اظهارات ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه درباره تأمین انرژی که در نشست روز جمعه رهبران اتحادیه‌اروپا در فنلاند مطرح شد، رضایت دیپلمات‌ها را به دنبال داشت.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، پوتین در عین حال در کنفرانسی خبری که در پایان یک نشست غیر رسمی اتحادیه‌اروپا در "لاهتی" در جنوب فنلاند برگزار شده بود، موضع تندی را در قبال گرجستان اتخاذ کرد.

بنابراین گزارش، رهبران اروپایی تلاش کردند جبهه واحدی را در خصوص مسئله انرژی تشکیل دهند، مساله‌ای که رویکرد این کشورها به آن اغلب براساس منافع فردی آنها بوده است.

این رهبران پیگیر تضمین‌هایی از سوی پوتین در ارتباط با تامین منابع انرژی و ایجاد یک بازار انرژی بازتر بودند.

در پایان نشست روز جمعه اتحادیه اروپا، دیپلمات‌ها در ارتباط با این موضوعات ابراز رضایت کردند، اما تلاش آنها در زمینه‌ کاهش تنش میان روسیه و گرجستان با شکست مواجه شد.

پوتین گفت: این موضوع، مسئله‌ای نه میان روسیه و گرجستان که میان گرجستان از یک سو و اوستیای جنوبی و آبخازیا از دیگر سو است.

پوتین ادامه داد: این موضوع به سمت ایجاد یک حمام خون پیش می‌رود. گرجستان می‌خواهد مشاجرات را با اقدامات نظامی حل و فصل کند.

رئیس جمهوری روسیه افزود که تشدید روابط میان مسکو و تفلیس که اخیرا با بازداشت چهار مقام روسی به اتهام جاسوسی توسط گرجستان به آن دامن زده شد، به توجیهی برای برخی اهداف سیاسی بدل شده است.

آبخازیا و اوستیای جنوبی اوایل سال‌های ‪ ۱۹۹۰‬میلادی و در پی شورش گروه‌های قومی این دو منطقه علیه دولت مرکزی، از گرجستان جدا شدند.

روسیه هشدار داده است که در صورت حمله نظامیان گرجستان به اوستیای جنوبی و آبخازیا، مسکو از جدایی طلبان دفاع خواهد کرد.

پوتین در اجلاس روز جمعه همچنین از همکاری با اتحادیه اروپا در زمینه انرژی و براساس "اصول مشترک" حمایت کرد.

اتحادیه اروپا که یک چهارم نفت و گاز مصرفی خود را از روسیه تامین می‌کند، علاقمند است که تضمین‌هایی اصولی را در خصوص منابع انرژی کسب کند.

پوتین گفت که او با نظر ژاک شیراک همتای فرانسوی‌اش مبنی بر این که موضوع انرژی در روابط روسیه و اتحادیه‌اروپا مسئله‌ای مشترک است، و یک راه‌حل مشترک را نیز می‌طلبد، موافق است.

"ماتی ونهانن" نخست وزیر فنلاند که کشورش در حال حاضر ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، مذاکرات با پوتین را "شفاف و صادقانه" خواند.

ونهانن و "خوزه مانوئل باروسو" رئیس کمیسیون اروپا که در کنفرانس خبری مشترک با پوتین شرکت داشتند، بر ضرورت روابط سودمند دوجانبه با روسیه تاکید کردند.

رهبران اروپایی در اجلاس خود همچنین ضمن ابراز نگرانی شدید نسبت به اوضاع منطقه جنگ زده‌ی "دارفور" در غرب سودان، درباره ی موضوعاتی چون نوآوری، حمایت از ایجاد یک "انستیتوی فناوری اروپا" و ارائه حقوق انحصاری در سراسر قلمروی این اتحادیه نیز به بحث و بررسی پرداختند.

کد خبر 6278

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز