خیابان «آزادی» یکی از مهم‌ترین و پر ترددترین معابر پایتخت و البته نهمین تکه از تهران است.

آزادی

همشهری آنلاین _ سحر جعفریان:    خیابانی به طول بیش از ۴ کیلومتر که از غرب یعنی میدان آزادی تا حوالی مرکز شهر، میدان «انقلاب اسلامی» گسترده شده است. این خیابان که از دیرباز به محلی برای برگزاری راهپیمایی‌های ملی و مذهبی تبدیل شده، از میدان آزادی تا خیابان «شهیدان» در محدوده ناحیه یک از منطقه ۹ واقع شده است. محدوده‌ای که به گفته اهالی و مدیران شهری با توجه به افزایش کمی و کیفی خدمات عمومی، در مسیر توسعه قرار گرفته است.

  • هم مزیت، هم ایراد

امتداد جغرافیایی خیابان آزادی، شرقی غربی است که از میدان انقلاب تا میدان بزرگ آزادی کشیده شده است. تراکم مراکز و اداره‌های دولتی در این خیابان، یکی از ویژگی‌های دیگر آن محسوب می‌شود که «مسعود بخشایش» از اعضای شورایاری محله «استادمعین» در این‌باره می‌گوید: «وجود مراکز و سازمان‌های دولتی و بزرگ در خیابان آزادی سبب شده است تا بر شلوغی، ازدحام و ترافیک محله افزوده شود. این اتفاق به‌گونه‌ایی هم مزیت و هم ایراد محسوب می‌شود.

چراکه دردسرهای این شلوغی‌ها، طیف گسترده‌ای از مشکلات شهری مانند ترافیک، درگیری و انواع آلودگی را برای اهالی ایجاد می‌کند. از سویی، این شلوغی‌ها به نوعی رونق اقتصادی و اجتماعی در محله استادمعین را فراهم می‌کند. اکنون اگر مدیران شهری بین این مزیت و ایراد، هماهنگی و تناسبی برقرار کنند، مشکلات و دردسرهای این معبر مهم و پر تردد فرامنطقه‌ای کاهش پیدا می‌کند. برای این منظور بارها پیشنهاد شده است ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خیابان آزادی به خوبی شناسایی و معرفی شود تا نقاط ضعف آن نیز رفع شود. جلسات بسیاری نیز تشکیل شده است که امیدواریم در دوره جدید مدیریت شهری به ثمر بنشیند.»

آزادی در مسیر توسعه

  •  احداث بیش از ۲ هزار مسیرهای دوچرخه‌سواری

طول مسیر دوچرخه‌سواری خیابان آزادی، محدوده منطقه ۹ به عدد هزار و ۲۰۰‌متر در ضلع شمالی و هزار و ۲۰۰‌متر در ضلع جنوبی آن می‌رسد. «زهرا ادیبان» از ساکنان قدیمی محله استادمعین می‌گوید: «دسترسی خیابان آزادی در محدوده منطقه ۹ به مراکزی مانند فرودگاه بین‌المللی «مهرآباد»، پایانه مسافربری «غرب» و هم‌چنین بوستان «المهدی» (عج) سبب شده است تا ترافیک در محله ما دائمی باشد. بارها درخواست کرده‌ایم تا با معبرگشایی‌های فرعی یا اصلاح هندسی، ساکنان محله را از معضل‌های ترافیکی ناشی از این مجاورت‌ها رها کنند. اما تاکنون اقدام جدی و تأثیرگذاری مشاهده نکرده‌ایم. با این حال، افزایش طول مسیرهای دوچرخه‌سواری یکی از مهم‌ترین ویژگی این محدوده است که ما را به رفاه و توسعه بیشتر، امیدوار می‌کند. هوای پاک، فرهنگ ورزش و کاهش ترافیک در سایه این امکان شهری به خوبی میسر می‌شود.»

«مهران اکبری» از کاسبان خیابان آزادی، در ارتباط با این مسیرهای دوچرخه‌سواری در حال افزایش می‌گوید: «شلوغی خیابان آزادی می‌تواند فرصتی برای سرزندگی و نشاط شهری باشد. به شرطی که امکانات این نشاط شهری اجرایی شود. طرح «حیات شبانه» یکی از آن امکانات و طرح‌هایی بود که به کمک آن می‌شد از شلوغی این خیابان، مصادره به مطلوب کرد. بسیاری از کاسبان در اینجا موافق طرح حیات شبانه بودند، اما به دلایلی اجرا نشد. مدیران منطقه می‌توانند آن دلایل را که مانع بودند، برطرف کنند تا محله و محدوده خیابان آزادی در منطقه به مرکزی سودآور تبدیل شود. هم ظرفیت‌های هویتی و هم ظرفیت‌های جغرافیایی‌اش موجود است.»

  • پارکینگ‌های شهری خلاقانه

وجود پارکینگ‌های طبقاتی و موردی در خیابان آزادی (محدوده منطقه ۹) می‌تواند تکمیل‌کننده کیفیت خدمت‌رسانی در حوزه حمل‌ونقل عمومی از سوی شهرداری منطقه باشد. «داود صباحی» از ساکنان خیابان آزادی با بیان این مطلب می‌گوید: «افزایش تعداد ایستگاه‌های بی‌آر تی، تاکسی و مترو به‌طور حتم به افزایش تعداد پارکینگ نیز نیازمند است. برای مثال، از سال ۱۳۹۰ که ایستگاه مترو استادمعین را افتتاح کردند، بر ترافیک و شلوغی این محدوده افزوده شد.

رفت و آمدها زیاد شده است اما خیابان و محدوده مورد نظر دیگر ظرفیت این جمعیت را ندارد.» «نقی کرامت» از دیگر ساکنان خیابان آزادی است که به طراحی خلاقانه و نوآورانه پارکینگ‌های بین درختی و حاشیه‌ای خیابان آزادی اشاره می‌کند: «ابتکار مدیریت شهری در بهره‌گیری از ظرفیت‌های حداقلی خیابان آزادی قابل توجه است. چراکه هم به زیبایی نمای بصری خیابان کمک می‌شود و هم از شلوغی و هرج و مرج آن می‌کاهد. به این موارد می‌توان گسترش فضاهای سبز محدوده میدان آزادی تا پیش از تقاطع خیابان «رودکی» را نیز اضافه کرد. به هر حال با این همه‌ تردد و آلودگی هوا به اکسیژن گیاهان نیاز داریم.»

آزادی در مسیر توسعه
علی حیدری/ معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه 9
  •  از اصلاح هندسی تا افزایش تاکسی‌ها

بهبود کیفیت و کمیت خدمات ترافیکی و شهری در محدوده خیابان آزادی، از اولویت‌های مدیریت شهرداری منطقه است. «علی حیدری»، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۹، در این‌باره می‌گوید: «خیابان آزادی با توجه به اهمیت و میزان‌ ترددی که دارد، برای بهبود خدمات حوزه ترافیکی و حمل‌ونقل در آن، نیاز به طرح‌های جانبی است. برای همین فاز یک اصلاح هندسی ابتدای خیابان آزادی به مساحت ۳۰۰‌مترمربع آغاز شده است و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان مهرماه با توجه به بازگشایی احتمالی مدارس به بهره‌برداری برسد.

از سویی با هدف تسهیل در رفت‌وآمد در همان محدوده، احداث سرپناه ایستگاه آزادی در دستور کار قرار گرفته است.» حیدری هم‌چنین می‌افزاید: «خطوط تاکسی خیابان آزادی به میدان «امام حسین» (ع) و نیز به میدان «شهدای هفتم‌تیر» با ۱۲۰ دستگاه تاکسی در دستور کار منطقه قرار گرفت. این در حالی است که باید به مجموع خدمات ترافیکی خیابان آزادی در منطقه ۹، آشکارسازی خطوط عبوری، انتظام ترافیکی و ارتقا ایمنی‌ تردد را نیز اضافه کرد تا ساکنان محدوده این خیابان از امکانات مناسبی برخوردار شوند. تکمیل مجتمع ایستگاهی مترو استادمعین و راه‌اندازی زیرگذر ارتباطی ضلع شمال به جنوب خیابان آزادی نیز در دستور کار منطقه قرار گرفته است که ضمن ارتقا موقعیت خیابان قدیمی آزادی، توسعه و تحول را نیز پدید می‌آورد.»

آزادی در مسیر توسعه

  • خیابان قدیمی منطقه در یک نگاه

ورودی خیابان‌های استادمعین، سی‌متری جی، دکتر هوشیار و شهیدان منطقه ۹ در خیابان آزادی قرار دارد.
ایستگاه‌های مترو آزادی، استادمعین و حبیب اللهی در خیابان آزادی قرار دارد.
 ۳ ایستگاه ویژه اتوبوس‌های تندرو پایانه آزادی ‌ـ چهارراه تهرانپارس شامل دانشگاه شریف، استاد معین، شهید عزیزی در خیابان آزادی محدوده منطقه ۹ قرار دارد. یک خط تاکسی نیز در این محدوده (مبدا خیابان امام خمینی(ره)، میدان‌های شهدای هفتم‌تیر و آزادی) واقع شده است.
علاوه بر بوستان المهدی(عج)، بوستان خانواده نیز در محدوده خیابان آزادی جای گرفته است.
کمتر از یک هکتار، مساحت فضاهای سبز حاشیه‌ای و میدانگاهی در خیابان آزادی منطقه ۹ و با پوشش گیاهی چنار است.
 ۴ پل عابرپیاده در خیابان آزادی منطقه ۹ احداث شده که ۲ پل، تقاطع استادمعین ‌ـ آزادی و دانشگاه شریف مکانیزه است.

کد خبر 630114

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha