امروز ۲۴مهر (۱۶ اکتبر) مصادف با روز جهانی غذاست. سیستان و بلوچستان مانند برخی از استان‌های کشور در سفره‌ ایرانی با داشتن رنگین‌کمانی از خوردنی‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد، با این وجود کودکان این استان به دلیل فقر شدید اقتصادی خانوادهایشان از نظر سوءتغذیه در رتبه نخست قرار دارند.

کودکان روستایی سیستان و بلوچستانی

به گزارش همشهری آنلاین، کنایه تمثیلی «دست ما کوتاه و خرما بر نخیل» وصف حال این روزهای بسیاری از کودکان زیر ۵سال و مادران باردار سیستان و بلوچستانی است که فقر اقتصادی موجب شده تا کودکانشان در سرزمینی که انواع خوردنی‌های کم‌نظیر در آن تولید می‌شود با سوءتغذیه به دنیا بیایند و با گرسنگی بزرگ شوند.
هم محرومیت و هم تحریم
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به مناسبت روزجهانی غذا در گفت و گو با همشهری اظهار کرد: سیستان و بلوچستان دارای غذاهای متنوع و با کیفیت است، اما محرومیت و فقر به شدت سلامت بسیاری از کودکان را تهدید می‌کند که عوامل سیاسی، ‌ اقتصادی، اجتماعی، فقر و تحریم‌ها همگی دست به دست هم داده‌اند و این شرایط پیش آمده است.
سید محمد هاشمی شهری با بیان اینکه ۱۲درصد کودکان زیر 5سال در سیستان‌وبلوچستان دچار این مشکل هستند، بیان کرد: به تازگی «زهرا عبداللهی» مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت اعلام کرده است افزایش ناامنی غذایی به ویژه در مناطق محروم مشاهده شده است و در این راستا لاغری کودکان زیر 5سال به عنوان یکی از شاخص‌های سوءتغذیه در استان‌هایی مانند سیستان‌وبلوچستان و خراسان جنوبی بالا رفته و ظرف 2سال حدود 2برابر شده است.
وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان این است که با دادن مکمل‌ها هم به کودکان و هم به مادران باردار تلاش می‌کنیم این شرایط را تحت کنترل درآوریم، اما تحریم‌ها و محرومیت اقتصادی استان موجب می‌شود این تلاش‌ها به صورت کافی انجام نشود.

کد خبر 632342

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha