والدین ژاپنی در هنر متقاعد کردن بچه‌ها برای با لذت و بدون ناز و ادا غذا خوردن استاد شده‌اند. آن‌ها از چند روش برای این کار استفاده می‌کنند. در ادامه به چندتا از این روش‌ها می‌پردازیم.

کودک - غذا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزیاتو، برای خیلی از والدین، وادار کردن بچه‌ها به خوردن غذای سالم و بد غذا نبودن کار دشواری است. اما والدین ژاپنی در هنر متقاعد کردن بچه‌ها برای با لذت و بدون ناز و ادا غذا خوردن استاد شده‌اند. آن‌ها از چند روش برای این کار استفاده می‌کنند. در ادامه به چندتا از این روش‌ها می‌پردازیم.

۱- به فرزندتان اجازه‌ امتحان و تجربه کردن بدهید

بچه‌ها خیلی زود از خوردن غذای تکراری خسته می‌شوند و عادات غذایی‌شان مرتباً تغییر می‌کند. مهم است که بچه غذاهای جدید را تجربه کند و اغلب والدین ژاپنی این قضیه را خیلی جدی می‌گیرند. طبق گفته‌ کارشناسان، هر چه بیشتر بچه انواع غذاهای سالم را تجربه کند، علاقه‌اش به رژیم غذایی سالم افزایش پیدا خواهد کرد. وقتی به یک بچه اجازه‌ امتحان نمونه‌هایی از غذاهای مختلف را بدهید، سلیقه‌اش هم رشد می‌کند و برای امتحان غذاهای مختلف رغبت بیشتری نشان خواهد داد.

۲- اجازه بدهید از فرایند خوردن لذت ببرند

یکی از دلایلی که باعث می‌شود بچه‌ها رغبت‌شان را برای غذا از دست بدهند این است که مدام آن‌ها را مجبور می‌کنند چیزی را که دوست ندارند بخورند. گاهی به آن‌ها کادویی بدهید. والدین نباید زیادی در مورد غذای سالم سختگیری کنند. بچه‌ها باید بتوانند از غذایشان لذت ببرند و دادن کادوهای کوچک به آن‌ها می‌تواند باعث شود برای خوردن غذا لحظه‌شماری کنند.

۳- غذا را در ظرف‌های کوچک‌تر سرو کنید

منطق پشت این قضیه ساده است. آن‌ها نباید مرعوبِ اندازه‌ ظرفی که غذایشان در آن سرو می‌شود، بشوند. وقتی آن‌ها از ظرف‌های کوچک‌تر استفاده می‌کنند، تشویق می‌شوند که خودشان برای خودشان غذا بکشند و این به آن‌ها کمک می‌کند که هر چیزی را که می‌خواهند بخورند. پرسی که والدین اندازه‌اش را «عادی» تصور می‌کنند، شاید برای بچه‌ها زیادی بزرگ باشد.

۴- خانوادگی غذا بخورید و اجازه بدهید بچه‌ها هم مشارکت داشته باشند

والدین ژاپنی یک فضای اختصاصی را به وجود می‌آورند که در آن افراد به خوردن غذای سالم ترغیب می‌شوند. با هم خوردن غذا به صورت مرتب و اجازه دادن به بچه‌ها برای مشارکت در فرایند آشپزی می‌تواند آن‌ها را برای ابراز علاقه‌ بیشتر نسبت به چیزی که می‌خورند، تشویق کند. برای بچه‌هایتان الگویی از آشپزی سالم و خوشمزه و نیز فرایند غذا خوردنِ لذتبخش را تدارک ببینید.

۵- بگذارید بدوند و جنب و جوش داشته باشند

مردم در ژاپن اغلب استفاده از دوچرخه یا قدم زدن را برای طی کردن مسافت‌های کوتاه ترجیح می‌دهند. به نوعی والدین ژاپنی بچه‌هایشان را به انجام فعالیت‌های جسمی مثل دویدن و پریدن ترغیب می‌کنند؛ و زمانی که صحبت از اشتها برای غذای سالم در میان باشد، همه ما از اهمیت فعالیت‌های جسمی آگاهیم. به جای این که اجازه بدهید بچه‌هایتان ساعت‌ها بازی ویدیویی انجام دهند، بهتر است آن‌ها را برای قدم زدن در پارک محله بیرون ببرید یا در خانه قایم‌باشک بازی کنید.

کد خبر 628657

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha