تنها راه ایمنی اکتسابی جامعه در ایام پاندمی کرونا، انجام واکسیناسیون است و این شامل همه بیماری‌های ویروسی از آنفلوآنزا تا کرونا می‌شود و اگر واکسیناسیون انجام نشود، به تدریج همگان دچار بیماری می‌شوند.

واكسن و محله

«هاله احمدنیا»، رئیس مرکز بهداشت شمال غرب تهران که خدمات درمانی روستاهای غرب تهران از جمله واکسناسیون را برعهده دارد، درباره شرایط و وضعیت واکسیناسیون این محدوده می‌گوید: «روستاییان برای دریافت واکسن باید به مرکز سولقان مراجعه کنند. در این مرکز به روستاییان روزانه به‌طور میانگین ۱۳۰‌دوز واکسن تزریق می‌شود. تاکنون حدود ۳ هزار و ۵۱ نفر از روستاییان تحت پوشش بهداشت شمال غرب تهران از خدمات واکسیناسیون بهره‌مند شده‌اند.

اکنون نیز با توجه به برداشته شدن محدودیت سنی، واکسیناسیون ساکنان روستاهای تحت پوشش مرکز خدمات جامع سلامت سولقان یعنی سنگان، کیگا، رندان، و کشار در این مرکز انجام می‌شود.» 

  • بهترین واکسن، در دسترس‌ترین است 

احمدنیا در ادامه با بیان اینکه بهترین واکسن، واکسنی است که زودتر از بقیه به دست شما می‌رسد، می‌گوید: «سرعت واکسیناسیون همگانی اهمیت بیشتری در مقابل نوع واکسن دارد و مهم این است که هرچه زودتر همه خود را در برابر ویروس کرونا ایمن کنند. البته همه واکسن‌های تأیید شده، فاز یک و ۲ مطالعات را طی کرده‌اند و ایمن و بی‌خطر هستند، اما همواره این حق برای افراد وجود دارد که اگر چند نوع واکسن برای تزریق در اختیار داشته باشند، می‌توانند واکسن مورد انتخاب خود را دریافت کنند».

به گفته رئیس مرکز بهداشت شمال غرب تهران، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، برنامه واکسیناسیون رایگان همه مردم از جمله روستاییان غرب تهران را در دست اجرا دارد. اکنون تمام واکسن‌های وارداتی موجود در بازار نیاز به ۲‌دوز تزریق دارند. به فاصله بین ۲‌دوز باید توجه کرد و نبایددوز دوم را زودتر از فاصله زمانی توصیه شده، دریافت کنید. وزارت بهداشت در زمان مقرر برای‌دوز دوم نیز هماننددوز اول پیامک یادآوری ارسال می‌کند.  

  • ضرورت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی

۳ هزار و ۵۱ نفر از روستاییان واکسینه شدند

«کووید ۱۹» ویروسی است که مدام درحال تغییر است، برخی سویه‌ها قدرت کمتر و برخی قدرت سرایت بیشتری دارند، مانند «دلتا» که نگرانی بسیاری ایجاد کرد و قدرت سرایت آن ۹ برابر ویروس «ووهان» و قدرت مرگ‌آوری‌اش نیز ۴ برابر نوع اولیه ویروس است. اینکه از یک پیک عبور و گمان می‌کنیم همه خطرات برطرف شده‌اند، تفکر گمراه‌کننده و اشتباهی است. اگر ما از قله پنجم عبور کنیم به این معنی نیست که از کنترل همه‌گیری عبور کرده‌ایم.

احمدنیا، در ادامه از کاهش میزان ابتلا و مراجعه به مراکز درمانی در این بخش خبر می‌دهد و می‌گوید: «با توجه به کاهش آمار مراجعه افراد علامت­دار به درمانگاه­ها، پیشگیری و مهار کرونا را در این بخش از روستاها مطلوب ارزیابی می‌کنیم. بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته تا پایان آبان ماه، حدود ۸۵ تا ۹۰‌درصد از جمعیت جامعه هدف، واکسینه می‌شوند. نکته مهم در کنار گسترش واکسیناسیون، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی است که کاهش پیدا نکند.

اعمال قانون و نظارت بر اجرای شیوه‌نامه‌ها هم­زمان با گسترش واکسینه کردن اهالی باید تشدید شود تا واکسیناسیون سراسری به شکل مؤثر و اصولی اثربخش باشد. واکسیناسیون تنها راه کنترل بیماری نیست، بلکه در کنار واکسیناسیون، مردم، صاحبان مشاغل و گروه‌هایی که با این بیماری به نوعی سر و کار دارند، باید رعایت شیوه‌ نامه‌های بهداشتی را مورد توجه جدی قرار دهند. اگر همه موارد با هم رعایت نشود، نمی‌توانیم شاهد کاهش جدی آمار ابتلا باشیم. به همین دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی نباید فراموش شود. برای مثال، زمانی‌که تعطیلی و اعمال محدودیت‌های‌ تردد اعلام می‌شود، اگر مردم همراهی نکنند این سیاست شکست می‌خورد و ما را به هدفی که داریم، نمی‌رساند.»

کد خبر 630134

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha