همشهری آنلاین: اوو مورالس ضمن متهم کردن آژانس مبارزه با مواد مخدر آمریکا (DEA) به جاسوسی و توطئه، عملیات این نهاد در بولیوی را به مدت نامعلومی به حالت تعلیق درآورد.

ال موندو به نقل از آژانس خبری بولیوی(ABI)  گزارش داد: اوو مورالس رئیس جمهور بولیوی طی سخنانی اعلام کرد: این یک تصمیم شخصی است، از امروز به مدت نامعلومی فعالیت DEA در بولیوی به حالت تعلیق در می‌آید.ما وظیفه داریم از تمامیت حاکمیت ملت بولیوی دفاع کنیم.

مورالس آژانس مبارزه با مواد مخدر آمریکا را به حمایت اقتصادی از کودتای فرمانداران ایالاتی که خواهان خودمختاری شده‌اند، متهم کرده است. او ضمن مطرح کردن این اتهام، فعالیت این آژانس آمریکایی را در راستای رو در رو قرار دادن رئیس جمهور بولیوی با فرمانداران ایالات ثروتمند موسوم به نیمه ماه ارزیابی کرده است.

مورالس در توجیه دیدگاه خویش درباره آژانس مبارزه مواد مخدر آمریکا گفت: ماموران DEA با انجام فعالیت‌های جاسوسی و تامین منابع مالی گروه‌های جنایتکار آن‌ها را به اقدام علیه مقامات بولیوی ترغیب کرده‌اند.

رئیس جمهور بولیوی افزود که اطلاعاتی در دست دارد که این آژانس آمریکایی منابع مالی مورد نیاز برای تصرف فرودگاه‌ها در 4 ایالت سانتا کروز، پاندو، بنی و تاریخا را تامین کرده است.

به گفته مورالس، یک هواپیمای کوچک متعلق به DEA پرواز‌هایی را بر فراز ایالت‌های مخالف دولت انجام داده است. هیچ نظارتی بر این پرواز‌ها صورت صورت نگرفته و خلبان این هواپیما از آنچه در زمان پرواز حمل می‌کرده گزارشی ارائه نداده است.

آژانس مبارزه با مواد مخدر آمریکا اعلام کرده است که هیچ گونه نامه رسمی مبنی بر به حالت تعلیق درآمدن فعالیت‌های این آژانس در بولیوی دریافت نکرده است. گاریسون کرتنی سخنگوی این سازمان نیز ادعا کرده است که ازماه سپتامبر سال جاری و از زمانی که مورالس شخصا یک گروه از ماموران آژانس ضد مواد مخدر آمریکا را که با پلیس محلی فعالیت می‌کردند را اخراج کرد ماموران DEA در خارج از محدوده سفارت آمریکا در لا پاس پایتخت بولیوی فعالیتی نداشته‌اند.

کرتنی در ادامه گفت: تصمیم تعلیق فعالیت DEA به معنای اخراج ماموران این آژانس از سفارت بولیوی باشد این تصمیم خوشایندی نخواهد بود.

پیشتر در ماه اکتبر سال جاری مورالس پرواز هواپیما‌های مبارزه با مواد مخدر آمریکا بر فراز خاک بولیوی را ممنوع اعلام کرده بود.

این تصمیم مورالس آخرین فصل از رویارویی میان رئیس جمهور بولیوی و دولت آمریکا محسوب می‌شود در ماه سپتامبر سال جاری اوو مورالس با متهم کردن سفیر آمریکا به تفرقه افکنی خواستار بازگشت وی به کشورش شده بود. پس از این اقدام مورالس هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا نیز دستور اخراج سفیر آمریکا از کشورش را صادر کرد. هوگو چاوز، این دیپلمات آمریکایی را به توطئه علیه دولت کاراکاس متهم کرده بود.[اخراج سفیران آمریکا از بولیوی و ونزوئلا]

کد خبر 67257

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز