگهداری از گیاهان در فصل‌های پاییز و زمستان، توجه به میزان و نحوه آبیاری آنها در این فصل‌هاست.» مهندس لازمی می‌گوید: «با کاهش دمای محیط، نیاز آبی گیاهان کمتر شده و باید آبیاری در دفعات کمتری انجام شود. بنابراین هر زمان که خاک اطراف گیاه خشک شد، آن را آبیاری کنید.» کارشناس مرکز تحقیقات، آموزش و مشاوره اداره فضای سبز شهرداری منطقه۱۳ می‌افزاید: «اگرچه به نظر می‌رسد گیاهان در پاییز و زمستان غیرفعال هستند و نیازی به رطوبت خاک ندارد، اما باید بدانید گیاهانی که خاک خشک دارند بسیار راحت‌تر از گیاهانی که خاک مرطوب دارند دچار سرمازدگی می‌شوند، پس در تنظیم زمان‌های آبیاری گیاه، دقت کافی داشته باشید. همچنین مد نظر داشته‌باشید در صورت کاهش دمای هوا تا زیر صفر درجه، از آبیاری گیاهان در هنگام شب خودداری کنید تا یخ بستن آب منجر به آسیب به گل نشود و از مرطوب کردن برگ‌ها و تنه گیاه نیز خودداری کنید.»

فوت‌وفن آماده‌سازی گیاهان برای فصل سرما
ندا لازمی/ کارشناس مرکز تحقیقات، آموزش
  •  چند نکته طلایی

هنگام استفاده از پوشش برای حفاظت گیاه در برابر سرما باید یکسری نکات را مدنظر داشته باشید. مهندس لازمی می‌گوید: «پوشش‌ها را حتماً قبل از تاریک شدن هوا و کاهش شدید دمای محیط روی گیاهان قرار دهید و در صورت مساعد بودن شرایط جوی و وجود آفتاب در طول روز، پوشش را از روی گیاهان برداشته و اجازه دهید گیاه شما به خوبی از گرما و تابش نور خورشید بهره‌مند شود. همچنین در انتخاب پوشش، به وزن پوشش توجه کنید و از پوشش‌های سنگین که باعث آسیب به ساقه گیاه می‌شوند، استفاده نکنید.

می‌توانید برای حمایت بهتر گیاه چارچوبی درست کرده و پوشش را روی چارچوب قرار دهید. پوششی را انتخاب کنید که آب در بین الیاف آن باقی نماند، زیرا مرطوب ماندن پوشش باعث کاهش بیشتر دما خواهد شد و به جای حفاظت گیاه در برابر سرما، سرمای بیشتری را به گل منتقل می‌کند. بستر کاشت نیز از سرمای هوا باید مصون بماند، بدین منظور می‌توانید خاک اطراف گیاه را با خاک‌برگ، مالچ، برگ‌های پاییزی یا موکت بپوشانید تا همانند عایق عمل کرده و از سرمازدگی ریشه گیاه پیشگیری شود. برای گیاهان حساس نیز باید ساقه گیاه را با گونی یا الیاف مصنوعی بپوشانید.»

کد خبر 629062

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha