آدریان پیکای ۵۵ ساله در بخش مراقبت‌های ویژه برای بیماران کرونا در بخارست پایتخت بلغارستان روی تخت نشسته است و اکسیژن اضافی دریافت می‌کند. او می‌گوید: «من نمی‌خواستم واکسن بزنم، چون از واکسن می‌ترسیدم.»

ّICU

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس حدود ۷۲ درصد از بزرگسالان در ۲۷ کشور اتحادیه اروپا به طور کامل در برابر کووید-۱۹ واکسینه شده‌اند، اما میزان پایین دریافت واکسن در برخی از کشورهای اروپای شرقی در میانه اوج‌گیری سویه‌ی واگیرتر دلتا باعث افزایش موارد عفونت و فشار آمدن بر بیمارستان‌ها شده است.

پیکا که می‌گوید علائم اولیه‌اش عرق کردن و احساس تنگی‌نفس بوده است، می‌گوید: «تا به حال به کووید-۱۹ بارور نداشتم. فکر می‌کردم این بیماری مانند آنفلوانزا است. اما اکنون بیمار و بستری هستم. الان می‌خواهم واکسن را بزنم.»

بلغارستان و رومانی به طور از لحاظ پوشش واکسیناسیون کرونا نسبت به سایر کشورهای اتحادیه اروپا بسیار عقب‌تر هستند و درصد واکسیناسیون درآنها به ترتیب فقط ۲۲ درصد و ۳۳ درصد است. افزایش موارد جدید عفونت باعث شده است که مقامات محدودیت‌های اجتماعی در این دو کشور را افزایش دهند و این در حالی است که سایر کشورهای اتحادیه اروپا مانند فرانسه، اسپانیا، دانمارک و پرتغال پوشش واکسیناسیون بالای ۸۰ درصد دارند و محدودیت‌های اجتماعی را کاهش داده‌اند.

مقامات بهداشتی در اتحادیه اروپا از «شکاف نگران‌کننده» در میزان واکسیناسیون سخن می‌گویند که لازم است به  طور فوری به آن پرداخته شود. اسلوواکی، کروواسی و لاتویا در اروپای شرقی نیز پوشش واکسیناسیون بهتر یعنی حدود ۵۰ درصد دارند. اما دریافت واکسن در بسیاری از کشورهای اروپای مرکزی و شرقی پایین است یا کاهش یافته است.

در نروژ که حدود ۷۰ درصد از مردم واکسینه شده‌اند، مقامات روز شنبه این هفته محدودیت‌های اجتماعی مربوط به کرونا را که به قول ارنا هولبرگ، نخست‌وزیر این کشور «شدیدترین محدودیت‌ها در زمان صلح بود»، لغو کردند.

دانمارک، کشور دیگر شمال اروپا نیز در ۱۰ سپتامبر (۱۹ شهریور) محدودیت‌های کرونا را لغو کرد و انگلیس نیز با توجه به میزان بالای واکسیناسیون اغلب محدودیت‌های پاندمی را حذف کرده است.

در مقابل، در انستیتوی بیماری‌های ریه «ناستا ماریوس» بخارست در حال حاضر ۱۰۰ درصد تخت‌ها پر هستند و حدود ۹۸ درصد بیماران بستری واکسینه نشده‌اند.

جنووا کادار، دکتر ارشد آی‌سی‌یو (بخش مراقبت‌های ویژه) در این بیمارستان می‌گوید: «در مقایسه با امواج پیشین، اکنون افراد با اشکال شدیدتر بیماری مراجعه می‌کنند.» و می‌افزاید بسیاری از بیماران در آخرین موج بیماری نسبت به موج‌های قبلی جوان‌تر هستند. او می‌گوید: «بسیاری از آنها به سرعت کارشان به گذاشتن لوله تنفسی می‌کشد.. پیش‌آگهی بیماری در آنها بسیار بد است.»

شمار موارد جدید عفونت در کشور ۱۹ میلیون نفری رومانی در طول ماه گذشته به طور تصاعدی بالا رفته است، و در همین حال، شمار روزانه افرادی که واکسن می‌زنند به طور نگران‌کننده‌ای افت کرده است.

در انستیتوی ماریوس ناستا در بخارست فقط مرگ بیماران باعث خالی شدن تخت‌های بیمارستان می‌شود و این انستیتو یک بخش مراقبت‌های ویژه یا آی‌سی‌یوی سیار در زمین‌های بیمارستان برپا کرده است.

کارشناسان بهداشت عمومی در رومانی می‌گویند بی‌اعتمادی تاریخی مردم به مقاماتن دولتی به علاوه کارزار ضعیف واکسیناسیون دولت باعث دریافت کم واکسن در میان شهروندان این کشور شده است.

در کشور همسایه رومانی، بلغارستان نیز ۲۳ درصد مردم می‌گویند نمی‌خواهند واکسن بزنند، در حالیکه در کل اتحادیه اروپا این رقم فقط ۹ درصد است.

 کارشناسان بهداشتی در بلغارستان می‌گویند انتشار اخبار جعلی درباره واکسن‌ها یکی از عوامل اصلی عدم تمایل مردم به واکسن زدن است. یک واحد سیار واکسیناسیون در شهر بندی وارنا در این کشور در ماه سپتامبر (شهریور) مورد حمله گروهی از افراد مخالف واکسیناسیون قرا رگرفت.

صدور گذرنامه‌های واکسن که فقط به افراد اکسینه‌شده اجازه فعالیت‌های روزمره را می‌دهد، یکی از معدود گزینه‌هایی است که برای دولت‌های اروپایی باقی مانده است که نتوانسته‌اند بر تردید شهروندانشان درباره واکسیناسیون غلبه کنند.

کارشناسان می‌گویند درصد بالای افراد مردد درباره واکسن زدن در بخش‌های از اروپا ممکن است کل تلاش‌ها در این قاره برای پایان دادن به پاندمی را به خطر بیندازد.

در انستیتوی ماریوس ناستا در بخارست، نیکولتا بیرتای ۶۳ ساله بیماری کرونای واکسینه‌نشده که که بیماری‌های زمینه‌ای هم دارد، یک ماه پیش پس از احساس سرگیجه و ناخوشی پس از بیدار شدن از خواب با آمبولانس به بیمارستان آورده شد. اما او هنوز به واکسن باور ندارد. او می‌گوید: «امیدوارم به موقع به بیمارستان آمده باشم. هنوز هم کاملا معتقدم که واکسن نمی‌تواند از من محافظت کند.»

کد خبر 629582

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha