مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰
۰ نفر

شهروندان استان سمنان از کم شدن ساعت فعالیت بعضی از نانوایی‌ها گلایه دارند.

نانوایی

اشکان جهان‌آرای-خبرنگار: تعدادی از شهروندان مناطق مختلف استان سمنان مدتی است که زمان بیشتری را باید در صف‌های نانوایی بگذرانند؛ کم شدن ساعت کار برخی نانوایی‌ها در روز سبب شده در بعضی شهرهای استان شهروندان وقت بیشتری را صرف تهیه نان کنند.  کیفیت نامطلوب نان همیشه یکی از بحث‌های مهم و تکراری مرتبط با این محصول پرمصرف بوده‌است. پخت نامناسب نان ازسوی برخی نانواها و شاید هم کیفیت پایین آرد، که ازسوی نانوایان به‌عنوان دلیل افت کیفیت نان اعلام می‌شود، گلایه‌هایی هستند که همواره مطرح می‌شوند.

هدررفت یا دورریز ناشی از کیفیت پایین نان یکی از نتایج این چالش همیشگی است، اما وجود مشکل در کمیت نان چالشی نیست که همیشگی باشد. برنامه‌ریزی برای توزیع مناسب آرد درمیان نانوایی‌ها موضوعی مهم در هر جامعه محسوب می‌شود، به‌ویژه در ایران که هنوز نان سنتی در آن بیشترین سهم در سفره مردم را دارد و با صنعتی شدن نان فاصله زیادی وجود دارد.  اهمیت این موضوع تا جایی است که اگر پایین بودن کیفیت نان یا بالا بودن دورریز آن چندان مورد انتقاد قرار نگیرد، کمیت آن و مشکل در تأمین این ماده غذایی پرمصرف چالش‌های گسترده‌ای ایجاد می‌کند؛ مشکلی که برخی شهروندان ساکن استان سمنان می‌گویند مدتی است با آن مواجه اند و خواستار توجه جدی مسئولان به حل این مشکل هستند.

کاهش پخت نان

«محمود عبدلی» شهروند ساکن شهرسمنان دراین باره به خبرنگارهمشهری می‌گوید: مدتی است که سهمیه آرد نانوایی‌ها، به‌ویژه واحدهای آزادپز، کم شد و در نتیجه ساعت کاری و میزان پخت‌شان هم کاهش یافت. ساعت ۸صبح می‌رویم نانوایی می‌بینیم نان تمام شده‌است، درحالی‌که تا چند وقت پیش چنین مشکلی نداشتیم. حتی اگر کیفیت نان مناسب نبود، اما از نظر کمیت شرایط عادی بود. این چالش را شهروندان دیگری در سایر شهرهای سمنان نیز مطرح می‌کنند.

«فرید ترابی» شهروند ساکن شاهرود نیز اظهار می‌کند: بعضی از نانواها می‌گویند سهمیه آرد ما کاهش یافته‌است و به همین دلیل زودتر از موعد نان تمام می‌شود. مشکل دیگر این است که ساعت کار بعضی نانوایی‌ها اصلا معلوم نیست. تابلویی هم ندارند که بدانیم ساعت کارشان دقیقا چه ساعتی است و چه روزهایی می‌توانند تعطیل باشند.

نارضایتی نانوایان از قیمت نان

از نگاه برخی شهروندان سمنانی این کاهش عرضه نان در برخی نانوایی‌ها می‌تواند ریشه در فروش مستقیم آرد داشته باشد، چراکه برخی نانواها از قیمت نان دراین استان رضایت ندارند و ممکن است برای جبران هزینه‌های خود، بخشی از سهمیه آردشان را آزاد بفروشند. این‌ در حالی‌است که سمنان از استان‌هایی به‌شمار می‌رود که امسال شاهد افزایش قیمت نان بود و جبران هزینه‌های تولید این محصول دراین افزایش قیمت تا حد قابل‌توجهی درنظر گرفته شد.

قیمت انواع نان دراین استان اردیبهشت ماه امسال براساس شیوه‌نامه مصوب ستاد تنظیم بازار سمنان، حدود ۱۸درصد بیشتر شد تا هزینه‌های تولید نان برای نانواها جبران شود. سمنان بیش‌ از ۸۰۰نانوایی دارد که حدود ۵۹۰واحد آن، آرد یارانه‌ای دریافت می‌کنند. در مجموع نیز حدود ۵هزارو۷۰۰ تن آرد درمیان این واحدها توزیع می‌شود. با این‌حال به‌گفته برخی شهروندان سمنانی، ساعت فعالیت و میزان تولید نان در برخی نانوایی‌های استان نسبت به ماه‌های قبل کاهش یافته‌است.

سهمیه‌ها کم نشد

دبیر کارگروه آرد و نان استان سمنان دراین باره به خبرنگارهمشهری می‌گوید: همه نانوایی‌های استان، براساس مصوبات کارگروه آرد و نان، موظف به ۳ نوبت پخت در روز هستند. سال‌هاست که این روند وجود دارد و موضوع جدیدی هم نیست.

«روح‌الله حامدی» می‌افزاید: نوبت نخست از ساعت ۵:۴۵ تا ۷:۳۰صبح باید انجام شود. نوبت دوم از ۱۰:۴۵ تا ۱۲:۳۰ ظهر است. برای نوبت سوم که عصر باید انجام شود، در ۶ماه نخست سال ساعت ۱۷:۳۰ تا ۲۰:۳۰ و در ۶ماه دوم سال ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۹:۳۰ تعیین شده‌است که همه متصدیان نانوایی‌ها ملزم به رعایت این ساعت کاری هستند. البته این که علاوه بر ساعات در نظر گرفته شده، در خارج از این نوبت‌ها هم فعالیت کنند اختیاری است.

وی ادامه می‌دهد: سهمیه آرد براساس مقدار پختی که برای هریک از ۴نوع نان اصلی‌مان است محاسبه کرده‌ایم، تعلق می‌گیرد. یعنی محاسبه شده‌است که یک واحد نانوایی سنگک، بربری، لواش یا تافتون هرکدام‌شان یک کیسه آرد را در چه مدتی استفاده می‌کنند. به اندازه ۶ساعت فعالیت به همه نانوایی‌ها سهمیه داده‌ایم و حتی در برخی موارد این سهمیه بیشتر هم شده‌است، اما از هیچ واحد نانوایی در استان سهمیه کسر نکرده‌ایم. مگر اینکه تخلف یک واحد برای ما محرز شده‌است و به‌عنوان جریمه، سهمیه‌اش کاهش یافته باشد.

تعطیلی‌های مجاز

دبیر کارگروه آرد و نان استان سمنان درباره تعطیلی‌های مجاز نانوایی‌ها نیز می‌گوید: هر نانوایی می‌تواند ۲روز در ماه را تعطیل کند. یعنی هر ۱۵روز یک‌بار مجاز به تعطیلی نانوایی است. روز تعطیلی هم برای هر نانوایی در محله‌ها تعیین شده و معمولا مشتری‌ها اطلاع دارند. غیر از این ۲روز، تعطیل کردن نانوایی تخلف است و انتظار داریم شهروندان این تخلف را از طریق سامانه ۱۲۴ به همکاران ما اطلاع دهند. حامدی عنوان می‌کند: همه نانوایی‌ها ملزم هستند تابلوی راهنما را درمعرض دید مشتری بگذارند. شهروندان به این موضوع دقت کنند که تابلو باید شامل نام متصدی، قیمت نان، تلفن شکایات، ساعت کار و مهم‌تر از همه روزهای تعطیلات ماهانه است. وی درباره نظارت بر کیفیت نان در سمنان تصریح می‌کند: کمیته ارتقای کیفیت نان در سمنان به‌صورت دائم مشغول رصد کیفیت است و بازرسی از ۸۱۰نانوایی استان به‌صورت مستمر انجام می‌شود. شاید بازرسی‌ها در حدی که مردم انتظار دارند نباشد، اما همه تلاش‌مان را به‌کار می‌گیریم که بیشترین بازرسی‌ها را داشته باشیم و بهترین نتایج را کسب کنیم. حامدی اضافه می‌کند: گروه‌های بازرسی در هر ۸شهرستان سمنان فعال هستند که کمیت و کیفیت را رصد می‌کنند، اما خود شهروندان می‌توانند با شماره ۱۲۴ بهترین ناظران ما باشند و کمک کنند واحدهای متخلف معرفی شوند.

کد خبر 631723

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha