کمتر از ۲ سال پیش به تهران آمد و در محله شهرک «فرهنگیان و آزادی» در منطقه ۲۱ ساکن شد.

محمدرضا خيراله زاده

همشهری آنلاین_مهدی اسماعیل پور:  در آن روزها کمتر کسی این ورزشکار جوان و ملی‌پوش را که قهرمانی جهان را نیز در کارنامه خود دارد، می‌شناخت. اما کسب مدال طلای «پارالمپیک» در رشته «جودو» سبب شد تا اهالی شهرک، «محمدرضا خیرالله‌زاده» را به‌عنوان یک ورزشکار قهرمان و مرد طلایی محله بشناسند. از اینکه در این محله زندگی می‌کند و چنین همسایه‌هایی دارد، راضی است و برای همین اجاره نامه‌اش را برای یک سال دیگر تمدید کرده است و می‌گوید اگر روزی بخواهد خانه‌ای خریداری کند، بی‌شک شهرک آزادی نخستین گزینه‌اش خواهد بود.  

محمدرضا خیرالله‌زاده، متولد ۱۳۷۱ است که حدود ۲ سال پیش از شمال کشور به تهران آمد و از همان زمان تاکنون در شهرک آزادی سکونت دارد: «متولد و ساکن شهر «بابل» هستم، اما ۲ سال است که به دلیل شرایط‌کاری و ورزشی به تهران آمده‌ام و از زمانی که متاهل شدم در محله شهرک آزادی سکونت دارم. حضورم در تهران برای شرکت در اردوها و مسابقات موجب شد تا با همسرم که اهل تهران است، آشنا شوم و ازدواج کنم.

برای اینکه به محل زندگی همسرم و هم‌چنین محل برگزاری اردوهای تیم‌ملی جودو که در مجموعه ورزشی «آزادی» برگزار می‌شود، نزدیک باشم، منطقه ۲۱ و شهرک آزادی را برای محل سکونت انتخاب کردم. انتخاب این محله دلیل دیگری نداشت و شناخت چندانی هم از اینجا نداشتم.»

دارنده مدال طلای پارالمپیک «توکیو» درباره سابقه ورزشی و مدال‌های جهانی و بین‌المللی که تاکنون کسب کرده است، به همشهری محله می‌گوید: «از سال ۱۳۸۷ تاکنون، عضو تیم‌ملی جودو هستم و در این رشته ورزشی فعالیت دارم. علاقه من به جودو به سبب تماشای مسابقه آقای «میران» در مسابقات المپیک «۲۰۰۴»، آغاز شد و از همان زمان یعنی حدود سال ۱۳۸۶ در شهرستان «آمل»، ورزش جودو را شروع کردم و یک سال بعد عضو تیم‌ملی «جوانان» شدم. در سال ۱۳۹۵ به عضویت تیم‌ملی «کم بینایان» درآمدم. علاوه بر مدال طلای پارالمپیک توکیو، مدال طلای مسابقات جهانی ۲۰۱۸ «پرتغال» و مدال نقره مسابقات آسیایی ۲۰۱۸ «جاکارتا» را نیز در کارنامه ورزشی خود دارم.»

  •  محله‌ای آرام  با همسایه‌های خوب

ورزشکار طلایی شهرک آزادی، مهم‌ترین ویژگی این محله‌ها را آرامش و همسایه‌های خوب می‌داند: «تا به امروز همه محله‌های تهران را ندیده‌ام، چون شهر تهران آنقدر وسعت دارد که نمی‌توان همه جای آن را دید، اما محله شهرک آزادی محله‌ایی آرام و به دور از هر نوع سر و صدایی است. من و همسرم که هر ۲ ورزشکار هستیم، شرط نخست‌مان برای انتخاب محل زندگی آرامش بود تا بتوانیم در فعالیت‌های ورزشی‌مان موفق باشیم.

خوشبختانه شهرک آزادی این آرامش را دارد. این محله کاملاً بومی است و اهالی بسیار خوبی دارد. به‌ویژه همسایه‌های ما که درجه یک هستند. با اینکه همسایه‌ها ما را نمی‌شناختند اما وقتی متوجه موفقیت من در مسابقات پارالمپیک توکیو شدند، استقبال بسیار خوبی از من داشتند و حتی برایم گوسفند قربانی کردند. وجود این همسایه‌ها و آرامش محله سبب شد تا برای سال دوم نیز اجاره نامه خانه را تمدید کنیم. به دوستان و آشنایان که برای فعالیت‌های ورزشــــــی می‌خواهند در تهران و نزدیک استادیوم آزادی سکونت داشته باشند، شهرک آزادی را توصیه می‌کنم. چون به گمانم این محله بسیار خوب است.»
 

  •  امکانات ورزشی محله خوب نیست

امکانات منطقه برای ورزش حرفه‌ای مناسب نیست

خیرالله‌زاده مهم‌ترین نقطه ضعف شهرک فرهنگیان و آزادی را کمبود امکانات ورزشی عنوان می‌کند: «شهرک آزادی مانند دیگر محله‌های شهر تهران، نقطه ضعف هم دارد. برای مثال، در این محله باشگاه ورزشی حرفه‌ای برای علاقه‌مندان به ورزش جودو وجود ندارد. همین موضوع به یکی از دغدغه‌های من تبدیل شده است که خارج از اردو، در این محدوده فضای مناسبی برای تمرین پیدا نمی‌کنم. منظورم فضایی است که شرایط و امکانات خوب و کاملی برای ورزش حرفه‌ای داشته باشد. هرچقدر در این اطراف و حتی محله «تهرانسر» جست‌وجو کرده‌ام تاکنون فضایی که مناسب فعالیت ورزشی‌ام باشد، پیدا نکردام. اغلب باشگاه‌های بدنسازی در زیر زمین هستند و شرایط استانداردی ندارند.

هم‌چنین در این محدوده پیست و جای مناسبی برای دویدن وجود ندارد تا مردم بتوانند با خیالی آسوده و در شرایط مناسب، ورزش و تمرین کنند. بیشتر اهالی که قصد پیاده‌روی دارند، به بلوار اصلی محله مراجعه می‌کنند. زمین آنجا آسفالت است و نمی‌توان به درستی و به دور از هرگونه خطری بر روی آن دوید و نرمش کرد. با توجه به استعدادها و پتانسیل‌ محله فرهنگیان و آزادی در زمینه ورزش که امسال نیز ۳ نفر از ساکنان آن موفق به کسب مدال طلا در المپیک و پارالمپیک توکیو شدند، باید امکانات ورزشی مناسبی برای شهرک فراهم شود تا درشان و لیاقت اهالی آن باشد.

واقعاً به ندرت پیش می‌آید که محله‌ایی ۳ مدال‌آور المپیکی و پارالمپیکی داشته باشد. گمان نمی‌کنم هیچ‌کدام از دیگر محله‌های تهران، چنین چیزی را تجربه کرده باشند. من، «مهدی اولاد» و «جواد فروغی»، ساکن شهرک‌های فرهنگیان و آزادی و «انصار» هستیم. «علی داودی» که مدال نقره وزنه‌برداری المپیک را کسب کرد، ساکن شهرک «غزالی» است. منطقه ۲۱ دارای ۴ مدال‌آور است. اما امکانات ورزشی موجود با این موفقیت‌ها، همخوانی ندارد و هم تراز نیست. در نقطه مقابل فضای سبز، بومی بودن و داشتن آرامش و امکانات رفاهی این شهرک، نقطه قوت محله است. هم‌چنین منطقه ۲۱ به سبب تفریحی نیز امکانات و مکان ویژه‌ایی ندارد. ما برای گردش و تفریح به دریاچه «چیتگر» در منطقه ۲۲ می‌رویم.»

  •  شهروندان همیشه به من لطف داشتند 

او درباره اینکه رفتار مردم محله پیش و پس از قهرمانی در پارالمپیک چه تغییری کرده است می‌گوید شهروندان همواره به او لطف داشتند. در گذشته به‌عنوان یک همسایه و اکنون به‌عنوان یک قهرمان. او می‌گوید: «پیش از قهرمانی در مسابقات پارالمپیک، افراد بسیار اندکی من را می‌شناختند. البته حق داشتند، چون تازه به اینجا آمده بودم. در آن زمان با اینکه اغلب همسایه‌ها نمی‌دانستند بازیکن تیم‌ملی هستم، اما همواره به من لطف داشتند.

زمانی که از مسابقات بازگشتم، مردم و همسایه‌ها به خوبی از من استقبال و مراسم تجلیل برگزار کردند. آنقدر مردم این محله خوب هستند که اگر روزی بخواهم خانه‌ایی خریداری کنم، شهرک آزادی، گزینه نخست من خواهد بود.» خیرالله‌زاده درباره اینکه برای رفت‌وآمد در محله و منطقه مشکلی ندارد، می‌گوید: «به دلیل شرایط و شیوع «کرونا» با تاکسی اینترنتی‌ تردد می‌کنم. چون ما ورزشکاران تیم‌ملی لازم است که بیشتر از دیگر شهروندان مراقب باشیم و مراعات کنیم. البته من بیشتر در اردو هستم.» 

  • آموزش تکواندو به جوانان محله

 قهرمان المپیک توکیو از آمادگی و علاقه‌اش برای آموزش جودو و دفاع شخصی، به هم‌محله‌ای‌هایش می‌گوید: «برای داشتن فعالیت ورزشی در محله، تاکنون در این‌باره با شهردار منطقه صبحتی نداشته‌ام. اما از سوی سرای محله فرهنگیان و بسیج پیشنهادهایی به من داده شد تا در زمینه آموزش جودو و دفاع شخصی کلاس‌هایی را برگزار کنم و من هم با کمال میل رضایت خود را اعلام و درخواست کردم تا برای این کار مهم بستر و امکانات لازم فراهم شود.

ورزش جودو ورزشی است که نمی‌توان آن را در فضای نامناسب یا در «تاتامی تکواندو» انجام داد و اگر شرایط تمرین استاندارد نباشد، بی‌شک بچه‌ها دچار آسیب می‌شوند. بنابراین لازم است که تاتامی جداگانه‌ای برای جودو داشته باشیم و این حداقل امکانات مورد نیاز برای این ورزش است.  
 

کد خبر 632465

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha