جمعه ۲۲ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۸:۱۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: حملات گسترده نیروهای آمریکایی در خاک پاکستان، موج جدیدی از تنش در روابط اسلام آباد- واشنگتن را پدید آورد.

به گزارش الجزیره، صبح دیروز در اثر اصابت یک موشک آمریکایی 15غیر نظامی در شمال غرب پاکستان کشته شدند. این اقدام ایالات متحده واکنش شدید ارتش پاکستان را در پی داشت.

به گزارش روزنامه دیلی‌‌تایمز پاکستان، ژنرال اشفق کیانی، فرمانده ارتش پاکستان هشدار داد که نیروهای کشورش از این به بعد نیروهای بیگانه را از ورود به خاک پاکستان منع خواهد کرد.

عطار عباس، سخنگوی ارتش پاکستان هم به شبکه خبری بی‌بی‌سی گفت: ارتش هرگونه حمله نیروهای خارجی به داخل خاک این کشور را تلافی خواهد کرد.

وی افزود: پاکستان عملیات‌های نظامی در مرز‌ خود با افغانستان را تحمل نخواهد کرد و این خبر به اطلاع نیروهای ائتلاف در افغانستان نیز رسیده است.

یوسف رضا گیلانی، نخست‌وزیر پاکستان هم حمایت خود را از سخنان صریح ژنرال کیانی اعلام کرد. گیلانی در اظهاراتی که از تلویزیون پاکستان پخش شد، گفت: سخنان کیانی منعکس‌کننده عقاید و سیاست‌های دولت پاکستان است.

سخنان کیانی در انتقاد از آمریکا از این جهت مهم تلقی می‌شود که او به ندرت در جمع عمومی صحبت می‌کند، دیگر اینکه او فرمانده قدرتمندترین بخش از دولت پاکستان یعنی ارتش است.

دستگاه اطلاعاتی آمریکا مدعی است که علت در جریان قرار ندادن مقامات پاکستان درخصوص اهداف حملات نیروهای آمریکا پیش از انجام عملیات، به این دلیل است که القاعده و طالبان در سرویس‌های اطلاعاتی و ارتش این کشور نفوذ کرده‌اند.

اما به این ترتیب سخنان کیانی از سویی و حمایت بی‌چون و چرای نخست وزیر پاکستان از مواضع ارتش می‌تواند به مفهوم پایان یا حداقل اختلالی جدی در روابط پاکستان و آمریکا باشد.

دستور محرمانه بوش برای عملیات در پاکستان

نیویورک‌تایمز در شماره پنجشنبه‌خود به نقل از مقامات بلندپایه آمریکایی نوشت: جورج بوش، در ماه ژوئیه(تیر ماه) برای اولین بار به‌طور محرمانه دستور داد تا نیروهای عملیات ویژه آمریکا بدون اینکه تایید قبلی از دولت پاکستان دریافت کنند، حملاتی زمینی در خاک این کشور انجام دهند.

این روزنامه آمریکایی نوشت: این دستور محرمانه نشان‌دهنده نقطه عطفی در رفتار دولت آمریکا پس از تقریبا 7سال همکاری با پاکستان در مبارزه با طالبان و القاعده است.

کد خبر 63149

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز