پنجشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۸:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس جمهور بولیوی از وزارت امور خارجه این کشور خواست سفیر آمریکا از لا پاس را اخراج کند.

به نوشته ال موندو، اوو مورالس ضمن اعلام این که حضور سفیر آمریکا در بولیوی غیر قابل پذیرش است، او را متهم به تفرقه افکنی کرد و خواستار بازگشت وی به کشورش شد.

مورالس طی سخنانی در کاخ ریاست جمهوری بولیوی گفت: بدون ترس از هیچ کس، بدون ترس از امپراطوری. امروز در برابر شما ملت بولیوی، گولدبرگ سفیر آمریکا را فردی غیر قابل پذیرش اعلام می‌کنم.

مورالس همچنین در سخنان خود از داوید چوکه اوآنکا وزیر امور خارجه بولیوی خواست که با عمل به ملاک‌های قانونی و دیپلماتیک از گولدبرگ در خواست کند که سریعا به کشورش بازگردد زیرا ما در بولیوی افراد جدایی طلب تفرقه افکن نمی‌خواهیم.

مورالس در توجیه این دیدگاه خود به سوابق گولدبرگ اشاره کرد و گفت: او طی سال‌های 1994 و 1996 همزمان با جنگ جدایی طلبانه در بالکان در مقام رئیس بخش بوسنی در وزارت امورخارجه آمریکا فعالیت می‌کرد و سپس در سال‌های 2004 و 2006 رئیس هیات خارجی آمریکا در پریشتینا کوزوو بود و پس از بر جای گذاشتن هزاران کشته موفق شد به اقدامات جدایی طلبانه خود در پریشتینا جامه عمل بپوشاند.

رئیس جمهور بولیوی افزود: این تصمیم اخراج سفیر آمریکا را به یاد مبارزه تاریخی ملت‌هایمان از 500 سال، 200 سال و 20 سال پیش تا کنون گرفته‌ایم. این مبارزه‌ای است دائم برضد یک الگوی اقتصادی که از بالا و خارج به ما تحمیل شده است.

مورالس با اشاره به این که زمان دفاع از دمکراسی فرا رسیده است خواستار تحرک سازمان‌های اجتماعی در این راستا در برابر بخش‌های اجتماعی مخالف دولت شد.

گوردون دوگوئید یکی از سخنگویان وزارت امورخارجه آمریکا در واکنش به این اظهارات مورالس گفت: سفارت آمریکا هیچ گونه درخواستی مبنی بر خروج فیلیپ گولد برگ از بولیوی را دریافت نکرده است.

در خواست برای اخراج سفیر آمریکا از بولیوی پس از آن صورت گرفت که خشونت‌ها و مخالفت‌ها با دولت مورالس در ایالت سانتا کروز پس از دیدار گولدبرگ با استاندار این استان در هفته گذشته شدت یافت.

پیش از این مورالس سفیر امریکا در بولیوی را به دامن زدن به اعتراضات مخالفان که خط لوله اصلی صادرات گاز طبیعی بولیوی به برزیل را مسدود کرده‌اند متهم کرده بود.

در جریان تظاهرات برگزار شده در دو هفته اخیر معترضان جاده‌های منتهی به آرژانتین، پاراگوئه و برزیل را بسته‌اند و حملاتی علیه زیر ساخت‌های گازی و نفتی در بولیوی گزارش شده است. گفته می‌شود دفاتر رسانه‌ها و موسسات وابسته به دولت نیز توسط مخالفان دولت در ایالت سانتاکروز غارت شده‌اند.

سانتاکروز یکی از چهار ایالت بولیوی است که پیشتر در اعتراض به اعلام برگزاری رفراندوم جهت بازنگری در قانون اساسی اعلام خود مختاری کرد.

منطقه موسوم به نیمه ماه ایالات سانتاکروز، بنی، پاندو و تاریخا را در برگزفته است. فرمانداران این ایالات که دارای عمده ترین ذخایر گاز و نفت بولیوی هستند، از مخالفان اوو مورالس محسوب می‌شوند.

این ایالات که سرخ پوستان آن از نظر جمعیتی در اقلیت قرار دارند، با قانون اساسی که از سوی حزب نهضت سوسیالیستی تدوین شده است مخالفت می‌ورزند. این قانون اساسی آن گونه که مورالس رییس جمهوری بولیوی می‌گوید جهت پایان دادن به 500 سال استثمار جمعیت بومی بولیوی تدوین شده است.

برمبنای تغییرات انجام شده در پیش نویس قانون اساسی بولیوی، قدرت سیاسی بیشتری به جوامع سرخ پوست در این کشور اعطا خواهد شد.

در پیش نویس قانون اساسی جدید بولیوی همچنین پیشنهاد شده است که رییس جمهوری این کشور دو دوره 5 ساله متوالی این سمت را عهده دار شود. پیش نویس قانون اساسی جدید بولیوی پیش از تصویب نهایی باید به همه پرسی مردمی گذاشته شود.

کد خبر 63072

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز