یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۱
۰ نفر

علی کهن‌نسب: پنج لژیونر فوتبال ایران در قاره اروپا با آغاز لیگ‌های اروپایی امیدوارند تا فارغ از همه اتفاق‌هایی که اکنون در ورزش ایران می افتد با درخشش در تیم‌های باشگاهی خود بتوانند حضور بیشتری داشته باشند و در فوتبال اروپا و حتی در فصل‌های آتی به تیم‌های بزرگ‌تر راه یابند.

فصل گذشته، سال خوبی برای لژیونرهای فوتبال ایران در اروپا نبود و به عبارتی طی سال‌های اخیر سال گذشته را می‌توان بدترین سال لژیونرهای فوتبال ایران دانست. آسیب‌دیدگی جواد نکونام در اوساسونا، نمایش ضعیف مهدوی‌کیا و هاشمیان در اینتراخت فرانکفورت و هانوفر آلمان، نیمکت‌نشینی آندرانیک تیموریان در بولتون انگلیس و رحمان رضایی در لیورنو ایتالیا و سکونشینی حسین کعبی در لسترسیتی، سال گذشته را به سال ناکامی لژیونرهای ایرانی در فوتبال اروپا تبدیل کرد و حتی بازیکنانی چون حسین کعبی و رحمان رضایی از لیگ‌های اروپایی جدا شدند.

 با این حال با توجه به پایان دوران مصدومیت جواد نکونام، پیوستن مسعود شجاعی به اوساسونای اسپانیا و بهبودی مهدوی‌کیا و هاشمیان انتظار می‌رود که فوتبالیست‌های ایرانی  انگیزه کافی برای جبران ناکامی‌های فصل گذشته را داشته باشند. بدون شک شرکت در رقابت‌های انتخابی و راهیابی به جام‌جهانی به عنوان یک افتخار بزرگ و ماندنی، انگیزه بزرگی برای لژیونرهای فوتبال در قاره اروپا و سایر بازیکنان است.

مهدوی کیا

   تنها ایرانی فوتبال جزیره

   آندرانیک تیموریان سومین فصل حضور خود را در لیگ برتر انگلیس  تجربه می‌کند. آندرانیک بعد از نمایش یک فصل موفق با پیراهن بولتون تحت نظر «سام آلاردایس» بازی‌های درخشانی  از خود به نمایش گذاشت، ولی پس از جدایی این مربی، که اعتقاد خاصی به بازی هافبک ریزنقش خود داشت و جایگزینی «گری مگسون» به جای سام آلاردایس، جایگاه آندو در بولتون تضعیف شد. تیموریان در اولین فصل حضور خود، 17 بازی در لیگ برتر انجام داد و عملکرد قابل قبولی داشت.

   او این بار نه با پیراهن بولتون، بلکه با پیراهن باشگاه فولهام، یکی دیگر از باشگاه‌های قدیمی انگلیس، به زمین می‌آید تا همچنان حضور این هافبک ریزنقش ایرانی در لیگ برتر انگلیس تداوم یابد.

جواد نکونام

   دروازه‌های لالیگا به روی ایرانی‌ها باز می‌شود

   شاید تا زمانی که جواد نکونام با پیراهن باشگاه اوساسونا به زمین مسابقه نمی‌رفت، کمتر هوادار فوتبال در ایران باور می‌کرد که یک فوتبالیست ایرانی توانسته برای اولین بار در رقابت‌های لالیگا به عنوان یکی از معتبرترین لیگ‌های فوتبال جهان به میدان برود. ولی جواد نکونام بازیکن سابق باشگاه پاس تهران توانست به عنوان اولین لژیونر فوتبال ایران با پیراهن یک تیم اسپانیایی بازی‌های خوبی  از خود به نمایش بگذارد. شاید نکونام اندکی بدشانس بود که در اوج آمادگی با مصدومیت شدیدی روبه‌رو شد تا مدت‌ها از ترکیب این تیم اسپانیایی دور باشد. این آسیب‌دیدگی در فصل گذشته زمانی اتفاق افتاد که نکونام تنها دو بازی برای تیم اوساسونا انجام داد و بعد یک فصل کامل فوتبالی را از دست داد.

   ولی زمانی که هواداران باشگاه او را به عنوان بازیکن سال باشگاه برگزیدند و بازیکنان اوساسونا در حالی وارد زمین مسابقه شدند که تصویر جواد نکونام روی پیراهن آنها نقش بسته بود، نکونام انگیزه‌ای بیش از گذشته برای درخشش در رقابت‌های لالیگا یافته است. حالا اسپانیایی‌ها نه تنها نکونام را به دلیل مصدومیت کنار نگذاشتند، بلکه مسعود شجاعی، یکی از امیدهای جوان فوتبال ایران را نیز به خدمت گرفته‌اند تا از این پس این تیم با دو بازیکن ایرانی رقابت‌های خود را در لالیگای اسپانیا دنبال کند.

زندی

   مسعود شجاعی که سال 2006 با درخشش در لیگ فوتبال ایران با پیراهن باشگاهی سایپا به ترکیب تیم اعزامی به جام‌جهانی نیز راه یافت، پس از یک فصل حضور در لیگ امارات در فصل جدید در اسپانیا و با پیراهن اوسا‌سونا به میدان خواهد رفت.اعتقاد علی‌دایی به بازی مسعود شجاعی و حضور در ترکیب اصلی تیم ملی باعث شده تا شجاعی انگیزه بیشتری برای درخشش در اسپانیا و همچنین رقابت‌های انتخابی جام جهانی داشته باشد.
پرواز هلیکوپتر و موشک در بوندس لیگا

   زمانی که مهدی مهدوی‌کیا، بازیکن ایرانی باشگاه‌ هامبورگ پس از سال‌ها عضویت در این باشگاه ریشه‌دار و قدیمی و انجام بازی‌های درخشان در فهرست فروش باشگاه قرار گرفت، کمتر کسی فکر می‌کرد که این بازیکن ایرانی در باشگاه جدید خود (اینتراخت فرانکفورت) چنین کم‌اثر ظاهر شود.

تیموریان

   یکی از بهترین پاسورهای گل

   بوندس لیگا به دلیل مصدومیت قدیمی کمرش و آسیب‌دیدگی زانو نتوانست برخلاف انتظار فرصت زیادی برای نمایش بازی‌های درخشان گذشته خود داشته باشد.

   مهدوی‌کیا اکنون در آستانه 32 سالگی و به عنوان باسابقه‌ترین بازیکن ایران در قاره اروپا، امیدوار است تا با درخشش در بوندس لیگا بار دیگر ضمن حضور در ترکیب تیم ملی ایران، شانس خود را برای حضور در سومین جام‌جهانی تجربه کند. افتخاری که نام او را به عنوان تنها بازیکن ایرانی که سه جام‌جهانی را تجربه کرده،‌ در تاریخ فوتبال ایران ثبت خواهد کرد.
وحید هاشمیان دیگر لژیونر فوتبال ایران، که در بوندس لیگا هواداران بوخوم به او لقب هلیکوپتر داده بودند و توانست حتی پیراهن باشگاه بایرن مونیخ را نیز به تن کند، فصل گذشته در هانوفر ناموفق بود. هاشمیان در فصل گذشته تنها یک گل برای هانوفر زد تا بدترین دوران حضور خود در بوندس لیگا را سپری کند.

هاشمیان که پیش از این طی سال‌های 2001 تا 2004 دوران موفقی را در بوخوم سپری کرد و 34 گل برای این تیم به ثمر رساند، به باشگاه سابق خود بازگشته تا بار دیگر خاطرات گذشته را برای هواداران تیم تکرار کند.

هاشمیان

   لژیونرهای ناتنی فوتبال ایران

   البته به غیر از پنج لژیونر حاضر فوتبال ایران در اروپا می‌توان از فریدون زندی نام برد که در باشگاه آلکی لارناکای قبرس توپ می‌زند. زندی که پیش از این بازی‌های درخشانی را در بوندس لیگای آلمان به نمایش گذاشته بود، در کشور قبرس فوتبال خود را ادامه می‌دهد.
فریدون زندی پس از یک دوره غیبت در تیم ملی، با دعوت علی‌دایی دوباره به تیم ملی آمد و برای حضور دوباره در فوتبال اروپا انگیزه زیادی دارد.

شجاعی

   امیر شاپورزاده و اشکان دژاگه نیز دیگر بازیکنانی هستند که اصلیتی ایرانی دارند. شاپورزاده حتی به اردوی تیم ملی نیز دعوت شد. او در فصل جدید برای باشگاه دسته دومی «اف‌سی‌وی فرانکفورت» به میدان می‌رود.

   اشکان دژاگه  برای باشگاه ولفسبورگ توپ می‌زند. هنوز مشخص نیست که می‌توان او را جزء لژیونرهای ایرانی به شمار آورد یا نه؟

   دژاگه که در مقطعی صحبت از حضور او در تیم ملی ایران بود،  برای تیم فوتبال زیر 21 سال آلمان به میدان رفت تا پرونده حضور او در ایران فعلاً مسکوت بماند.

   البته با توجه به در پیش‌ بودن مسابقه‌های انتخابی جام‌جهانی و در صورت صعود ایران به جام‌جهانی انتظار می‌رود تا بازیکنان بیشتری از فوتبال ایران به فوتبال اروپا معرفی شوند.

کد خبر 62841

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز