یکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۸
۰ نفر

دفاع از سرزمین و حفاظت از آب و خاک در مقابل یورش متجاوزان، همواره واجد ارزش و مایه افتخار است.

حماسه و خون

همشهری آنلاین _ فرزین شیرزادی:  دفاع از سرزمین و حفاظت از آب و خاک در مقابل یورش متجاوزان، همواره واجد ارزش و مایه افتخار است. این واقعیت در هر کشور و میان هر قوم و ملتی، چون با مفهوم دقیق مقاومت و پایداری در برابر سلطه‌جویی و زورگویی همراه شود، عمق می‌گیرد و در روندی استعلایی ابعاد و ظرفیت‌های ملی و میهنی پیدا می‌کند.   

به بیان دیگر، در این پهنه بغرنج و هراسناک مرگ و زندگی است که غالباً رفتار انسانی شکل‌های متداول و متعارفش را رها می‌کند و دلاوری‌ها و دلدادگی‌ها، رشادت‌ها و رذالت‌ها، بیم‌ها و امیدها و رنج‌ها و شادی‌ها صورت عوض می‌کنند و گاه جلوه‌هایی باورنکردنی و حیرت‌آور به خود می‌گیرند.

از همین روست که با مرور آثار هنری برآمده از این زمینه تاریخی می‌توان انسان را در موقعیتی خاص و خطیر، شکننده و شکوهمند بازیافت و برتر از آن، ریشه‌های فرهنگی یک ملت را بازشناخت و به جا آورد. به خاطر آوریم رمان‌ها و داستان‌های شاخص جهانی و فیلم‌های به یادماندنی و پرفروغی را که بر زمینه موضوعی جنگ شکل گرفته‌اند و ماندگار شده‌اند. بی‌گمان، دفاع هشت‌ساله ما نیز در دل خود دستمایه‌های خلق آثار بزرگ سینمایی و داستانی را دارد، چنان که در سه دهه گذشته شماری از داستان‌نویسان کشور، بر متن یا حواشی دگرگونی‌ها و امکان‌های پدید آمده ـ که به نوبه خود ریشه در بازیابی هویت دیرین دارد ـ با رویکرد به گوشه‌هایی از وقایع جنگ و دفاع هشت‌ساله، به نوشتن رمان و داستان‌هایی خواندنی پرداخته‌اند.

اکنون وقت آن است که بگوییم تنها انتخاب موضوع و مضمون‌های عظیم برای خلق رمان و داستان‌نو و برجسته کافی نیست، زیرا این مهم شرط‌ها و اسباب دیگری هم لازم دارد. به عبارت دیگر، موضوعات و مضامین نو و رفیع زمانی در داستان و رمان جلوه‌هایی سزوار می‌یابند که در نسبت بین محتوا و ساختار ـ دقیقاً به مفهوم هنری ـ در دنیایی کاملاً داستانی، هستی و زندگی تازه‌ای پیدا کنند و در گستره آزاد معنا، مکالمه و مکاشفه بین اثر و خواننده به جریانی بی‌پایان و شورانگیز تبدیل شود.

خصوصیات مورد اشاره در آثار انگشت‌شماری دیده می‌شود. شایسته است مسئولان فرهنگی در این مقطع به آثار شاخص و درخشان توجه ویژه نشان دهند و با چنین رویکردی به سمت الگوسازی برای هنرمندان تازه‌نفس این عرصه حرکت کنند.  

کد خبر 628769

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha