شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۰
۰ نفر

دانمارک با رسیدن به پوشش بالای واکسیناسیون اکنون به عنوان یکی از نخستین کشورهای اتحادیه اروپا همه محدودیت‌های محلی برای مهار انتشار کرونا را برمی‌دارد.

Denmark

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز مقامات دولت دانمارک روز جمعه اعلام کردند محدودیت‌های باقیمانده از جمله نیاز به داشتن گذرنامه واکسن برای ورود به مراکز تفریحی را حذف کرده‌اند. وزارت بهداشت دانمارک اعلام کرد پوشش بالای واکسیناسیون در این کشور امکان برداشتن محدودیت‌های برقرار شده برای کنترل پاندمی را داده است.

بیش از ۸۳ درصد از افراد واجد شرایط بالای ۱۲ سال در دانمارک به طور کامل واکسینه شده‌اند. این کشور منطقه اسکاندیناوی در شمال اروپا هفته پیش به طور میانگین حدود ۵۰۰ مورد عفونت کرونا در روز را گزارش کرد، اما وزارت بهداشت این کشور اعلام کرد که با توجه به اقدامات انجام‌شده برای مهار شیوع و پذیرش گسترده واکسن‌ها در میان مردم، کووید-۱۹ دیگر «یک بیماری بحرانی از لحاظ اجتماعی» نیست.

ماگنوس هونیکه، وزیر بهداشت گفت دانمارک «در حال حاضر در وضعیت خوبی است»، اما هشدار داد که «ما هنوز از همه‌گیری خارج نشده‌ایم» و در صورت لزوم دولت به سرعت محدودیت‌ها را دوباره برقرار خواهد کرد.

این کاستن از محدودیت‌ها همچنین پس از انتشار داده‌های جدید درباره اثربخشی واکسن در میان جمعیت دانمارک انجام می‌شود. یک بررسی که در اوائل این ماه بوسیله «انستیتو سرم استاتنس» در دانمارک انجام شد، نشان داد که واکسن فایزر-بیونتک در پیشگیری از کووید-۱۹ ناشی از سویه‌ی دلتا ۸۴ درصد اثربخشی داشته است و این رقم برای واکسن مدرنا به حدود ۸۹ درصد می‌رسد.

هر دوی این واکسن‌ها همچنین حفاظتی قوی در برابر بستری شدن ناشی از سویه‌ی دلتا ایجاد کردند. این بررسی نشان داد واکسن‌های فایزر و مدرنا به ترتیب ۹۴.۴ و ۱۰۰ درصد در برابر بیماری شدید حفاظت ایجاد می‌کنند.

مایکل بنگ پترسن، استاد علوم سیاسی در دانشگاه آرهوس در دانمارک که به دولت این کشور مشاوره می‌دهد، گفت به دست آوردن اعتماد عمومی کلید پذیرش واکسن در این کشور بود.

او در توئیتی نوشت: «اساس برای باز کردن جامعه واکسیناسیون است. ۸۶ درصد همه افراد دعوت‌شده (از ۱۲ سال به بالا) بیش از یک دوز واکسن دریافت کرده‌اند و  ۹۶ درصد همه افراد بالای ۵۰ سال به طور کامل واکسینه شده‌اند. دانمارک در طول پاندمی نسبت به بسیاری از کشورهای همترازش پذیرش بالاتر برای واکسن داشته است. نیاز به اجبار برای واکسیناسیون پیش نیامد.»

پترسن سرپرست یک بررسی درباره رفتارها و باورها در رابطه با پاندمی در هشت کشور شامل دانمارک، بریتانیا، آلمان، فرانسه و ایالات متحده بود.

پترسن و همکارانش دریافتند که اعتماد به شیوه مدیریت پاندمی دولت و مقامات بهداشت عمومی برای پذیرش واکسن ضروری است. یافته‌های این پژوهشگران که در ۱۵ ژوئن در ژورنال BMJ Open منتشر شد، نشاندهنده تفاوت بسیار میان کشورها از لحاظ پذیرش واکسن بود که از میزان پایین ۴۷ درصد در فرانسه تا میزان بالای ۸۳ درصد در دانمارک متغیر بود.

این دانشمندان در این بررسی به این نتیجه رسیدند: «نپذیرفتن واکسن با بی‌اعتمادی به مقامات و دانشمندان، تفکر بر مبنای نظریه توطئه و نگران نبودن درباره کووید-۱۹ همراهی دارد.»

پترسن گفت اعتماد به سازمان‌های بهداشت عمومی در دانمارک «به طور فوق‌العاده‌ای بالا» و «کاملا پایدار» بوده و این وضعیت به پذیرش واکسن در سراسر کشور کمک کرده است.

کد خبر 625887

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha