وزیر علوم گفت: متأسفانه توفیقات نظام ما از سوی برخی از جمله سیاسیون نادیده گرفته می‌شود و رونق و موفقیت دانشگاه‌ها در عرصه‌های بین‌المللی، داخلی و حتی توفیقات مختلف کشور مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

امتحانات دانشگاه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ دانشگاه ها و مراکز علمی آموزشی کشور که امروز در دانشگاه شریف برگزار شد، ضمن تسلیت به تمامی کسانی که در دوره شیوع کرونا ویروس عزیزان خود را از دست داده و جامعه دانشگاهی که به این دلیل داغدار شدند، گفت: متأسفانه ما در این دوران شیوع کرونا شاهد از دست دادن بسیاری از عزیزان خود بودیم که امیدوارم شهدای سلامت، خانواده دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاهی که داغدار هستند ما را شریک غم خود بدانند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: همه ما می دانیم که دانشگاه ها بدون حضور دانشجو معنایی ندارد و این دانشجویان هستند که شور و نشاط واقعی را در محیط دانشگاهی وارد می کنند و خدا را شاکریم که واکسیناسیون دانشجویان، اساتید و شهروندان به صورت شبانه روزی انجام می شود و امیدواریم استمرار داشته باشد تا بتوانیم با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا شاهد بازگشایی کامل دانشگاه ها و حضور دانشجویان در این مراکز باشیم.

زلفی‌گل خاطرنشان کرد: اساتید و معلمان ما نیز باید بدانند که در سر کلاس درس آنها آینده سازان این کشور می نشینند. بنابراین باید خودشان را برای حضور در جمع بزرگان و آینده سازان آماده کنند و باید آنها را جدی بگیرند و استادی موفق است که نسلی عالم تر و داناتر از خود را تحویل جامعه می دهد و همچنین دانشگاهی موفق است که بتواند نسل های موفق تر از نسل قبلی را تحویل کشور دهد.

وزیر علوم، سالروز تأسیس دانشگاه صنعتی شریف را تبریک گفت و افزود: دانشگاه صنعتی شریف از دانشگاه های کشور محسوب می شود که همچون خورشیدی در سپهر علم و اندیشه جهان می درخشد و همه دانش آموزان آرزو می کنند که در سر کلاس اساتید این دانشگاه بنشینند چرا که آن ها سرآمد علمی، صنعتی، پژوهشی و آموزشی محسوب می شوند و امیدواریم ما نیز بتوانیم بسترهای نرم افزاری و سخت افزاری در تمامی دانشگاه ها و از جمله دانشگاه شریف فراگیر کنیم.

نادیده گرفتن نقش دانشگاه‌ها در توسعه و حل مشکلات کشور

وی از نادیده گرفتن نقش دانشگاه ها در توسعه و حل مشکلات کشور از سوی برخی از جمله سیاسیون انتقاد کرد و گفت: بارها می شنویم که در مجامع مختلف صحبت می شود که دانشگاه های ما نقش شان در عرصه مدیریت جامعه کشور کمرنگ است و وزارتخانه های متولی علم و آموزش و پژوهش در کشور ما مصرفی هستند در نتیجه نقش دانشگاه های ما کمرنگ دیده می شود که من این نوع نگاه را بی انصافی و ظلم در حق دانشگاهیان می دانم.

وزیر علوم خاطر نشان کرد: تمامی مدیران ما کسانی هستند که مجوز حضور و فعالیت های در عرصه های مختلف را از دانشگاه ها و مراکز علمی کشور به دست آورده اند و تمامی توفیقاتی که امروز در عرصه های مختلف علمی، آموزشی، نظامی، تأسیساتی، نانو، بایو و... به دست آوریم محصول دستاوردهای دانشگاهیان و دانش آموختگان ما می باشد.

دکتر زلفی گل همچنین به نقش مدیریتی دانش آموختگان دانشگاه ها در کشور اشاره کرد و گفت: متأسفانه توفیقات نظام ما از سوی برخی از جمله سیاسیون نادیده گرفته می شود و رونق و موفقیت دانشگاه ها در عرصه بین المللی، داخلی و حتی توفیقات مختلف کشور مورد توجه قرار نمی گیرد.

وی بهترین سرمایه گذاری در کشور را سرمایه گذاری در عرصه آموزش، علم، پژوهش و فناوری دانست و گفت: به ازای هر ریالی که برای این عرصه هزینه شود چندصد تومان در آینده برداشت خواهیم کرد و اگر در عرصه علم و دانش سرمایه گذاری کنیم مطمئنا به پیشرفت توسعه منجر خواهد شد. بنابراین باید نوع نگاه به دانشگاه ها را تغییر بدهیم و نقش این مراکز را در عرصه های مختلف مدیریتی کشور جدی تلقی کنیم.

به گفته وزیر علوم اگر امروز رهبر ما به پیشرفت ایران در عرصه علمی و رتبه اول در منطقه می بالند این پیشرفت محصول تلاش اساتید، دانشجویان و دانش آموختگان ما است. به همین جهت باید به راهبردها و سیستم های جدید در این عرصه دانشگاهی توجه داشته باشیم و ما لازم داریم که ضمن حفظ دستاوردهای گذشته دانشگاه ها، تحقیقات و پژوهش را به فناوری تبدیل کرده و در عرصه حل مشکلات جامعه گام برداریم و تغییر نگاه در عرصه دانشگاهی و علمی باید هم در اشل فردی اتفاق بیفتد و هم در اشل جمعی.

اهمیت سرمایه‌گذاری در حوزه علم و دانشگاه

دکتر زلفی گل همچنین با تأکید بر اینکه در تدوین آیین نامه ها، مقررات و قوانین آموزش عالی باید دو اصل مهم مورد توجه قرار بگیرد، گفت: اول اینکه این مقررات باید منافع ملی را تأمین کند و دوم اینکه خروجی آن قوانین بار فرهنگی در کشور ایجاد نماید و باید بدانیم که علم تکنولوژی ما در نتیجه این قوانین، حوزه فرهنگی جدیدی را ایجاد کند.

وزیر علوم همچنین خاطر نشان کرد: سرمایه گذاری در حوزه علم و دانشگاه باید به گونه ای باشد که روسای دانشگاهی ما نگران تأمین هزینه های رفاهی و خوابگاهی دانشجویان نباشند.

وی در پایان از تمامی دانشگاهیان از جمله اساتید، دانشمندان و پژوهشگران خواست که در تدوین برنامه هفتم توسعه مشارکت فعال داشته باشند، گفت: خواهش من از دانشگاهیان این است که در حال حاضر که در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه هستیم این برنامه را از اول تا ششم مورد بررسی و کنکاش قرار بدهند، نظرات، پیشنهادات و درخواست های خود را به منظور تصمیم سازی به مدیران ارجاع دهند و مطمئن باشند که این نظرات اعمال خواهد شد و امیدواریم که تمامی اساتید رشته های مختلف این مطالعات تطبیقی و فراملی را انجام بدهند.

امکانات رفاهی و خوابگاهی برای دانشجویان ارشد و دکتری

زلفی گل در حاشیه این مراسم نیز در جمع خبرنگاران گزارشی از سیاست های این وزارتخانه در عرصه آموزش عالی ارائه داد و گفت: امیدوارم بتوانیم از تجربه آموزش مجازی در دوران پس از کرونا استفاده کنیم اما در شرایط فعلی به دلیل شیوع این ویروس دانشگاه های ما به صورت ترکیبی یعنی حضوری و مجازی بازگشایی شده و فعالیت‌های خود را آغاز می کنند.

وی در ادامه با تاکید بر این که آموزش دانشجویان دوره کارشناسی از ابتدای مهرماه به صورت "مجازی" خواهد بود، گفت: دانشجویان تحصیلات تکمیلی یعنی کارشناسی ارشد و دکتری که فعالیت های آموزشی و تئوری دارند نیز آموزش های خود را به صورت مجازی دنبال می‌کنند.

وزیر علوم با تاکید بر این که امکانات رفاهی و خوابگاهی به دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری که فعالیت های آزمایشگاهی و کارگاهی دارند تعلق خواهد گرفت، تصریح کرد: دلیل تخصیص امکانات به این دانشجویان اینست که این دانشجویان به صورت حضوری در دانشگاه ها پروژه های تحقیقاتی را دنبال می کنند و فعالیت ها و پروژه‌های تحقیقاتی آنها به تصویب گروه و دانشکده رسیده است.

اتمام واکسیناسیون اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه‌ها

دکتر زلفی گل همچنین خاطرنشان کرد: در حال حاضر واکسیناسیون اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه‌ها به اتمام رسیده است و ما واکسیناسیون دانشجویان را نیز با سرعت بیشتری آغاز کردیم و امیدوارم با تسریع این روند بتوانیم هرچه زودتر واکسیناسیون دانشجویان را به اتمام برسانیم و دانشجویانی که هر دو نوبت واکسن را دریافت کرده‌اند بتوانند در محیط دانشگاه ها حضور پیدا کنند.

وزیر علوم با بیان این که در خصوص حضور دانشجویان در دانشگاه ها تابع نظر ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم، اظهار کرد: دانشگاه با حضور دانشجو معنا پیدا می کند. امیدوار هستیم شرایطی ایجاد شود که با بازگشایی دانشگاه امکان حضور برای تمامی دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری فراهم شود.

صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها رو به افزایش است

وی همچنین با تاکید بر این که تعداد صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها رو به افزایش است، ادامه داد: با توجه به این که جمعیت دانشجویی در کشور کاهش پیدا کرده است در نتیجه ما امسال حدود 3 میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو در دانشگاه ها خواهیم داشت.

دکتر زلفی گل به سیاست علوم در خصوص تغییر و تحولات مدیریتی آموزش عالی نیز گفت: به هرحال طبیعی است وقتی دولتی جدید روی کار بیاید سیاست جدیدی نیز اعمال می شود چرا که مردم به این دولت رای داده اند و ما باید براساس آن سیاست حرکت کنیم.

وزیر علوم خاطر نشان کرد: اما وظیفه ما در آموزش عالی صیانت از دستاوردهای این عرصه است و تلاش می کنیم کمبودها و چالش ها را نیز برطرف کنیم و امیدواریم با کمک دانشگاهیان بتوانیم رتبه اول علمی منطقه را حفظ کنیم و آن را استمرار بخشیم.

دکتر زلفی گل با بیان این که تحقیقات کاربردی در دانشگاه ها توسعه پیدا خواهد کرد، گفت: سعی می کنیم پایان‌نامه‌های دوره دکتری و کارشناسی ارشد در راستای رفع نیازهای کشور باشد. امیدواریم از سال آینده برای پذیرای رساله های کاربردی دانشجویان باشیم.

سیاست وزارت علوم برای ساماندهی مراکز آموزش عالی

وی در خصوص سیاست وزارت علوم برای ساماندهی مراکز آموزش عالی اظهار کرد: ما در این زمینه مصوباتی در حکم قانون داریم و باید با کار کارشناسی و همکاری کمیسیون آموزش عالی این طرح را پیگیری کنیم و به گونه‌ای که امکان رشد آموزش عالی در مناطق محروم متوقف نشود.

وزیر علوم نیز در خصوص حذف کنکور نیز بیان کرد: ما در این زمینه یک قانون مجلس و یک مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را داریم و برنامه ریزی می‌کنیم که مصوبات شورا را از سال ۱۴۰۲ اجرایی کنیم.

وزیر علوم در پایان به سهمیه های فرزندان اعضای هیات علمی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه سهمیه‌ها ساماندهی شده‌اند و در خصوص سهمیه های فرزندان اعضای هیات علمی هر عضو هیات علمی می تواند فرزند خود را به محل زندگی خود منتقل کند به شرطی که حداقل نمره قبولی آن دانشگاه را داشته باشد.

کد خبر 628783

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha