همشهری آنلاین: وزارت امور خارجه پاکستان سفیر آمریکا را در اعتراض به حمله هوایی ارتش آمریکا به روستایی در منطقه مرزی این کشور با افغانستان که 20 کشته بر جای گذاشت، احضار کرد.

به گزارش رویترز، آن پاترسون سفیردولت واشنگتن در اسلام آباد پس از آنکه دولت پاکستان حمله هوایی به وزیرستان جنوبی در مناطق مرزی با افغانستان را محکوم کرد به وزارت امورخارجه این کشور احضار شد.

دولت پاکستان حمله هوایی به یک روستا در وزیرستان جنوبی را تجاوز به خاک این کشور دانسته و اعلام کرده است که این اقدام می تواند همکاری‌های امنیتی را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.

محمد صدیق سخنگوی وزارت امورخارجه پاکستان اعلام کرد: آن پاترسون گفت که نگرانی‌های ما و مراتب اعتراض دولت پاکستان را به دولت خود منتقل خواهد کرد.

سخنگوی سفارت آمریکا اما درباره احضار سفیر این کشور به وزارت امور خارجه پاکستان اظهار نظر نکرد.

در حمله روز چهارشنبه 3 سپتامبر نیرو‌های بین‌المللی تحت فرماندهی ارتش آمریکا به روستایی در وزیرستان جنوبی واقع در مناطق قبایلی پاکستان دست کم 15 نفر از جمله تعدادی زن و کودک کشته شدند.[پاکستان: 15 کشته بر اثر حمله نیروهای بین‌المللی]

ناتو که فرماندهی نیرو‌های بین‌المللی در افغانستان را تحت عنوان نیروی مساعدت برای تامین امنیت بین‌المللی (ISAF) به عهده دارد، هرگونه مداخله در این بمباران را رد کرد.

جیمز آپاتورای سخنگوی نیرو‌های ناتو در افغانستان گفت: من نمی‌دانم که اگر 4 هلی کوپتر از منطقه مرزی گذر کرده‌اند، متعلق به چه نیرویی هستند، اما می‌دانم که متعلق به ناتو و یا ایساف نبودند.

او افزود: من اطلاع بیشتری از این اتفاق ندارم. تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که هیچ گونه مداخله‌ای‌ از سوی ناتو و یا ایساف در عملیات عبور از مرز با پاکستان صورت نگرفته است.

ارتش آمریکا در خاک افعانستان نیروی ائتلاف جداگانه‌ای را در راستای انجام عملیات ضد شورش رهبری می‌کند.

به هنگام طرح این سوءال که آیا ائتلاف به سرکردگی آمریکا در این حمله دست داشته است، سخنگوی پنتاگون(وزارت دفاع آمریکا ) اعلام کرد: من درباره گزارش‌های مربوط به آن حمله چیزی ندارم که به شما بگویم.

با وجود آنکه هنوز مقامات آمریکایی در مورد این حادثه ابراز نظر نکرده اند ، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک منبع نزدیک به نیروهای ائتلاف، که نام او فاش نشده، اجرای عملیاتی در داخل پاکستان را تایید کرده است.

حمله با هلی کوپتر به روستای آنگور آدا در وزیرستان جنوبی اولین حمله نیرو‌های ائلاف به سرکردگی آمریکا به خاک پاکستان از زمان اشغال افغانستان در سال 2001 محسوب می‌شود.

آمریکا ادعا دارد که نیرو‌های وابسته به القاعده و طالبان مناطق قبیله‌ای واقع در مرز افغانستان و پاکستان را مامن خود قرار داده‌اند و از این مناطق حملات موشکی علیه نیرو‌های ائتلاف در خاک افغانستان انجام می‌دهند.

کد خبر 62493

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز